Annons

Framkallning av Agfa Scala

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag har tagit 3-4 rullar Agfa Scala och tänkte försöka framkalla dem. När jag köpte dem fick jag en adress till nått agfa labb i danmark dit man tydligen skulle skicka filmen. Tyvärr har jag råkat tappa bort den lappen så nu tänkte jag höra om någon av er vet vart man ska vända sig.

Om ni har någon adress och vet hur man ska göra med det praktiska (betalning osv) är jag tacksam för all hjälp.

hälsar
markus

Jag föreslår att du ringer eller mejlar till Agfa och frågar. Framkallningen ingår ju i filmens pris, så den ska du ju inte behöva betala på nytt.

Scala är förövrigt en underbar svartvit diafilm! Jag har alltid undrat varför svartvit diafotografering inte är mer populärt, eftersom det finns så många som pysslar med negativt sv/v?
Mvh/Acke

Tack för svaret!! Att framkallning ingår visste jag inte, tur att du har bättre koll på läget :).

Förresten, vet någon vilken efekt man får om man crossframkallar Scala (om det gåt)?

Jag kanske måste gardera mig lite...

Jag köpte mina Scalarullar från Scandinavian Photo för över 200 spänn styck, och i det priset ingår framkallning (annars vore det hutlöst dyrt).

Jag vet inte om det går att köpa Scala utan framkallning - i så fall bör priset vara betydligt lägre än 200 spänn per rulle.

Mvh/Acke:)

Jag får framkallningspåsar till mina Scala filmer...

Black and White
Borgergade 2
DK-1300 Köbenhavn
Danmark

Följdfrågor

Skall skicka in min första Scala200 till framkallning i Danmark. Jag har den förbetalda fotopåsen som man får på Scandinaviaphoto.

1) Kommer de ramade eller är det bara framkallning?

2) Ingår returporto, eller skall jag skicka med ett frankerat brev?

Mvh Dan

1) Bara framkallning

2) Allt ingår, bilderna kommer i ett litet papprör, glöm inte att skicka med din adress bara. Jag gjorde det misstaget med första rullen och fick ringa till Danmark och beskriva bilderna på rullen så att dom kunde skicka den.

acke skrev:
Jag vet inte om det går att köpa Scala utan framkallning - i så fall bör priset vara betydligt lägre än 200 spänn per rulle.

Det går inte att köpa Scala utan framkallning, och skälet till detta är att Scalan kräver en särskild framkallningsprocess. Fungerar inget vidare att köra standard diaframkallare alltså... Filmen måste alltså skickas till ett speciellt auktoriserat labb och det finns bara ett fåtal labb i Europa som investerat i utrustning för Scala framkallning. Så, om Scalan såldes utan framkallning skulle man inte spara på det utan man skulle ju ändå skicka till samma labb som Scala med framkallning och därmed betala samma pengar...

Med vänlig hälsning
Roland

För att komma undan lite billigare kan man köpa filmen separat (från England/Tyskland, jag har för mig att det finns en butik i Malmö också) och sedan köpa klippkort för framkallning hos B&W.
Mvh Esko

Är Agfa Scala samma film som såldes under namnet Agfa DiaDirect eller något liknande tidigare? Den var väl också svartvit och framkallades på speciella labb?

Mvh

J

jjern skrev:
Är Agfa Scala samma film som såldes under namnet Agfa DiaDirect eller något liknande tidigare? Den var väl också svartvit och framkallades på speciella labb?

Nej, det är inte alls samma film. Jag tror inte ens det är samma framkallningsprocess, utan Scalan har en egen. Agfa direct var Scalans föregångare och Scalan är mycket bättre.

Med vänlig hälsning
Roland

DiaDirect hade ett ISO-tal på 32, om jag minns rätt. Scalan är en ISO 200 film och, som Roland skrev, mycket bättre.

Olle

Olle skrev:
DiaDirect hade ett ISO-tal på 32, om jag minns rätt.

Jag minns inte exakta värdet, men det var lågt iaf. :) Försvann inte Agfa Direct under sent 80-tal?

Jag har kört en del Scala, har ett par oanvända rullar kvar också. Dags att plocka fram dem och mitt ryska gulgröna filter. :) Scala tycker jag om, det är en väldigt bra film.

Med vänlig hälsning
Roland

Det vore intressant att se Scala exponerad efter EI 100 och soppad i vanlig kemi. Eller APX 100 exponerad efter EI 200 och soppad i Scala-kemi.

Tittar man på kurvorna för de två filmernas känslighet för olika våglängder ljus, som ju inte påverkas av framkallningen, så ser de identiska ut. Jag skulle inte bli det minsta förvånad om emulsionen var densamma. Men Scala kanske har en klarare filmbas som gör den bättre för dior? Jag har aldrig använt den.

Bilagor

• scala-apx.gif
    scala-apx.gif
    5.6 KB · Visningar: 232
Om Scala har samma emulsion som APX 100, blir inte resultatet då ett negativ om man framkallar i "vanlig kemi"?

Olle

Jo, precis. Och APX i scalakemi blir ett dia, möjligen med lite högre basdensitet.

Då skulle det bli betydligt billigare att använda APX 100 och skicka den för diaframkallning. Skulle Scalalabben acceptera det?

Olle

Säg det. Men frågan är om inte en klarare bas är värd den högre kostnaden även om det skulle vara den enda skillnaden.

Reversalframkallad T-Max 100

Det går att framkalla T-Max 100 i omvändningsframkallare så att det blir diafilm. Kodak har åtminstone sålt en omvändningsframkallare (reversal) som jag sett testad i Aktuell Fotografi.

Det kanske är ett billigare alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar