ANNONS
Annons

framkalla tri-x, tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Hej!

Hur framkallar ni tri-x? Tider, spädning etc. Frågan har säkert besvarats tidigare, men jag har lite brådis och nästan ingen skriver efter vilket ASA man exponerat filmen.

Vad tycker ni är bäst? Exponera tri-x efter 400 eller efter 320?

/Martin
 
Jag står här med en exponerad Tri-x och ett par flaskor T-max-framkallare. Det blir min första framkallning någonsin.

När man tittar i forumen står det affektionerat om Rodinal, X-tol och annat. Men det verkar inte vara så många som har förälskat sig i T-max-framkallare. Varför inte?

Erik
 
Kör med exp enligt 400 iso.

Framkallar i HC110 utspädning "B" ca 7 min i 20(c).

HC110 liknar enligt min uppfattning gamla goda D76 rätt mycket men mer konsistenta resultat när man kör den som engångsframkallare.

Händer också att jag använder Rodinal när jag har slut på HC110. (Rodinal håller sig "nästan" hur länge som helst i koncentrat).
 
MartinG skrev:
Hej!

Hur framkallar ni tri-x? Tider, spädning etc. Frågan har säkert besvarats tidigare, men jag har lite brådis och nästan ingen skriver efter vilket ASA man exponerat filmen.

Vad tycker ni är bäst? Exponera tri-x efter 400 eller efter 320?

/Martin

Är ingen framkallningsexpert ;)
men använder ganska ofta Tri-x,
exponerar alltid efter 400 ASA,
kör STENA's SD-76,
(som skall vara kopia av D-76)
efter vad som står på baksidan av flaskan.

Vid färsk framkallare.
För Kondensorapparat.
Normalkontrast. 5.0 min Låg 6.0 min

För diffusapparat.
Normalkontrast. 6.5 min Låg 8.0 min.

Funkar bra för mig! :)
 
Tri-X är inte svår att framkalla. Det funkar med det mesta. T.om urin (urinol) och kaffe (kaffenol) går bra. Klassikern är givetvis D76 men den nyare X-tol innehåller inte hydrokinon (som inte är så miljövänligt) och den funkar lika bra. Dock är hållbarheten av koncentratet lite lurigt. Den ändrar nämligen inte färg till brunare när den oxiderats och blivit för gammal. Använd därför tillblandat X-tolkoncentrat inom en månad och förvara i fulla, tättslutande flaskor.

Tiderna får man prova sig fram till och de som anges på förpackningarna funkar som utgångsvärden och brukar vara anpassade för att ge lite högre kontrast till kopiering i diffusljusapparater. Tiden beror givetvis också på motivkontrasten. Lite längre tider för låg motivkontrast och lite kjortare för hög motivkontrast. Angivna tider på förpackningarna är i regel för medel/normal motivkontrast.

400 ISO är en bra utgångskänslighet. Sedan kan det givetvis variera beroende på hur olika kameror exponerar och på hur man mäter ljuset, rakt på (med himmel med i bild) eller snett nedåt. Men Tri-X har en så pass hög överexponeringstolerans att det inte är någon katastrof att exponera ens efter 200ISO så länge man framkallar normalt.
 
Senast ändrad:
När du provat och hittat en framkallare som du trivs med så prova gärna
att exponera efter 200 eller 320 och sedan framkalla efter 400.
Eller som man brukar beskriva det, exponera efter högdagrarna och framkalla efter lågdagrarna.
Kan ge ett större tonomfång.
 
Erik Petersson skrev:
Jag står här med en exponerad Tri-x och ett par flaskor T-max-framkallare. Det blir min första framkallning någonsin.

När man tittar i forumen står det affektionerat om Rodinal, X-tol och annat. Men det verkar inte vara så många som har förälskat sig i T-max-framkallare. Varför inte?

Erik

Hmm.. T-Max framkallare är mera anpassad för T-korns film typ T-max eller Ilford Delta. Har själv köpt lite på ClaesOlsson när dom sålde ut men har inte testat. Gillade i alla fall inte lukten på T-max fix som fick mig att må rätt dåligt. Har hört att T-max framkallare bättre i 24 grader än 20 grader. Stämmer detta?

Annars så är nybörjare rekomendationen Kodak D76 och Tri-x.

// Fredrik
 
Senast ändrad:
På skolan använde vi oss både av D-76 och T-max till Tri-X.
brukade köra 20 grader på båda (kan ha varierat mellan 19-22, inte alltid lätt att få exakt)

D-76 körde vi 10 min, med vändning hela första minuten och därefter 10 sek en gång i minuten.


T-max körde vi 6 min med vändning första 30 sek och därefter 5 sek var 30´e sek.

Jag brukade dock köra vändningarna som på D-76 och märkte ingen skillad.


Mvh.
 
Lars Broman skrev:

Eller som man brukar beskriva det, exponera efter högdagrarna och framkalla efter lågdagrarna.
Kan ge ett större tonomfång.
Du råkade vända det bakfram här, exponera efter lågdagrarna och framkalla efter högdagrarna skall det vara.
 
Tja, man får se hur det går! Det finns ingen annan framkallare att köpa på åtminstone en dagsresas håll.

Det sägs att tex Tri-x ska vara bra på att återge lågdagrar, medan T-max film fungerar bättre för högdagrar. Ligger det någon sanning i det?
 
Och jag gillar Xtol till småbild.

Rodinal tycker jag är fint till mellanformat. Där tar inte kornet över för mycket, men man får en fin krispighet. 1+50 kör jag då, och tiderna från digitaltruth.

Alla mörkrumsrävar har sina framgångsrecept. Egentligen tror jag skillnaderna mellan prylarna är ganska minimala (rodinal är väl iofs en ganska extrem sak som gör skillnad). Så länge man behärskar dem så blir det bra.

Mitt val av Xtol kommer sig av att jag är van vid TriX och D76. Xtol funkar på samma sätt, men är vad jag förstår mindre miljöskadlig.
 
Ett standard recept som har fungerat sedan Tri-X-Pan kom på 50-talet, långt innan jag själv började labba är:

Exp.: efter ISO400
Framk.: efter ISO400 i D-76, outspädd, användes en gång.
Mellanskölj.: Isättika
Fix.: F-24
Skölj.: vatten och en droppe diskmedel

Det går att krångla till det, men varför?
Detta recept ger utmärkta neg/bilder, det skall till en mycket dyr D-SLR för att slå resultatet, faktiskt!

Kamera: Leica, Minolta, Nikon
 
larsborg skrev:
Ett standard recept som har fungerat sedan Tri-X-Pan kom på 50-talet, långt innan jag själv började labba är:

Exp.: efter ISO400
Framk.: efter ISO400 i D-76, outspädd, användes en gång.
Mellanskölj.: Isättika
Fix.: F-24
Skölj.: vatten och en droppe diskmedel

Det går att krångla till det, men varför?
Detta recept ger utmärkta neg/bilder, det skall till en mycket dyr D-SLR för att slå resultatet, faktiskt!

Kamera: Leica, Minolta, Nikon

ja precis och se ingen skilnad ändå! :) Helt otroligt att en simpel fråga resulterar två sidor istället att gå in i Kodaks hemsida och kolla upp det hela! Om en framkallare inte rekomenderas av en tillverkare då är det inte bra heller. Annars finns allting angivet på kodaks tekniska sidan!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar