Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla svartvit 35mm film

Produkter
(logga in för att koppla)

Archelon

Medlem
Tjenixen alla fotointresserade!
Jag har precis köpt en fin gammal retro analog kamera och tänkte börja fota svartvitt. Jag har märkt att det inte är sådär superlätt att hitta svartvit billig film men det finns. Hur som helst, jag undrar en sak om själva framkallningen. Kan jag rakt upp och ner skicka in en svartvit filmrulle till t.ex. Fujidirekt och så kan dom framkalla den och göra kopior Eller måste jag först framkalla negativen själv eftersom man använder olika vätskor vid framkallningen? Jag har också hört att det ska vara relativt enkelt att framkalla svartvita negativ.
Eller ska jag rentav fota i färg och sen på nått sätt framkalla dom i svartvitt senare?
Hur ska jag gå till väga, tacksam för all hjälp!
Hade bra!
 
Om du skall skicka till exempelvis fuji direkt (finns de kvar?) så måste du nog plåta med en svartvit film som är avsedd för att framkallas i färglabb, det finns sådana, eller också köra med färgfilm. Annars kan du skicka vanlig svartvit film till Crimson till exempel eller något annat proffslabb. Men som sagt det är lätt att framkalla själv och man tjänar nog in kostande ganska fort om man gillar att plåta analogt. Om du går in på photax.se så finns en liten folder som du kan hämta hem gratis som förklarar hur allt går till och vilka prylar du behöver.
 
Du behöver en framkallningsdosa, framkallningsvätska, fix(vätska) och en termometer. Det är ganska enkelt och du kan hitta tusentals beskrivningar på nätet för hur man gör.
Prova med ex. youtube.
Att göra anloga kopior är lite bökigare men det går ju att scanna/fota negativen med.
 
Om du skall skicka till exempelvis fuji direkt (finns de kvar?) så måste du nog plåta med en svartvit film som är avsedd för att framkallas i färglabb, det finns sådana, eller också köra med färgfilm.
www.fujidirekt.se hittar du dom på och dom finns kvar men det kanske inte blir den bästa/snabbaste framkallningen kan jag misstänka. Vet du vart man kan hitta sådan film?

Annars kan du skicka vanlig svartvit film till Crimson till exempel eller något annat proffslabb. Men som sagt det är lätt att framkalla själv och man tjänar nog in kostande ganska fort om man gillar att plåta analogt. Om du går in på photax.se så finns en liten folder som du kan hämta hem gratis som förklarar hur allt går till och vilka prylar du behöver.
Okäj så om jag framkallar den svartvita filmen själv, då kan jag skicka in den på kopiering så att jag får fotokopior i princip vart som helst? För där skiljer sig inte processerna gällande färg/svartvitt åt?
 
Började förra året att framkalla sv/v-film själv efter ett väldigt långt uppehåll. Inskaffade en bra skanner och skickar in dom bilder jag vill ha på papper till Fuji-direkt. Funkar bra!
 
Alright!
Jag har läst på lite och det lutar mot att jag framkallar filmen själv eftersom det blir billigare i längden men jag undrar lite grejer.
Jag funderar på att köra en snålvariant och bara använda filmframkallare och fixmedel och istället för stoppmedel väldigt mycket vatten. men det jag undrar är, jag kommer köra på lite olika varianter av film, dyrare men också billigare från typ kina. Hur vet jag
1. vilka kemikalier jag ska köra på? filmframkallare lutar mot Kodak D76 men Fixmedel?
2. hur länge ska man ha i kemikalierna? Jag tänker mig att det kan vara svårt å hitta tider för skumma filmer från kina liksom. Det är ingen superkvalité jag är ute efter heller så några ungefärliga tider?

tack så mycket!
 
Kodak D76 har många fina egenskaper. Förr gick det att blanda framkallaren själv, då man kunde köpa komponenterna från apoteket. Det finns en sk. finkornsframkallare Kodak Microdol, rekommenderar den. Den kan lagras i flaska som pulver i åratal. Man kan experimentera fram en minsta mängd vatten för framkallningsdosan och få till en utspädd lösning med exempelvis en kork framkallningspulver. Det kanske blir något i stil med 20°C, 10 min för normalt exponerad film och normal kontrast. Man häller bort framkallningsvätskan när den är använd. Tider och temperaturer för olika begagnade vätskor behöver då inte övervakas. Film kunde köpas i 30 m burk. Framkallade gjorde man när man tagit intressanta bilder. Fixerlösningen (ammoniumtiosulfat) kunde sparas. En exponerad filmbit kunde doppas i lösningen och när den blev klar fick man besked om vätskan var användbar och hur länge man måste fixera.
 
Jag fotar så sällan med analog film, och mest med mina veterankameror eller min diana. De få gånger det händer, vilket är väldigt roligt, tycker jag inte det är värt besväret att framkalla själv. Jag går till fotohandlaren och vart han skickar vet jag inte men jag får tillbaka filmen framkallad och den pengen tycker jag jag har råd med.
 
Jag har nu kollat lite på vad framkallningsutrustning kostar kontra att skicka in till t.ex. Crimson.
All utrustning och kemikalier kanske går på runt låt oss säga 500-600 kr och då kan jag framkalla filmen själv men behöver skicka iväg den för att få fotokopior.
Att framkalla och få fotokopior hos Crimson kostar nästintill lika mycket som att ENDAST göra fotokopior av en redan framkallad film(Efterbeställning).
En del säger att man spar pengar på att framkalla filmen själv men jag ser inte riktigt det, kan någon förklara för mig?
 
