Annons

Framkallning av film?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Undrar vad ni har för erfarenheter av framkallning av film? Vart lämnar ni era filmer? Jag har precis börjat testa och har fastnat fullständigt. Är Crimson bra på även detta, eller kanske FujiDirekt eller Qpix? Jag har så småningom tänkt att bara framkalla filmerna och sedan skanna negativen.

PS. Kolla in Jose Villa och Jonathan Canlas bloggar så förstår ni också varför jag är inspirerad.

http://josevillablog.com/
http://canlasphotography.blogspot.com/
 
Crimson gör jobbet riktigt bra, men de är inte särskilt billig. Svartvit film framkallar du enklast, smidigast och billigast hemma (det kostar inte mer än ett par kronor att framkalla en svartvit rulle hemma).

När det är dags att köpa mörkrumsprylar rekommenderar jag dig att besöka photax.se; de har det mesta i mörkrumsväg.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Framkallning

Håller med Johan!
Crimson är det företag som kan svabba fram all film. Utom Kodacrome "vila i frid"! Bra och snabb service. Svart/vitt film i storlek upp till 120 svabbar du själv. Roligt, lärorikt och inspirerande. Ta kontakt med Photax, så löser dom alla dina problem och funderingar! Välkommen in i "nostalgiklubben". Du kommer att älska dina egenframkallade filmer. Det kommer fram ett korn som du troligen aldrig sett förut. Sedan får programvaror för digitala bilder lägga på vilket korn dom vill. Inget kan ersätta det riktiga silverkornet!
 
Jag använder mig av Scandinavian Photos "framkallningspåsar" vilka jag tycker fungerar mycket bra. Man skickar filmen på posten och sen kommer bilderna/ negativen tillbaka efter bara ett par dagar. Lite grann som gamla "Kodachrome" då, men det går ännu snabbare. Och har (peppar, peppar) aldrig strulat för mig. D v s att film eller "resultat" kommit bort. Varken då eller nu. Har visserligen bara prövat för diafilm, men förutsätter att det är samma sak för negativa filmer; både i färg och svartvitt.
 
Annars kan man köpa ett komplett mörkrum på blocket eller tradera för några hundralappar inkl allt du behöver.
 
jag har bittert fått äta upp att jag rekomenderad berntzen till vänner.


3-4veckors leveranstid (en vän beställde bilder i januari och inte fått dom ännu. får inte svar på sina mail)
är standard numer.



så ja, han är bra att göra med om man har obegränsat med tid, annars är japan photo billigare och snabbare
(samt att en kompis visade upp ett par negativ som hade torkfläckar som såg rätt tråkiga ut)
 
jag har bittert fått äta upp att jag rekomenderad berntzen till vänner.
3-4veckors leveranstid (en vän beställde bilder i januari och inte fått dom ännu. får inte svar på sina mail)
är standard numer.
så ja, han är bra att göra med om man har obegränsat med tid, annars är japan photo billigare och snabbare
(samt att en kompis visade upp ett par negativ som hade torkfläckar som såg rätt tråkiga ut)

Hej Lucas.
Om du eller någon annan har frågor så går det bra att sända mail. Jag har haft ett datohaveri som bla. gjorde att alla mail gick förlorade.
Men ,som sagt den person du hänvisar är välkommen att sända mail till mig.
I övrigt en riktigt god fotosommar.
 
jadå. det här har blivit uppmärksammat för dig igenom telefon. dom långa leveranstiderna.
du har klargjort att du har mycket att göra, men tre veckors leveranstid (hade varit 3.5vecka om inte telefonkontakt och förstaklassbrev löst det) är fortfarande någonting som är värt att uppmärksamma

mail har också skickats flera gånger utan svar ifrån januaribeställningen... så det är väl därför detta skrivs
 
Som motvikt får jag väl skriva då att jag är nöjd med Berntzen. Nu har han soppat något tiotal rullar åt mig. Det kommer tillbaka plana fina negativ och positiv.

Hitintills har längsta väntetid varit c a två veckor inkl postgång så det har känts helt ok.

Jag vet inte hur mkt snabbare det skulle gå exvis med Crimson som t ex skickar sina dia till Jönköping (om jag inte minns helt galet) och att det därför tar några dagar extra bara där.

Har hittils inte behövt reklamera ngt hos Berntzen - återstår om det kommer till det någon gång. Det viktigaste av allt är hur han hanterar det då.
 
Du bor inte i Göteborg..? Fotokompaniet tar ganska hyffsade priser.. Annars så finns proffslabbet Sandeng i Göteborg vid svingeln.. Dock så är de lite för dyra i förhållande till servicen. Så numer lämnar jag in på Fotokompaniet och väntar en vecka eller två på rullarna i stället. Det bästa är förstås att framkalla själv, har du möjlighet till det så gör det. Kolla in Martin Hertsius blogg här på fotosidan om att framkalla färgfilm hemma.
 
Hej Lucas.
Om du eller någon annan har frågor så går det bra att sända mail. Jag har haft ett datohaveri som bla. gjorde att alla mail gick förlorade.
Men ,som sagt den person du hänvisar är välkommen att sända mail till mig.
I övrigt en riktigt god fotosommar.


