ANNONS
Annons

Framkalla raw med ACR

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag kör PS elements och de få gånger jag försöker mig på raw (nef för min del) så blir det sisådär. För det första så är filerna lite "dassiga" direkt ur kameran jämfört med JPG. När jag sedan tar upp dem via Adobe Camera Raw (tror det är 4.3) så får jag inget riktigt tryck i bilden när jag drar i reglagen.

Visst... exponering, vitbalans och konstrast är relativt enkelt att se resultat med men skärpan ger inte mycket.

Kanske lite luddig i min frågeställning men finns det andra som känner som jag?

Vad har ni för flöde när ni jobbar med RAW?
"framkallar" ni enligt kostens alla regler?
I vilket program?

Lägger ni eventuellt på skärpan sist i t.ex, elements eller CSX?

Ställ (sträck) histogrammet och fixa vitbalansen i ACR. Resten gör jag inne i PS, dvs skärpning och andra bearbetningar.

Somliga tycker att man ska göra allt i ACR men jag tycker det är smidigare att jobba med den renderade bilden i PS.

Personligen tankar jag ned filerna (NEF) till PictureProject. Därifrån exporterar jag bilderna som JPG till en speciell mapp jag skapat för detta. Programmet lägger automatiskt upp NEF filera i en mapp som bildas under "mina bilder". Sedand arkiverar jag NEF bilderna på hårddisken och en extern back-upp disk. Sedan arbetar jag med JPG filerna i PS, eventuellt tillfälligt omgjorda till TIFF om jag skall ändra mycket. Jag tycker inte jag ser någon skildnad i normalfallet mellan JPG och RAW filen. Jag måste i vart fall förr eller senare göra om filen ifall jag vill trycka ut den eller lägga den på nätet. Jag har läst här hur många testar det ena programmet efter det andra för att möjligen se någon liten skildnad i 100% uppförstoring. Jag tycker personligen det är bättre att lära sig ett bildbehandlingsprogram ordentligt än att fuska och peta med olika. Det finns i vart fall ingenting som något annat program kan göra som jag inte kan klara i CS3.
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar