Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av 320TXP vid EI:1600

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej hej, vet inte om detta är rätt forum men det var det mest passande jag kunde hitta i den där omöjligt långa listan...

Jag har bara möjlighet att använda Kodak 320TXP (om jag hade möjlighet skulle jag naturligtvis använda Tri-X 400) och undrar hur jag ska framkalla den vid
EI:1600 och ren D76?

Försökte hitta info på Kodaks (värdelösa) hemsida men det gick inte..

Snälla, någon som har erfarenhet av denna film?

/Danne
 
Danlo skrev:
Hej hej, vet inte om detta är rätt forum men det var det mest passande jag kunde hitta i den där omöjligt långa listan...

Jag har bara möjlighet att använda Kodak 320TXP (om jag hade möjlighet skulle jag naturligtvis använda Tri-X 400) och undrar hur jag ska framkalla den vid
EI:1600 och ren D76?

Försökte hitta info på Kodaks (värdelösa) hemsida men det gick inte..

Snälla, någon som har erfarenhet av denna film?

/Danne

Gå till Kodaks webbsite och klicka dig fram till den "TechPub" som gäller din film - se länk:

http://wwwse.kodak.com/global/en/pr...f4017/f4017.jhtml?id=0.1.22.14.23.16.14&lc=en

Hm, ser nu att det inte finns tider för 1600 och/eller D76. Det kan ju vara så att det inte rekommenderas.

Men titta här då: http://www.digitaltruth.com/devchart.html

//Lasse
 
Så vitt jag vet är TX 320 P en högdagerseparerande film, dvs den har hög kontrast i högdagrarna och låg kontrast i lågdagrarna. Detta gör den olämplig för pressning. Du kommer förmodligen få "chalk and soot", dvs mycket hög kontrast och ingen skuggteckning. Tyvärr har jag inga tider till dig. På massivedevchart kan man hitta följande:

tri-X 320 Xtol stock ISO 2500 11.75 min 20°C

Kan det vara nåt att utgå ifrån?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.