Annons

Framkallning av mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har 3 frågor betr svart-vit film:

1. "Sliter" en 6x6-film med sina 12 rutor mer
framkallningsvätska än en 24x36 med 36 rutor?

2. Jag har en Paterson-spiral som jag kan ställa både för småbild och mellanformat. Finns det en spiral/dosa som gör laddningen av mellanformatsfilmen något lättare?

3. Hur bra är Agfas Rodinal?

Tack på förhand.

Mvh
Wolfgang

Wolfgang skrev:
1. "Sliter" en 6x6-film med sina 12 rutor mer
framkallningsvätska än en 24x36 med 36 rutor?

Nej, det är ungefär samma yta på båda filmtyperna.

2. Jag har en Paterson-spiral som jag kan ställa både för småbild och mellanformat. Finns det en spiral/dosa som gör laddningen av mellanformatsfilmen något lättare?

Ingen aning. Jag använder bara Patersonspiraler till 135, 127 och 120-film, och har aldrig haft några problem. Någon gång har tunn 120-film böjt sig lite på tvären, så jag haft lite svårt att få den på spiralen, men det problemet har ju med filmen att göra.

3. Hur bra är Agfas Rodinal?

Mycket bra! Vacker tonskala och hög skärpa. Ger grövre korn än andra framkallare, så den kanske inte alltid passar högkänsliga filmer i mindre format. Rodinal har nog den bästa hållbarheten av alla framkallare. Håller i flera år! Ska användas som engångsframkallare, men man späder ju ut koncentratet väldigt mycket, så det blir ekonomiskt i alla fall.

"2. Jag har en Paterson-spiral som jag kan ställa både för småbild och mellanformat. Finns det en spiral/dosa som gör laddningen av mellanformatsfilmen något lättare?"

Hej.
Det finns rostfria spiraler som man laddar på ett annat sätt. Med dom börjar man i stället längst in och rullar sen sej utåt.
Såna rostfria spiraler, tycker i alla fall jag, är lättare att ladda med 120 film.

Vet inte om dom passar i en "vanlig" Paterson dosa. (jag använde dom i lite större tankar).

/Jacob vP

Paterson-spiralerna är bra därför att man kan rulla på två filmer efter varandra. När man har laddat den första filmen fortsätter man att vrida in filmen ytterligare ca tre varv. Då finns det plats för en andra film utanför.

Detta är bra eftersom man ändå måste fylla dosan med mer framkallare än vad en film kräver. Använder man engångsframkallare blir det mer ekonomiskt.

Själv använder jag Kodak HC-110 som filmframkallare. Den har vädigt bra lagringsegenskaper.

Ap tillverkar plastspiraler med breda styrklackar som gör det lättare att trä på filmen , dom går att justera för olika format .Jag dom använder i Paterson dosa .Säljs hos Photax.
Bengt

ANNONS