Annons

Framkalla utgången film - justering av framkallningstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Holmberg

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte ge mig på att att framkalla en utgången färgfilm, som varit utgången i 13 år och exponerats nyligen. Jag har tidigare framkallat färgfilm i rodinal (r09) och fått en hyfsat svart/vitt resultat. Det är liksom bara på kul, mest för experimenterandets skull.

Tidigare erfarenhet jag haft ev gammal utgången film, som varit delvis exponerad i dåtiden (innan den gick ut alltså) och sedan exponerad nyligen (kort tid innan framkallningen) är att dom "gamla" bilderna har blivit ganska bra, men att dom nytagna bilder har blivit mycket mycket tunna i negativen, som om dom vore underexponerade.

Nu till frågorna:
Är det så att ljuskänsligheten för film sjunker med åldern, så att utgången film helst ska exponeras för ett lägre ISO än sitt nominella?

...Eller bör man framkalla utgången film hårdare?

...Eller är den utgångna filmen kontrastlös oavsett vad man gör med den?

Finns den nån som har några erfarenheter av detta? vore kul att höra :)
 
Kontrasten lär ju vara lägre men stor risk för att filmen är slöjad dvs ej genomskinlig i basen utan något grå. Bör därför öka framkallningstiden (eller tempen) anser jag.
 
Det blir ju väldigt många variabler om du framkallar färgfilm i Rodinal. Det är svårt nog att kontrollera och styra den processen med färsk färgfilm.

För egen del skulle jag nog låta framkalla filmen i färg (i labb) och sedan är det ju fritt fram att skanna och konvertera till svartvitt, eller att behålla de ofta intressanta färgskiftningar som blir i utgängen film.

Eventuellt skulle jag kunna föreslå klassisk ståframkallning, dvs 1/100 Rodinal, agitera, stå 30 min, agitera, stå 30 min. Det brukar vara ett bra sätt att få en fullständig framkallning.
 
Jag brukar dra av ett steg på iso per årtionde (400-200-100-50 etc) och tycker det har funkat bra.

Stående framkallning med Rodinal brukar alltid ge bilder. Det har jag kört på många gånger. Nackdelen är att den drar med sig filmbasen som har blivit aktiverad av generell strålning. Så bilderna kan bli lite mörka.
En starkare blandad framkallare för en snabbare framkallning kan funka bra för att undvika det. Några gånger har jag faktiskt använt papperframkallare 4min med gott resultat. Negativen kan bli lite väl kontrastrika för arbete i mörkrummet då dock. Men du kanske bara tänkte skanna ändå?
 
Jepp, stämmer bra, jag tänkte främst skanna det. Filmbasens färg brukar göra det svårkopierbart ändå.

Spännande med alla svar jag fått :)

Det blir svårt att välja metod(!). Labbet blir det inte denna gång, det är jag också sugen på, men jag har fler utgångna färgfilmer att pröva det med.

Filmen är ISO 200, men jag exponerade för 100, så där kanske jag gjorde rätt (13 år gammal).

Är pappersframkallaren bättre om man vill ha hög kontrast, jämfört med t.ex. Rodinal 30:1? Kör man samma koncentration som papper då?
 
när jag framkallat med pappersframkallare så har neggen varit så kontrastrika att de sett ut som dior (fast negativ då haha). fast jag har mest använt den metoden för svartvit film, vet inte om jag provat den på färgneg... rodinal 1:30 funkar nog bra med, 13 år är inte så farligt ändå.

här är en bild framkallad i dektol: https://www.flickr.com/photos/jonasfx/7269316244/
 
Hej igen!

Tänkte dela med mig lite av resultatet, nu när framkallningen är klar (alla bilder är dock ej skannade än).

På bilden med nagativen är...

Överst: Fuji Superis ISO 200 utgången sedan 10 år, framkallad i denna omgång.
Mitten: Extrafilm ISO 200, gången sedan 13 år sedan, framkallad i denna omgång.
Nederst: Tmax ISO 400, framkallad i r09, relativt hög kontrast.

Fujifilmen fick ganska hög kontrast, men en mörk bas, extrafilm-filmen blev inte fullt lika mörk i basen, men betydligt sämre i kontrasten. Framkallningen som jag till slut valde blev r09 10 minuter 24 grader, 1:33 - en kombination som jag tidigare gjort av misstag meden Tmax med ett kontrastrikt resultat.

Tror ni att jag kunde undvikit den mörka filmbasen (men behållit kontrasten) om jag gjort annorlunda? (alla framkallningar jag gjort med C41 film i rondinal har blivit mörka i basen).
 

Bilagor

  • IMG_1993.jpg
    IMG_1993.jpg
    138.4 KB · Visningar: 50
  • IMG_0263.jpg
    IMG_0263.jpg
    120.8 KB · Visningar: 36
  • IMG_0261.jpg
    IMG_0261.jpg
    94.1 KB · Visningar: 43
  • IMG_0262.jpg
    IMG_0262.jpg
    98 KB · Visningar: 36
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.