Annons

framkallare och agitering vid pressning?

Produkter
(logga in för att koppla)

älwa

Medlem
Hej!Har exponerat en rulle Efke KB 400 ASA (=ilford Hp 5+) efter 3200 ASA.Hoppas få fram några lyckade negativ från den.Har tidigare pressat en annan 400 ASA film lika många steg och använt xtol och det blev inte så lyckat(kan bero på tid och teknik också...).Någon som har tips på framkallare som är mer lämpade för pressning av film än andra?
Och hur är det med agiteringen,är det sant att man ska dra ner på den för att få bättre återgivning i de mörka delarna?

/Elin
 
Jag gör sällan så brutala pressningar, men här finns en del tider (bland annat HC-110 tror jag skulle kunna fungera bra): http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Här finns också en liten lathund för pressning av film. Men allt detta är baserat på vad folk har testat, en del saker är rena tider rakt av från tillverkarnas information, etc - alltså är det utgångspunkter för tester.

Men pressning gör det svårt att få teckning i de mörka partierna. Men generellt kan man säga att en kompenserande framkallare (exempelvis extra utspädd) kan hjälpa till att få lite mer stil på negativen.

Så mitt tips i så fall är HC-110 i utspädning H. Tiden borde väl ligga runt en 30 minuter, förslagsvis.
 
Ne, det är väl inte att rekommendera att göra så brutala pressningar.Har inte så ljusstarka objektiv dock och verkar alltid fota i mer dunkla miljöer än jag tänkt...
Digital truth är en bra site.Jätte tack för tipset på HC110! :) kollade lite info kring den på nätet,verkar bra,och verkar räcka länge med tanke på spädningen.Har gjort en beställning så nu är det bara att hålla tummarna.
 
Jag tycker XTOL är bra till det ändamålet. Visserligen har jag aldrig fått HP5 att funka på 3200 ISO.

Det finns en del framkallare som är gjorda för såna här pressningar. Ilfords Microphen är en. Förvänta dig inga underverk dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.