Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Framkalla T-Max 400 i stock eller 1+1?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
En del menar att outspädd lösning ger finare korn. 1+1 tycker jag fungerar lika bra med Tri-X men hur det är med T-max 400 vet jag inte? 1+1 gör dessutom att framkallaren kasseras efter användningen och man slipper då ev problem med att sparad använd framkallare blir för gammal (vilket den blir på kort tid om den använts tidigare). Koncentrerad och oanvänd D76 håller bra under betydligt längre tid (6mån i fulla och täta flaskor, 2 mån i halfulla) än använd koncentrerad D76. Eftersom framkallningsämnet i 3 dl D76 1+1 bara räcker för en film sparar man ingenting på att späda. Den bör kasseras direkt efter användandet och inte användas igen. 3 dl D76 konc kan dock användas igen (inom kort tid, hur länge vet jag ej) eftersom framkallningsämnet inte förbrukas vid en film utan räcker till en film till. Kapcitéten för D76 tror jag är ungefär så. Förnyelselösning finns också men det har jag aldrig använt.
Dez
Aktiv medlem
Filmen hänger på tork nu, ser mycket bra ut.
Körde 7,5 minut i D76, exp efter 400.
Får förhoppningsvis hem en förstoringsapparat för 6*6 till veckan, kan knappt vänta
Jag körde två minuters förbad i 20`vatten.
När jag hällde ut vattnet såg det ut som blåbärssoppa!
Filmen blev dock inte lila i basen som Tri-X (120 film) blivit för mig tidigare, så det var nog inte så dumt.
Har hittils kört stock solution som jag kasserat efter en gång, men jag kan nog lika gärna köra 1+1 så räcker det längre.
Körde 7,5 minut i D76, exp efter 400.
Får förhoppningsvis hem en förstoringsapparat för 6*6 till veckan, kan knappt vänta
Jag körde två minuters förbad i 20`vatten.
Filmen blev dock inte lila i basen som Tri-X (120 film) blivit för mig tidigare, så det var nog inte så dumt.
Har hittils kört stock solution som jag kasserat efter en gång, men jag kan nog lika gärna köra 1+1 så räcker det längre.
Graal
Avslutat medlemskap
Dez skrev:
....Jag körde två minuters förbad i 20`vatten.
Vet inte vad för fix du har men med T-Max fix brukar den rosa tonen försvinna bättre. Fast förbad är ju det bästa vad gäller det. T-Max filmerna bör dock fixeras lite mera än normalt med vanligt fix.
1+1 och kassering efter första framkallning är perfekt då man aldrig behöver bekymra sig för framkallarens kapacitét eller kompensera med tider för använd framkallare osv. Lycka till med kopieringen!
Graal
Avslutat medlemskap
Dez skrev:
Jag använde Ilfords rapidfix när det blev så lila. Nu kör jag T-Max, så det kanske skulle funka ändå, men vatten är ju ganska billigt..
Har också börjat med vattenförbad sedan Tri-X fick samma filmbas som T-max. Men jag tror ändå att T-Max fix är att rekommendera för just T-Max filmer då de kräver ett lite kraftigare fix än Tri-X.