För en del blir det billigare eftersom de antingen har en filmskanner och skannar in filmen i datorn och beställer ev. kopior digitalt alternativt skriver ut själv, eller framställer egna kopior i mörkrum. Det finns säkert också andra arbetsmetoder där det är billigare att framkalla filmen själv, på samma sätt som det finns arbetsmetoder där det inte blir det.
 
För de flesta blir det billigare eftersom de antingen har en filmskanner och skannar in filmen i datorn och beställer ev. kopior digitalt alternativt skriver ut själv, eller framställer egna kopior i mörkrum.

Okäj, jag förstår. Fungerar en vanlig skanner eller är det inte ens värt att försöka? Jag har en HP deskjet F2492 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=568123) är det något som kan fungera för en amatör med inte alltför höga krav?
 
Jag har nu kollat lite på vad framkallningsutrustning kostar kontra att skicka in till t.ex. Crimson.
All utrustning och kemikalier kanske går på runt låt oss säga 500-600 kr och då kan jag framkalla filmen själv men behöver skicka iväg den för att få fotokopior.
Att framkalla och få fotokopior hos Crimson kostar nästintill lika mycket som att ENDAST göra fotokopior av en redan framkallad film(Efterbeställning).
En del säger att man spar pengar på att framkalla filmen själv men jag ser inte riktigt det, kan någon förklara för mig?

Archie, jag tror inte det blir så mycket billigare att framkalla själv, men svart/vitt fotografi bygger på att du anpassar framkallningstider och koncentrationer efter ljusförhållandena när du fotograferar. Om du låter någon annan framkalla mister du kontroll över processen.

D-76 är en bra framkallare för nybörjare. Jag rekommenderar Ilford ID-11 som är identisk med D-76, men som kan köpas i påsar för en liter lösning. Att spara in på stoppbad och vätmedel verkar "penny wise pound foolish". Jag använder Ilford Ilfostop, Ilford Rapid Fixer och Ilford Ilfotol vätmedel.

Om du inte har intresset för att lära dig om framkallningsprocessen och hur den påverkar resultatet rekommenterar jag Ilford XP2 som framkallas med C41-processen. Dessa filmer kan du lämna in på vilket lab som helst.

Ett annat alternativ är att fotografera negativ färgfilm. Då rekommenderar jag Kodak Ektar som också framkallas med enligt C41.

Om du vill scanna själv rekommenderar jag en filmscanner. Det finns många olika scanners i olika prisnivåer från t.ex. Epson, Reflecta eller Plustek. Jag har själv en Reflecta CrystalScan 7200 som jag är nöjd med. Den kostar ungefär 1500:-

Lycka till!

Jonas
 
Alright!

Jag funderar på att köra en snålvariant och bara använda filmframkallare och fixmedel och istället för stoppmedel väldigt mycket vatten.

Det är inte bara en ¨Snålvariant¨ utan även den bästa varianten tycker jag.
Det som händer om du kör vatten i stället för ätticka eller liknande stoppbad är att du om du kör vatten några minuter så får du lite bättre teckning i skuggorna :)

För att få valörrika o snygga neg, exponera efter ca 60-80% av angiven hastighet på filmen.
Korta ner framkallningen lite, därefter vatten några minuter, sedan fix o slutskölj enligt anvisningarna.

Hälsn

/Janne Höglund.
 
Det är inte bara en ¨Snålvariant¨ utan även den bästa varianten tycker jag.
Det som händer om du kör vatten i stället för ätticka eller liknande stoppbad är att du om du kör vatten några minuter så får du lite bättre teckning i skuggorna :)

För att få valörrika o snygga neg, exponera efter ca 60-80% av angiven hastighet på filmen.
Korta ner framkallningen lite, därefter vatten några minuter, sedan fix o slutskölj enligt anvisningarna.

Hälsn

/Janne Höglund.

Jag ar lite inne pa samma linje. Jag staller ISO pa kameran ungefar 1/3 stopp langsammare an klassningen av filmen. T.ex. for Tri-X 400 satter jag ISO pa 300. Sedan framkallar jag konsekvent 30% kortare tid an angivet som standard. Jag tycker att det ger negativ som ar battre lampade att scanna.

Skulle jag nagon gang vara pa resa eller fa ett gyllene fototillfalle som aldrig kommer tillbaka skulle jag nog satta kameran pa ett stativ, stalla ISO enligt filmens klassning, mata upp alla zoner och framkalla darefter. Jag skulle fortfarande efterstrava nagot tunnare negativ for scanning an vad som ar rekommenderat for kopiering pa papper.

Lycka till!

Jonas
 
J
Skulle jag nagon gang vara pa resa eller fa ett gyllene fototillfalle som aldrig kommer tillbaka skulle jag nog satta kameran pa ett stativ, stalla ISO enligt filmens klassning,

Njaaaa, försöker du utnyttja angiven hastighet på filmen tycker jag du får väl korniga o kontrastrika neg, med lite tunna skuggor...

Vill man ha valörrika o lättjobbade neg tycker jag inte att angiven känslighet kan utnyttjas.
 
Ett par droppar diskmedel (syntetiska tensider) i sista sköljvattnet. Filmens baksida blir då som en gåsrygg, alla vattendroppar rinner bort och inga kalkfläckar bildas efter torkade vattendroppar.

Att få bilder från negativen kan ju ske så att man med ett bra makroobjektiv fotar negativet digitalt och gör bilden med datorn.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar