Annons

Framkalla super 8 hemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Tänkte framkalla super 8 film SV/V hemma i mitt mörkrum med de kemikalier som jag har för att framkalla stillbilder.
Framkallaren som jag har är Calbe R09 ("Rodinal"), Stopp och Kodak Polymax fix. Jag undrar ifall om någon har erfarenheter av detta? i så fall vilka kemikalier ni har använt för att framkalla super 8.
 
Jag har tyvärr inga tips, men måste tacka för inspirationen! Letade upp farsans gamla Eumig C3, dubbel-8 från mitten av 50-talet och kunde konstatera att mekaniken verkar fungera. Vore kul att framkalla en rulle själv, jag har samma kemikalier som du nämner. Jag har ännu inte kollat om det finns dubbel-8 film att köpa - om inte annat så är det en snygg pjäs i bokhyllan! Jag håller ett öga på denna tråd och ditt projekt, mycket intressant!
 
Hej, Tänkte framkalla super 8 film SV/V hemma i mitt mörkrum med de kemikalier som jag har för att framkalla stillbilder.
Framkallaren som jag har är Calbe R09 ("Rodinal"), Stopp och Kodak Polymax fix. Jag undrar ifall om någon har erfarenheter av detta? i så fall vilka kemikalier ni har använt för att framkalla super 8.
Det finns nog (minst) två problem med detta.

Det går säkert attt få emulsionen att "reagera" med i princip vilken svartvit framkallare som helst. Kruxet är att du nog inte vill ha en negativ bild att projicera. Det finns således ett omvändningssteg som ska till i samband med framkallningen.Hur det ska gå till är rätt mycket beroende på vilken film du har. I en del fall lär omvändningssteget ske på kemisk väg, i andra fall genom att man belyser filmen mer "rätt" mängd vitt ljus under lämpligt steg under framkallningen.

Ett annat problem är att hitta en dosa som kan hantera femton meter film utan att någon del av filmen kommer i beröring med någon annan. I princip skulle man kunna stå i totalt mörker och snurra filmen fram och åter men risken för tennisarm torde i så fall vara överhängande.

Ska filmen vändas till positiv genom belysning måste också hela rullen belysas jämnt och samtidigt för att resultatet ska bli njutbart.

Det finns en del tips om tillvägagångssätt och lämplig kemi på följande site:

http://www.super8camera.com/processing.php
 
Jag har tyvärr inga tips, men måste tacka för inspirationen! Letade upp farsans gamla Eumig C3, dubbel-8 från mitten av 50-talet och kunde konstatera att mekaniken verkar fungera. Vore kul att framkalla en rulle själv, jag har samma kemikalier som du nämner. Jag har ännu inte kollat om det finns dubbel-8 film att köpa - om inte annat så är det en snygg pjäs i bokhyllan! Jag håller ett öga på denna tråd och ditt projekt, mycket intressant!

Hejsan.

Foma tillverkar en svartvit positiv film med namnet Fomapan R som finns tillgänglig i dubbel8 format. Mer info finns här: http://www.foma.cz/Upload/foma/prilohy/F_pan_R_en.pdf

Problemet är som sagt att få tag på en framkallningsdosa som passar, dock brukar man kunna finna sådana på eBay till och från, dock brukar de kunna var ganska dyra.

Jag har själv funderingar på att prova detta någon gång, men än så länge har det inte blivit av.
 
Kul med så mycket respons! Eftersom jag inte har kemin till att göra filmen positiv är tanken att jag ska projekterar filmen negativ och filma av den med en dv -kamera och sedan "vända" Negativet till en Positiv film i mitt redigerings program. För övrigt har jag läst att framkalla 50ft, alltså en vanlig kassett, är som att framkalla 2,5 st 135mm x36 exp, i en paterson dosa. Frågan är om det blir samma temperatur som Mängd kemi som framkallnings tiden.
 
fotoimpex i tyskland brukade sälja en speciell tank + kemi för svartvit super-8 framkallning hemma senast jag kikade typ ett år sedan. De brukade vara enkla att beställa från över nätet.
 
Ilford har en pdf-fil på sin hemsida, ilfordphoto.com, om "reversal processing" under Applications om du blir intresserad av att göra filmen positiv från början.

För något år sedan såg jag någon obskyr kortfilm som visade framkallning av, vad jag tror var, 16mm film ute "i fält" (mörklagt skjul ute i någon djungel om jag inte missminner mig totalt). Killen lindade upp filmen på en fyrkantig ram, emulsionsidan utåt, och framkallade i skålar. Borde fungera utomordentligt för att experimentera med 8mm.

Bara lite tips på vägen.
 
Ilford har en pdf-fil på sin hemsida, ilfordphoto.com, om "reversal processing" under Applications om du blir intresserad av att göra filmen positiv från början.

För något år sedan såg jag någon obskyr kortfilm som visade framkallning av, vad jag tror var, 16mm film ute "i fält" (mörklagt skjul ute i någon djungel om jag inte missminner mig totalt). Killen lindade upp filmen på en fyrkantig ram, emulsionsidan utåt, och framkallade i skålar. Borde fungera utomordentligt för att experimentera med 8mm.

Bara lite tips på vägen.

Intressant läsning! Väldigt tacksamt. Jag funderar på att stoppa framkallningen med vanligt STOP från kodak som är avsett till stillbilds fotografi. I praktiken bör detta hindra super 8 filmen från fortsätta framkalla. Normalt sätt hade man tydligen blekt filmen och sedan exponera mot ljus och sedan framkallat den igen för att få en positiv film. men jag undrar ifall om det räcker att blanda ned lite framkallning + stopp och sedan fix för att det ska gå vägen för att få ett någolunda negativ på super 8 filmen. Ska bli intressant att testa!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.