Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
framkalla utan framkallare?
- Trådstartare pola
- Start datum
Fixar du först får du en blank film.
Du vill alltså ha svartvita dior? Det finns några alternativ
Du vill alltså ha svartvita dior? Det finns några alternativ
- Agfa Scala
- Kodak T-Max Reversal Kit
- DR5-processen
- Någon hemkörd obskyr soppa
- Plåta av negativ med film som du framkallar till riktigt hög kontrast. Så gör jag med gott resultat.
pola
Aktiv medlem
inte dior, utan som jag försökte förklara vanliga papperskopier med färgen "spegelvänd" dvs att färgerna blir likandan som de man ser om man genom lyser filmen med lampa ec.
en vit person får ju svart anskite och en svart får vitt, i kopieringen ändrars ju det och kopian blir som det ska vara alltså vitt person vitt anskikte och vice versa.
vad jag skulle vilja göra är att med ett enkelt sett bibelhålla de "felaktiga" färgerna och få ner de på en kopia.
Är det möjligt på ett enkelt sätt eller måste man fota av neget?
en vit person får ju svart anskite och en svart får vitt, i kopieringen ändrars ju det och kopian blir som det ska vara alltså vitt person vitt anskikte och vice versa.
vad jag skulle vilja göra är att med ett enkelt sett bibelhålla de "felaktiga" färgerna och få ner de på en kopia.
pola
Aktiv medlem
är det sådana papper man använder om man vill kopiera dia?jpx skrev:
Om du kopierar ditt neg som vanligt, fast på ett positivt papper, borde det funka.
J. Patric
Aktiv medlem
pola skrev:
inte dior, utan som jag försökte förklara vanliga papperskopier med färgen "spegelvänd" dvs att färgerna blir likandan som de man ser om man genom lyser filmen med lampa ec.
Du vill alltså ha en negativ bild på papperet. Det får du om du använder ett svartvitt dia i förstoringsapparaten och kopierar på papperet som vanligt. Det var nog det Jim H menade.
Du kan också förstås göra en vanlig papperskopia som du sedan lägger mot ett fotopapper under en glasskiva och exponerar med vitt ljus från förstoringsapparaten. Framkalla papperet, och du får en negativ bild, som du ju är ute efter. DET är det enklaste sättet.
anneli_lundberg
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Du kan också förstås göra en vanlig papperskopia som du sedan lägger mot ett fotopapper under en glasskiva och exponerar med vitt ljus från förstoringsapparaten. Framkalla papperet, och du får en negativ bild, som du ju är ute efter. DET är det enklaste sättet.
Som J. Patric säger - gör en vanlig, positiv kopia av det vanliga negativet först, och använd den sedan som "negativ" till ett nytt fotopapper som du gör en kontaktkopia på. Kom bara ihåg att lägga papperen med emulsionssidorna mot varandra när du belyser andra gången (alltså bildsidan nedåt, och det undre fotopapperet med ljuskänsliga sidan upp). På det sättet får du bästa skärpan. Glasskivan över det hela för att papperen ska ligga tätt mot varann.
pola
Aktiv medlem
om jag har fattat rätt ska man alltså lägga bildsidorna mot varandra och sedan glasskivan över för att det ska ligga tätt.
det borde väl betyda att man måste lysa genom fotopappret på den redan kopierade kopian,
för att göra det behöver man väl använda kraftigt ljus så det går igenom?
hur fungerar det med tider?
går det att göra provlappar som vanligt eller ska man höfta?
det borde väl betyda att man måste lysa genom fotopappret på den redan kopierade kopian,
för att göra det behöver man väl använda kraftigt ljus så det går igenom?
hur fungerar det med tider?
går det att göra provlappar som vanligt eller ska man höfta?