Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla väldans gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

C. Hansson

Aktiv medlem
Jag har kommit över två stycken exponerade rullar film av hög ålder. Jag blir ju genast nyfiken om det finns något kvar på rullarna och behöver lite tips och idéer inför framkallningen. Jag har D76 kemi hemma.

Första rullen är en stycken Kodak 120-film märkt "Panato....." på exponeringsförseglingsklisterlappen. Omslagspappret är grönt med vitt tryck och ser väldigt gammalt ut, 50 år?

Andra rullen ser lite yngre ut, också kodak och tydligen i 620 format. Filmen heter "Verichrome pan 620", ett rött omslagspapper och ser yngre ut än föregående rulle.

Hur skall jag gå tillväga tycker ni, koncentration på framkallare och tider vid 20 grader?

Tackar på förhand för svar,
Christopher
 
Vore det mina filmer skulle jag göra ett klipptest på varje. Första försöket skulle jag nog testa med rekommenderad tid plus 50%. Sen justera utifrån visuell inspektion på återstående film.
 
Tack

Tackar för komstruktiva tips och idéer.

Jag ska priva inom ett par dagar och gör klipptest på rullarna och något förlängd framkallningatid. Återkommer med rapport om det blir något på rullarna.

En fråga dock, 620-format vad är det för format? Filmspolen verkar stor som 120-film.

/Christopher
 
Det är bara tjockleken på spolen som skiljer 120 och 620. Filmen har samma bredd.

Jag rekommenderar *inte* klipptest. Risken är då att du förstör en viktig bild.

Ser att den rekommenderade tiden för Verichrome och D-76 1+1 är 9 minuter i 20º.

Framkalla båda rullarna i 11-13 minuter. Kontrasten kanske inte blir helt bra, men med den framkallningstiden så har du ju en del marginal för att rullarna åtminstone inte blir underframkallade, och resten av kontrasten kan du justera vid kopieringen.
 
Senast ändrad:
Jag satt och kollade i en gammal lärobok för fotografi nu under förmiddagen. Det är Gösta Skoglunds "Fotolärobok i bild" från 1952. Båda de filmer som jag har frågat om fanns upptagna i denna boken, Vericrome och Panatomic som skall enligt boken skall framkallas i D76 i 17 minuter med agitering varannan minut. Jag tycker att det verkar vara en lång tid i förhållande till den tid som Kodak rekommenderar på sin hemsida (9 min med D76 i 1+1 agitering var 30 sekund) men det är väl skillnaden i agiteringsintensitet som avgör framkallningstiden?

/Christopher
 
Ok. Nu har jag dragit fram 620-rullen vilken var Verichrome i 125 ISO, vidade det sig när jag rullat av hela skyddspappret. Det blev bilder på rullen, datering till 60-talet med hjälp av en bil som är klart synlig på en av bilderna. Reg.nr. AA 89747 om någon mot förmodan skulle känna igen det.

Nu till en fråga, hela negativremsan blev grådassig, är det denna formen av slöja man kan räkna med att få på en såpass gammal film?

/Christopher
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.