Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallare för "traditionellt" korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Är precis i färd med att beställa lite mörkrumsprylar för första gången, men körde fast lite. Blev rekomenderat Patersons filmframkallare av bla Photax. Det står på Photax hemsida att Acutol, är en mycket fin framkallare avsedd för filmer med traditionellt korn.

Vilka filmer skall jag då undvika och vad menas med "traditionellt" korn.
Filmen dom rekomenderade var Efke KB400 och KB100, men jag vill ju ha möjlighet att testa andra. Frågan är bara vilka som passar med denna framkallare.

//Jocke

Den är inte tänkt för Kodaks T-Max-flmer eller Ilfords Delta-filmer. Kodak Plus-X, Tri-X, Ilford FP4+, HP5+, Efke, Fuji, Agfa etc har traditionellt korn.

Tack!
Här är folk verkligen alltid på alerten!

Har inte börjat titta på mycket på filmer än så när/om jag skall testa T-max får jag väl prova med en ny framkallare.
I början känns det som viktigast att lära sig processen snarare än att börja leta favoritfilm.

När jag ändå har någon på tråden. Börman börja med 100 eller 400 film. Har det större/annan påverkan än vid vanligt färgfoto där det ju främst är kornet?

//Jocke

Så här års är det bara aktuellt med 400-film om du arbetar på fri hand.

Vill du ha riktigt finkorniga filmer rekommenderar jag Kodak T-Max 100 eller Ilford 100 Delta.

Acutol är en skärpeframkallare, och med dessa brukar kornet bli rätt så tydligt, men skarpt. Om du först vill lära dig processen, så är ju gamla hederliga D-76 inte att förakta. Den fungerar bra med de flesta filmer. Rekommenderar D-76 som en "basic" framkallare innan du börjar lära känna andra typer, som ju har sina specialområden för effekter.

Ett tips !!!!!

För er som framkallar film själva:

http://www.digitaltruth.com

Det är en sida med alla svart-vita filmer och framkallare som finnes i kombination med varandra.Antingen väljer du framkallare eller film och tittar bara i listan på hur de skall användas i kombination.

EN GULDGRUVA !!!!!!!!!

Niklas, bara i färg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar