ANNONS
Annons

framkalla tri-x 120

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Sitter här med en exponerad 120 film som skall framkallas och har ingen aning om hur man gör. Dum som jag var tänkte jag aldrig på hur filmen såg ut innan den sattes i kameran.

Filmen är täckt av gul plast, hur tar man bort denna?

Kan man ta ut filmen ur kameran i dagsljus eller "rullar den upp sig" och blir förstörd då?

Är det något annat man bör tänka på vid framkallning av 120 film?

Egentligen är det inget seriöst på filmen men det vore synd att förstöra den.

// Marcus
 
Filmen har en pappersremsa som ligger bakom den för att skydda mot ljus (vissa kameror har hål i bakstycket för att se hur långt filmen är exponerad och filmrutenumret är tryckt på denna pappersremsa). Pappersremsan är fasttejpad i ena änden och skall veck innan du soppar den. Ta lös tejpbiten lite försiktigt då ofta en viss del av bindningenergi övergår i ljus om man drar av den för häftigt, vilket emellertid oftast inte är tillräckligt för att slöja filmen. Men bli inte rädd ifall du ser det blinka till i mörkret. Ögat blir ju väldans känsligt i kolmörker. Och släpper man trycket på papperet så att rullen rullar upp sig så kommer ljus obenhörligen att slöja kanterna på filmen, även om ljuset är svagt.

Visst kan du ta ut rullen i dagsljus om du ser till att vara försiktigt så att den inte rullar upp sig. I regel sitter det ett fjäderbelastat plåtbleck som förhindrar att den rullar upp sig i kameran, men det är lätt hänt att man tappar rullen på golvet när man tar ur rullen om man inte är försiktig. Det är rekomenderat att alltid ha ljuset svagt när man hanterar rullfilm och det är viktigare med 120 än 135 film.

Framkallningen av 120 är väldigt lik 135. Vanliga plastspiraler går i regel att justera bredden så att de även passar 120 film. Kodaks 120 filmer har ett ljusskyddslager på baksidan som färgar vattnet blått om du gör en förvätning av filmen. 120 film är i regel enklare att få upp på plastspiraler än 135 film då den är kortare och saknar frammatningshålen som ibland stör frammatningskulorna. I och med att filmen är bredare går det i regel åt mer kemi i dosan för att täcka filmen (det står oftast på dosan rekomenderad mängd). Filmytan är dock densamma som 135 film ungefär, således får du mindre filmyta per volym kemi vilket taler för en mindre mattning av kemin under framkallningen vilket rent teoretiskt skulle ge en något kortare framkallning för samma kontrast jämfört med 135 film. Jag brukar dock köra med samma tider som 135 film med bra resultat (Kodaks angivna tider ger dock onödigt hög kontrast för alla typer av film IMO.)
 
Förstår inte vad det är för "plastremsa" du talar om men är det skyddspappret skulle väl problemet snarare vara att hålla den kvar när du rullat ut filmen och tagit bort den lilla tejpremsan som fäster filmen vid skyddspappen - vad nu det skulle vara bra för....den SKA bort.
Om det lugnar dig så kan tala om att jag aldrig någonsin har hört talas om att någon misslyckats med att avlägsna pappret....
Us
 
Fast eftersom jag direkt slängde in filmen i kameran tänkte jag aldrig på hur rullen såg ut, skyddspappret kunde ju lika gärna kunna sitta fast med lim =) Vilket inte hade varit så kul att inse med ljuset släckt i mörkrummet..
 
En liten illustration hur 120-film ser ut (kanske inte i exakt skala, men...)
 

Bilagor

  • 120film.gif
    120film.gif
    2.5 KB · Visningar: 216
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.