Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte prövat själv, men jag har hört att Svenska Kort på Hornsgatan har bland de billigare priserna i stan. 50kr C41, 60 för svartvitt. Vet ej hur det är med E6.

Men om man bor i Göteborg då? Fotokompaniet ska ner i sommar har jag hört, ej kontrollerade fakta har jag hört. Det är ju alldeled för svårt att framkalla C41 själv tyvärr..

Men om man bor i Göteborg då? Fotokompaniet ska ner i sommar har jag hört, ej kontrollerade fakta har jag hört. Det är ju alldeled för svårt att framkalla C41 själv tyvärr..
”Svårt” är definitivt fel ord. Det är inte ett dugg svårare än svartvitt, men det kräver lite mer förberedelse. Själva framkallningen när man väl har sitt vattenbad vid rätt temperatur är om något faktiskt lättare än svartvitt. Framkallningstiden är standardiserad för alla filmer du kan köpa om du inte tänker pressa dem och resultatet blir i regel mycket jämnare mellan filmerna.

Det där med ”rätt temperatur” verkar man inte behöva vara så sjukt knusslig med heller verkar det som och det går bra med varmt kranvatten och en termometer. Ungefär 20:- per rulle kommer man undan med om man köper kemi från Photax och framkallar 15 rullar per sats istället för 12.

Läs gärna mitt blogginlägg om saken om du inte redan gjort det: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/sa-framkallar-du-fargfilm-i-hemmet.htm

-----------------------

Jag vet inte vilken nivå trådskaparen är på, men gäller det svartvitt så vill jag påstå att det är rena rama vansinnet att inte framkalla själv. Det blir lite som att skicka iväg alla sina kläder på kemtvätt varje gång istället för att lära sig tvättmaskinen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar