Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla större bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

teten

Medlem
Hejsan!
Jag ska framkalla flera bilder till större format, jag har funderat på canvas men har insett att detta kostar väldigt mycket eftersom jag ska ha 20-30 bilder.
Jag undrar nu ifall någon har något tips på en affär eller internetsida (helt affär!) där man kan framkalla som ungefär affisher med något material bakom som gör att bilden lite starkare och inte lika lätt att gå sönder.

Tack på förhand
Teten

Ja de är ungefär de jag menar, men skulle även vilja att de var något stödjande bakom bilderna eller om de finns något bra tips på hur man kan fixa det själv?

det du tänker på är montering på kapa eller kartong.

Crimson har det under prefix.

Jag hade nog gjort det själv. Materialet hittar du på en välförsedd konsthandel. Efter att ha jobbat mycket med montering så har jag kommit fram till att det är värt att lägga pengarna på självhäftande Kapa istället för att kladda med spraylim.

För att förtydliga: självhäftande Kapa är den som ser ut som ett klistermärke på ena sidan och fungerar som ett gigantiskt sånt.
Det är enkelt och bra till ramlösa bilder men ömtåligt i kanterna.

Själv föredrar jag enkel ram och fritt hängande bild med kartongbackning och passepartout.

För att göra detta behöver du ett större bord där du kan skära. Samt en tillräckligt lång linjal.

Ett tips är att köpa plast eller linoliumgolv och använda som underlag.

Finns två sätt att göra detta, skära plattan först eller montera först och skära sen.

Fördelen med det första är att du slipper beskära så mycket av bilden. Nackdelen är att det kan vara mycket svårare att få placeringen helt rätt.

om man ska montera för hand så skär man först ett mjukt snitt genom skyddspappen ca 5 cm in från den ena kanten. Placera bilden och sedan håll mitt på bilden (lägg papper eller över för att undvika fingeravtryck.)

Lyft upp kanten där du gjorde snittet, dra av pappret och klistra fast. nu fortsätter du med resten av bilden, jobba långsamt uppåt och håll bilden stram så undviker du bubblor.

Det hjälper att vara två och ha en ren sidentrasa till att stryka fast.

Jag testade Crimson o Fuji førra veckan

Fuji har en kampanj 9 kr før en A4 , bægge har samma porto

Jag kan inte se ngn skillnad på Crimson VS Fuji næstan så Fuji ær ett strå vassare....

Ett plus till Crimson som skickade dubbla kopior nær jag kom på att efter skickat filerna till dom att jag fyllt i autokorrigering

Men men smaken ær som baken

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar