Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla till svartvitt från digital färgbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Hur blir kvalitén från fotolabb typ Proprint mfl. om jag omvandlar en digital färgbild till svartvit dito, (med teknik beskrivet i andra trådar typ RGB: 24, 68, 8 -metoden osv.), på papper?

Jag har kollat Proprints råd, när man ska välja bort dtfs, och de rekommenderar att man gör detta vid svartvitt. Blir det bra resultat på papperskopior? Ska man välja blankt eller matt papper?

Har bara gott att säga om Proprint. Har inte låtit skriva ut så vansinnigt många bilder men de jag har låtit göra och även andra bilder jag sett därifrån var bra.

Matt eller glans är väl en smaksak. Själv föredrar jag matt papper men smaken är som baken.

Svartvitt på färgpapper innebär höga krav på att allt ska stämma för att man inte ska få färgstick. Jag rekommenderar att du laddar ner proprints färgprofil och konverterar till den innan du skickar din fil. Däremot borde monitorkalibrering inte varanödvändig, för om du konverterar till gråskala på valfritt sätt och sedan till Proprints rgb-profil så ska du komma mycket nära idealet. Jag har provat och är nöjd. Fast riktigt lika bra som på svartvitt papper blir det inte. Men den möjligheten finns väl inte med digitala original vad jag vet.

Tack för svaren. Ok, kan vara värt ett försök. Tyvärr kan jag inte konvertera deras färgprofil iom. jag använder PSP-7. Har i alla fall inte hittat hur och var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar