Annons

framkalla utan framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
jag undrar om man kan framkalla s/v film utan framkallare, ex bara använda fix.?

vad jag vill ha fram är hur man får den s/v bilden likadan på papper som bilden fran kopieringsapparten vissar dvs, svart och vitt i tvärtom ordning mot vanliga kopieringen.
 
Fixar du först får du en blank film.

Du vill alltså ha svartvita dior? Det finns några alternativ
  • Agfa Scala
  • Kodak T-Max Reversal Kit
  • DR5-processen
  • Någon hemkörd obskyr soppa
  • Plåta av negativ med film som du framkallar till riktigt hög kontrast. Så gör jag med gott resultat.
 
Kopiera på lith-film o kontaktkopiera.
Kontaktkopiera fotopapper mot fotopapper.
Diaduplikator o fota av negativet med negativ film.
osv
 
inte dior, utan som jag försökte förklara vanliga papperskopier med färgen "spegelvänd" dvs att färgerna blir likandan som de man ser om man genom lyser filmen med lampa ec.

en vit person får ju svart anskite och en svart får vitt, i kopieringen ändrars ju det och kopian blir som det ska vara alltså vitt person vitt anskikte och vice versa.

vad jag skulle vilja göra är att med ett enkelt sett bibelhålla de "felaktiga" färgerna och få ner de på en kopia.

Är det möjligt på ett enkelt sätt eller måste man fota av neget?
 
Om du kopierar ditt neg som vanligt, fast på ett positivt papper, borde det funka.
 
är det inte en liten marknad för den slags papper?
de borde väl ge dyrt pris svårt att få tag på det?
 
Ilfochrome är ett positivt färgpapper. Men processen är lite knepigare än att köra svartvitt så vill du bara ha lite negativa kopior tycker jag kontaktkopieringsrådet låter bäst.
 
jaha, det var bara att jag inte förstod kontaktfråde speciellt bra.
kanske om någon skulle vilja förklara lite mer utförligt.
 
pola skrev:
inte dior, utan som jag försökte förklara vanliga papperskopier med färgen "spegelvänd" dvs att färgerna blir likandan som de man ser om man genom lyser filmen med lampa ec.

en vit person får ju svart anskite och en svart får vitt, i kopieringen ändrars ju det och kopian blir som det ska vara alltså vitt person vitt anskikte och vice versa.

vad jag skulle vilja göra är att med ett enkelt sett bibelhålla de "felaktiga" färgerna och få ner de på en kopia.

Är det möjligt på ett enkelt sätt eller måste man fota av neget?

Du vill alltså ha en negativ bild på papperet. Det får du om du använder ett svartvitt dia i förstoringsapparaten och kopierar på papperet som vanligt. Det var nog det Jim H menade.

Du kan också förstås göra en vanlig papperskopia som du sedan lägger mot ett fotopapper under en glasskiva och exponerar med vitt ljus från förstoringsapparaten. Framkalla papperet, och du får en negativ bild, som du ju är ute efter. DET är det enklaste sättet.
 
J. Patric skrev:

Du kan också förstås göra en vanlig papperskopia som du sedan lägger mot ett fotopapper under en glasskiva och exponerar med vitt ljus från förstoringsapparaten. Framkalla papperet, och du får en negativ bild, som du ju är ute efter. DET är det enklaste sättet.

Som J. Patric säger - gör en vanlig, positiv kopia av det vanliga negativet först, och använd den sedan som "negativ" till ett nytt fotopapper som du gör en kontaktkopia på. Kom bara ihåg att lägga papperen med emulsionssidorna mot varandra när du belyser andra gången (alltså bildsidan nedåt, och det undre fotopapperet med ljuskänsliga sidan upp). På det sättet får du bästa skärpan. Glasskivan över det hela för att papperen ska ligga tätt mot varann.
 
om jag har fattat rätt ska man alltså lägga bildsidorna mot varandra och sedan glasskivan över för att det ska ligga tätt.
det borde väl betyda att man måste lysa genom fotopappret på den redan kopierade kopian,
för att göra det behöver man väl använda kraftigt ljus så det går igenom?

hur fungerar det med tider?
går det att göra provlappar som vanligt eller ska man höfta?
 
Japp, emulsion mot emulsion och glas över.

Kraftigt ljus eller lång tid, precis som vid annan exponering av fotografiskt material. Testremsor är nog inte dumt.
 
Nejdå. Kopior tål ljus. Man brukar ju inte hänga dem i mörker direkt :)
 
tack för svaret.
frågan kanske blev lite dum, klart att en kopia tål ljuset, man vad jag menad var om den tålde det mer konsentrerade ljuset från kopieringsapparaten, vilket du klargjorde i svaret...:D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.