timeUnit skrev:
frank,
du vet att det finns flera sätt att påverka kornstorleken, eller åtminstone kornets utseende på kopian, så sluta larva dig.
Detta är dessutom väl dokumenterat i t ex "Avancerad mörkrumsteknik".
Exempelvis kan man använda en akutansframkallare som Rodinal för att få högre skärpeintryck, men grövre korn än om man använder en "solvent"-framkallare, t ex XTOL som med sin högra koncentration av natriumsulfit gör kornstrukturen mjukare på en given film.
Larva mig?
Jag har funderat länge om att det var mening med att svara eller bara låta bli.
Vid fotograferingen bildas en latent bild och denna bild uppbyggds av små groddar. Groddarna har olika storlek beroende på vilken hastighet filmen har. Den hela framkallningsprocessen kallas för redoxprocess. Detta betyder att vid framkallningen groddarna förstärkas med 10 upphöjd till 6 upp till 10 upphöjd till 9 so att de integrerat kan bygga upp den synliga bilden. (SE MEDSKICKADE BILDER). Siffran är högre vid framkallning av IR film.
Så, i det här fallet silvergrodden blir en katalysator som underlättar silverjonernas överföring från de oexponerade delarna av kristallen där silvermängden ökar. Alltså, under framkallningen groddarna deformeras och bildas dom så kallade nystan och storleken för dessa är proportionell med mängden silver i emulsionen. Jag har aldrig har hört en framkallare som skulle minska denna faktor i hela mitt liv!!! Framkallarens sammansättning kan bara bromsa det.
Vid pressning har filmen mer tid att bygga upp nystan och vid en sänkt framkallningstid låter man inte att den byggs fullt up (400 film exponerad efter 200 ASA). Ena sidan fattig tonal omfång och nästan grafisk utseende och den andra sidan mer gråskala men mindre svärtning och mindre hög dagrar resultatet blir en grå bild.
Nu är det så att en hårt (kontrastrik) bild uppfattas av ögat som grovkornigt och en mjuk (grå) som finkornigt.
Den här ska absolute inte blandas ihop med underexponerad eller överexponerad negativmaterial
Är du med?
I alla sammanhang är det fördelaktigt att framkalla en film så att svärtningskurvans lutning blir 45 grader! Är det brantare då filmen är hårt dvs kontrasten är högre än hos motivet och därmed kontrastrikare. Är det lägre dvs mindre kontrast lägre än hos motivet så är filmen mjuk.
Nu är det bara att framkalla efter tillverkarens rekommendationer, kontrollera temperaturen och agitera efter deras föreskrifter!
Framkallare!
Det finns över 1000 framkallningämnen men allt är inte bra och några är dyra men i regel ämnen som har 2 eller fler H atomer ersatta i bensenringen med OH eller NH2 därmed avliva myten att en tri-x skulle bli framkallad i Coca Cola.
Varje framkallningsvätska består av ett eller fler framkallningsämnen
De vanligaste är metol, glycin, phenidone, hydrokinon, rodinal, amidol.
Varje film har sin eget karaktäriska emulsion och tillverkare försiktigt avväger vilket ämnen funkar bäst för varje typ av emulsion men de flesta blandning innehåller hydrokinon som är ett hårt arbetande framkallningsämne. Det finns ju framkallare så kallad fikornsframkallare som avstämd för långsamma filmer men för dennes skull det betyder inte att det inte går att använda till de flesta filmer. Likaså framkallare för allmänt bruk så som (d-76). Det finns framkallare som är bara avstämd för en viss typ av speciellt film och inte går att använda för något annat än just den typ av filmen den är avsedd/tillverkad för men ingen av de gör en grovtkornig film finkornigt eller visa versa! Det är en myt som verkar vara segt att avliva. Om detta hade varit sant då skulle man inte bekymra sig för att tillverka film under 400 ASA.
Det är mer komplicerad än bara så här men jag fattar inte att ni lägger så mycket energi på en sådan enkel sak!!
Jag är nästan säkert på att du inte ens lägger en tiondel själva verket att lära dig exponera rätt i kameran eller mäta ljus rätt och att veta när man över, under, eller rätt exponera en negativ så att den blir framställd ändamålsmässigt. Jag tror inte att ni är så ivriga heller att experimentera med pappersframkallning och framkallare där. Det är de som de absolute viktigaste delarna.
Det finns en massa faktorer som inverkar i detta sammanhang och det är bländaren du använder speed när du exponerar och jag skulle spendera halva mitt liv framför datorn att berätta om allt men kanske två saker till! Jag har sätt tri-x så fint framkallad i d-76, förstorad att du inte skulle har trott på dina ögon.
Jag har själv gjort en krossframkallning av Agfa och Kodak film i respektive framkallare och vice versa och funnit att Agfa gav mer framkallad i Agfa’s och Kodak gav mer framkallad i kodak’s framkallare! Undrar ni inte varför? Jo av den simpla anledningen att alla framkallare är hemligt och blandningen är avstämd just för den filmen den är tillverkad för och för att varje emulsion är unik!
Så länge du inte förse mig med ett vetenskapligt forskningsresultat som bevisar motsatsen av mina kunskaper så länge jag kommer använda framkallare som gjorts för den film jag använder och om jag vill ha finkornigt bild då använder jag en lågkänsligt film och högkänsligt grovkornigt film om ljuset inte tillåter att använda något annat.
Bilden ska du tolka på följande sätt
a- är en finkornigt film innan framkallning
b- efter framkallningen
c- en grovkornigt film innan framkallning
d- efter framkallningen