Annons

Framkalla till diapositiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

rorudodi

Ny medlem
Är det ngn som vet om man kan göra diapositiv av digitala bilder ? Jag ser det som ett sätt att få pappa att använda digitalkamera. Idag släpar han omkring på sin tunga utrustning och tar i praktiken inga bilder därför att det är för tungt och krångligt efter en stroke. Men han vill inte byta utrustning.

Hemma har han en diaprojektor och duk permanent uppställda, men han har ingen bra dator, ingen beamer och inga av hans dia är scannade i dagsläget.

Jag ser det som att det första steget måste vara att börja fota digitalt, sedan kan han succesivt byta till beamer eller bättre PC och digitala bilder. Han är 79år och fick en lättare stroke för 3 år sedan.

Tacksam för svar.

MVH
Rüdiger
 
Är det ngn som vet om man kan göra diapositiv av digitala bilder ? Jag ser det som ett sätt att få pappa att använda digitalkamera. Idag släpar han omkring på sin tunga utrustning och tar i praktiken inga bilder därför att det är för tungt och krångligt efter en stroke. Men han vill inte byta utrustning.

Hemma har han en diaprojektor och duk permanent uppställda, men han har ingen bra dator, ingen beamer och inga av hans dia är scannade i dagsläget.

Jag ser det som att det första steget måste vara att börja fota digitalt, sedan kan han succesivt byta till beamer eller bättre PC och digitala bilder. Han är 79år och fick en lättare stroke för 3 år sedan.

Tacksam för svar.

MVH
Rüdiger

Kanske nåt du redan tänkt på (och sorterat bort?) men jag tycker en stor TV är ett enkelt och bra sätt att se på bilder via.

För den vekligt kräsne kanske det ses som för simplet, men jag tycker digitalbilder som regel blir mkt bra att se på det sättet.

("Beamer" menar du digitalprojektor?)

Är ju också en bra väg att gå, och se via stor duk är han ju redan van vid...
 
Är det ngn som vet om man kan göra diapositiv av digitala bilder ? Jag ser det som ett sätt att få pappa att använda digitalkamera. Idag släpar han omkring på sin tunga utrustning och tar i praktiken inga bilder därför att det är för tungt och krångligt efter en stroke. Men han vill inte byta utrustning.

Hemma har han en diaprojektor och duk permanent uppställda, men han har ingen bra dator, ingen beamer och inga av hans dia är scannade i dagsläget.

Jag ser det som att det första steget måste vara att börja fota digitalt, sedan kan han succesivt byta till beamer eller bättre PC och digitala bilder. Han är 79år och fick en lättare stroke för 3 år sedan.

Tacksam för svar.

MVH
Rüdiger

En pocketkamera som laddas med diafilm är lätt att bära med sig.
 
Är det ngn som vet om man kan göra diapositiv av digitala bilder ? Jag ser det som ett sätt att få pappa att använda digitalkamera. Idag släpar han omkring på sin tunga utrustning och tar i praktiken inga bilder därför att det är för tungt och krångligt efter en stroke. Men han vill inte byta utrustning.

Hemma har han en diaprojektor och duk permanent uppställda, men han har ingen bra dator, ingen beamer och inga av hans dia är scannade i dagsläget.

Jag ser det som att det första steget måste vara att börja fota digitalt, sedan kan han succesivt byta till beamer eller bättre PC och digitala bilder. Han är 79år och fick en lättare stroke för 3 år sedan.

Tacksam för svar.

MVH
Rüdiger

Jag har för mig att det funnits några företag, bla diabolaget, som har den tjänsten som du efterfrågar. Det kostar många pengar och jag är osäker på kvaliten så det är tveksamt om det är något att satsa på.
God Jul!
/Hans
 
Själv ser jag ingen anledning till att försöka få en 79åring som dessutom haft en stroke att börja fota digitalt. Jag håller med Roland, en pocketkamera eller ännu hellre en liten fin mätsökskamera laddad med diafilm är lätt att ta med sig och ger dessutom väldigt bra resultat. Nu vet jag inte vad för kamera han har nu, men det finns väldigt små och lätta analoga spegelreflexkameror att köpa begagnat till väldigt billiga priser. Kolla på blocket och tradera t.ex.
För, dia är ju faktiskt bäst..... :)

Jag vet inte om det görs någon konventering från digitalt till dia, men om det görs så lär inte resultatet bli av dia-kvalitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.