Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla pressad film

Produkter
(logga in för att koppla)

everhill

Avslutat medlemskap
Hur mycket snabbare förbrukar framkallaren om man
pressar filmen. Jag använder T-Max framkallare och dom rekommenderar ju att man max ska framkalla
12 rullar (eller nåt sånt) per liter vätska (givetvis med tidskompensation). Hur många rullar kan vara lagom per liter om jag pressar T-Max 400-or till 3200?

Det beror bland annat på vilken framkallare du använder. D-76 till exempel går inte att använda mer än en gång. Klart är också att pressning suger musten ur framkallaren. Max 2 omgångar skulle jag tro i en pressningsframkallare.

T-Max är inte heller det bästa valet för pressning tycker jag. Tri-X är bättre av flera skäl. Vid pressning framkallas högdagrarna mer än lågdagrarna (därför måste man minska agiteringen). Tri-X har låg kontrast i högdagrarna och risken för urfrätta ljusa partier blir lägre. Skuggåtergivningen är viktig vid pressning (de mörkaste tonerna blir helt svarta). Tri-X har hög kontrast i lågdagrarna och därför blirdetaljåtergivningen i skuggorna bättre med Tri-X. T-max 400 är precis tvärt om: låg konstrast i lågdagrarna och hög kontrast i högdagrarna. T-max är bra vid fotografering av vita skjortor t ex...
En annat "problem" med T-Max är att kornen kan bli luddiga vid lång framkallningstid med oskärpa som följd.

Stena Scanfors har en pressningsframkallare som heter "High Sensitive" som varit standard på de flesta svenska dagstidningar.

Svenska Pool har också en superb framkallare som heter "Pool Press". Den användes hos DN (jag fick de sista dunkarna)

En del framkallningsmaskiner har använt Kodaks HC-110 för pressning. Den ger korta framkallningstider och är billig. Kodaks T-Max framkallare ska också fungera bra.

Glada fotohälsningar Magnus

Jag fick inte svar på den frågan jag hade. Jag skrev ju att jag använde T-Max framkallare och att jag pressar T-Max 400 till 3200. Hur många såna rullar kan jag framkalla per liter? Jag kan ju prova själv men då kommer kanske en värdefull film bli halvt förstörd. Tänkte bara om det var någon här som visste...

För att vara på den säkra sidan kan du ju göra som jag alltid brukar: Använd framkallaren som en "one shot" framkallare, och häll ut den efter första användningen! Det blir lite dyrare, men du kan vara säker på att framkallaren är fräsh.

Ett tips kan ju vara att skaffa de små rostfria dosorna (ex HAMA, som finns hos Photax. Kosstar en peng, men det är det värt, i alla fall för mig som slänger så förbannat med framkallare!)

/Anders

PS har du tittat på Kodaks T-Max datablad, J-86 heter det. På sidan 8 står det att du bör hälla bort framkallare som du har använt får "push-processing"...

Det skriver dom ju bara för att de vill tjäna pengar. :)

Jag har framkallat 4-5 filmer utan problem. Att ha ny
framkallare för varje film är omöjligt för mig som är en fattiglapp. :)

/MVH Everhill

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar