Annons

Framkallning av annans foto

Produkter
(logga in för att koppla)
forstheim skrev:
Min fråga var egentligen riktad till Per Fogelberg för att visa att det inte är någon större skillnad på att skriva ut en bild för eget bruk eller att kopiera en bild för eget bruk.
Det är klart att det inte är någon skillnad. Det är lika illa hur man än gör. Extra illa måste det vara om det finns en signatur på bilden.
 
Läs gärna lite i lagtexterna så får ni ser vad som står där:

Upphovsrättslagen - Rixlex

Där står i 1 kap allmänt om själva URL. I 2 kap, där det står om inskräkningar, säger 12 §:

Var och en får framställa enstaka exemplar av
offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.


För privat bruk får man således kopiera även upphovsrättsskyddat material.

I femte kapitlet, 49 a § står särskilt om fotografer och där står även att just den 12 §, första stycket, skall tillämpas.

Kan det göra saken klarare..? :) Nu har jag bara läst lite juridik så jag vill trots allt poängtera att jag kan ha fel. (Även om delar av det handlade specifikt om upphovsrätten.) Men jag tror att det är det här som gäller... än så länge som sagt.

Mvh Martin
 
Som parentes kan sägas följande om studenter och uppkopiering:

13 § För undervisningsändamål får exemplar av utgivna verk
framställas genom reprografiskt förfarande och upptagningar av
verk som sänds ut i ljudradio eller television göras, om avtalslicens
gäller enligt 26 i §. Exemplaren och upptagningarna får användas
endast i undervisningsverksamhet som omfattas av det avtal som
förutsätts för uppkomsten av avtalslicensen.

Första stycket gäller inte om upphovsmannen hos någon av de
avtalsslutande parterna har meddelat förbud mot
exemplarframställningen. Lag (1993:1007).


En avtalslicens krävs alltså... För länge sen tror jag att det fanns en regel som sa max 10 % av en bok eller max XX antal sidor om det var en toktjock bok. Hittade inget om det just nu iaf, så det kan hända att det är gamla, gamla regler. :)
 
Max 15% eller max 15 sidor av en bok.

Gäller bara lärare och kräver att skolan skrivit avtal med Bonus(?) tror jag de heter.

För vanligt folk, vem som helst (studenter till exempel) gäller inte de begränsningarna.
 
Näe, för en vanlig student så gäller ju fortfarande att man får kopiera för enskilt bruk... :)

Men som lärare kan man inte kopiera upp till sin klass, det blir en annan sak och då gäller nog dom regler som du sa och som står i stycker jag hänvisade till i URL. Eller vad tror du?
 
En liten parantes bara...
Jag undrar hur många som ropar högt om hur förbudet det är att kopiera deras foton och som sitter och har laddat hem photoshop t.ex.....

Jag säger inte att nån har gjort det i denna diskussionen utan jag kom bara att tänka på det på grund av denna diskussionen så inget pekfinger på nån här utan bara min lilla nyfikenhet :)
 
Det är intressant... Själv kör jag inte PS just nu eftersom min känsla för rätt och fel skulle få sig en törn. (Även om jag nog gör en massa andra dumma saker, som att ibland slänga mjölkförpackningar istället för att återvinna dom...) Jag kör Gimp! :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.