Annons

Framkallning av dia till papper, för och nackdelar? Någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Är det någon som kan tala om (förklara) hur mycket man förlorar på att framkalla sina diabilder till papper!
Har lämnat in ett antal bilder för "pappersframkallning" och väntar nu med spänning på resultatet!
Har förstått att man tappar i kvaliteten, men hur mycket? :confused: Skärpan och färgmättnaden kan jag förstå blir lidande, men är det inom rimliga gränser, acceptansnivå? :confused:
 
Jag lämnade in diabilder för kopiering för ca 10-15 år sedan, kanske har de andra tekniker idag? Resultatet blev hyfsat, dock blev kontrasterna rätt så mycket högre.

/Erik
 
Jag gjorde lite beställningar på min dotter, från Velvia (ISO 50). Dels vanliga 10x15, 13x18 och 20x30

10x15 var klart mycket bättre i färgerna än vanlig fuji neg. Skärpan var helt OK, dvs. bättre än från vanlig neg film.

13x18 var exakt lika dan som 10x15

20x30 kopian kunde man börja ana kornen i hustonerna, men i andra detaljer så var den knivskarp. Detta hade inte hänt med en neg film.

Visserligen har ju Velvian, med sina ISO 50 klart mycket finare korn än någon annan neg film. Tror finaste är ISO 100 va??

Så, jag är helnöjd med mina kopior. Billigt var det också.

39:- för 20x30

Känns som om det knappast är lönt att hålla på hemma och skriva ut. Det kostar ju trots allt runt 20-25:- för en A4...
 
Man kan ju slabba själv hemma också... Ilfochrome heter processen och Ackelid är en riktigt hejjare. Bara att fråga honom ...
 
Det låter som att jag kommer bli helnöjd! Bara upp till mig själv med inscanningen sedan då! :D

Ser fram mot att snart få lägga ut nya fräscha bilder här på sidan! :)

Tack för snabba svar!
 
??

Få se nu om jag fattar:

Om man ska ha bilderna på papper och kopiorna skall vara större än 20x30 så är neg bättre än dia?

Stämmer det att bilderna blir kornigare med Velvia 50 än någon negfilm? Hur kan det komma sig?

Om man i slutänden vill ha finkorniga och skarpa bilder på papper, vad skall jag egentligen använda?

Neg direkt till papper?

Dia till papper?

Dia via scanner till papper? och i så fall skall det vara en fotoskrivare typ epson 1290 eller nån variant av emulsionsskrivare som labben har?

Kan nån reda ut begreppen.

mvh
Peter
 
Re: ??

pl2se skrev:
Få se nu om jag fattar:

Om man ska ha bilderna på papper och kopiorna skall vara större än 20x30 så är neg bättre än dia?

- Nej. desto finkänsligare film (lägre ISO-värde) desto bättre blir det vid stora förstoringar.

Stämmer det att bilderna blir kornigare med Velvia 50 än någon negfilm? Hur kan det komma sig?

- Nej, se ovan

Om man i slutänden vill ha finkorniga och skarpa bilder på papper, vad skall jag egentligen använda?

Neg direkt till papper?

Dia till papper?

Dia via scanner till papper? och i så fall skall det vara en fotoskrivare typ epson 1290 eller nån variant av emulsionsskrivare som labben har?

Kan nån reda ut begreppen.

- Enkelt sagt så gäller det att använda en finkornig film (lågt ISO) och så är det bara att lämna in diapositivet till förstoring till papper.

Så, enligt mitt tycke så får jag rangordna såhär:

1. Dia till papper
2. Neg till papper
3. scanner till fotoskrivare

Enkelt uttrykt så gäller : finkornig film vid stora förstoringar, för bästa skärpa
 
Javisst!

Jag förstår ditt svar Jesper. Men som du beskrev i ditt första svar:

"20x30 kopian kunde man börja ana kornen i hustonerna, men i andra detaljer så var den knivskarp. Detta hade inte hänt med en neg film."

Jag förstod det som att du menade att negfilm hade ett finare korn som inte skulle kunna anas. När du skrev att 10x15 var bättre, 13x18 likvärdigt och att man i 20x30 uppfattade hudtoner så ställde det mina begrepp på huvudet.

Kanske hade du bara uttryckt dig lite otydligt. ( eller så är jag oförbätterlig och fattar fortfarande inte....)

mvh
PL
 
Ledsen för det syftningsfelet..

"20x30 kopian kunde man börja ana kornen i hustonerna, men i andra detaljer så var den knivskarp. Detta hade inte hänt med en neg film."

Detta hade inte hänt med en neg film, syftade till: - men i andra detaljer så var den knivskarp.

Fö. ska det vara hudtoner och inte hustoner :eek:

...hmm...ibland bara skriver jag utan att se vad jag skriver.. :p

Hoppas du blev något klokare nu. :)
 
Erik F skrev:
kan nån beskriva hur man gör pappers kopior från dia film...

sök på Ackelid eller ilfochrome i arkivet och läs-
har du frågor kan du ställa dem i de gamla trådarna.
Som jag sa tidigare... Acke är en riktig klippa inom det området
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.