Hej Rolf,

trist att höra att du haft datorproblem. Jag har skickat mitt senaste mail till dig på nytt nyss, och du får hemskt gärna höra av dig om du inte fått det ännu.
 
Nyhetsbrev...

Jag har själv hittills inte skickat in något för framkallning till Rolf, men reagerar ändå på att jag fick nån sorts nyhetsbrev från honom häromveckan, vilket jag inte givits tillfälle att tacka nej till. Opt-in är gällande norm för sådant, och opåbjuden mailkontakt är tyvärr något som jag verkligen ogillar. Det lär inte bli några filmer inskickade från mig.

Hej Johan.
Den direkta anledningen till att du den 19 juni fick det som du kallar nyhetsbrev var att jag informerade om dom öppet tider som gäller för mig under denna sommar.
Anledningen till att du finns med på denna mail lista är att du via min hemsida gjort förfrågan om prislista.
Det är inte ovanligt att man efter en sådan förfrågan också håller dig och andra underrättade om text. öppet tider under som nu sommaren 2011.
I det fall du inte vill ha denna information så självklart strycker jag dig från denna lista.
Sänd mig bara ett mail, så att jag stryker rätt adress.

Mvh
Rolf
 
jadå. det här har blivit uppmärksammat för dig igenom telefon. dom långa leveranstiderna.
du har klargjort att du har mycket att göra, men tre veckors leveranstid (hade varit 3.5vecka om inte telefonkontakt och förstaklassbrev löst det) är fortfarande någonting som är värt att uppmärksamma
mail har också skickats flera gånger utan svar ifrån januaribeställningen... så det är väl därför detta skrivs
Lucas Nilsson,
Det var genom en god vän (även han medlem här på FS) som jag under midsommar fick information vad du skrivit i denna tråd.
Jag var med familjen på en plats i detta land där det inte går så bra att använda Internet. Vi fick i alla fall till det så att jag på en ”eländig” bärbar dator kunde svara dig Lucas via mail och här på denna tråd.
Jag undrar om någon på fotolabben som finns här i Sverige gjort det ?
Jag arbetar efter principen att dom som är kunder också inte lämnas ut hur som helst.
Nu har du ”hängt” ut mig på ett sätt här på detta forum som gör att jag vill bryta mot denna regel i just ditt fall. Och det för att du kommer med osaklighet.
Fakta:
Du har framkallar hos mig två gånger september 2010 och mars 2011.
Vid första tillfället så tog det 4 dagar från det att filmen kom till det att jag skickade den.
Vid andra tillfället så tog det 13 dagar och även då från det att filmen kom till att de skickades. Då räknar jag även in helger, lördag och söndag.
Jag vet inte om andra fotolabb arbetar då ?
Du gör dig tydligen till tolk för andra, därför att du rekommenderat mig.
Men låt oss hålla oss till fakta:
I ett fall så har jag via mail kontakt med kunden.Och frågorna är uppklarade.
Den andre är en person som jag framkallat tre gånger åt.
Vi dessa gånger så var leveranstiden från det att filmen kom, vi talar om mars/maj 2011, tills det att jag skickar den 9,10 och 15 dagar. Även i detta fall inklusive helger.
Så uppriktigt sagt var du får 3,5 veckor ifrån det vet inte jag?
Jag vill också förtydliga att jag inte nu har något datorhaveri, detta var i våras.
Därmed lämnar jag frågan här och du är välkommen att skriva via mail eller mobil/telefon eller läsa aktuell info på hemsida.

Mvh
Rolf
 
ja. mina två framkallningstillfällen, totalt 18rullar är 4+postens tid samt 13+postens tid. posten i mitt fall tog 2dagar så 6 resp 15dagar. vilket fungerade för mig, men fortfarande värt att upplysa om att det kan ta längre tid än utgivet.

min vän så uppfattade jag det som tre veckor på honom. men 15dagar+1fraktdag ifall inte expressbrev skickades så att det kom på fredagen istället för måndag/tisdag och en leveranstid på 19dagar där var det utlovad leveranstid fredagen före det faktiska leveransdatumet.
så jag får helt enkelt ta tillbaka det jag skrev i första inlägget och uppge "en leveranstid på ca 2-3veckor beroende på arbetsbelastning" och inte som du uppgett via mail "ca en vecka"
(jag beräknar faktiskt leveranstid som från det att du fått negativ tills dess att jag har tillbaka negativen, underligt nog)


mailkontakt... du har kontaktat mig där också, och jag har svarat på ditt mail med en förklaring. men du har valt att inte svara på utan enbart hänga ut mina affärer med dig på fotosidan, du ser inte att det är någon skillnad på att vara konsument hos dig och att vara ett företag?



Det glädjer mig att höra att du har löst problemet med min andra vän som skickade in en beställning i januari och fortfarande inte fått bilderna trots försök till mailkontakt också. det var ingenting jag visste om då jag blev kontaktad av denna i torsdags. så det kan man nog strunta i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.