Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla okänd film från Sovjet

Produkter
(logga in för att koppla)

CerebralCortex

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte en Lomo kamera (kameran på bilden här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16457 ) på ett antikvariat när jag var på besök i Murmansk. Kameran har logotypen från OS i Moskva 1980.

När jag öppnade kameran upptäckte jag att det satt en exponerad film i kameran. Det skulle vara spännande att framkalla den förstås. Men jag har inte lyckats hitta så mycket information på Internet om den, så därför ställer jag frågan här:

Var kan det tänka sig att jag kan skicka iväg den här filmen för framkallning? Jag gissar att det kanske krävs någon speciell framkallningsprocess, eller iallafall inget som fotolabben i allmänhet kan klara av?

Det jag har lyckats komma fram till är:

* Det är (sannolikt) en 120-film. Tomspolen i kameran är samma storlek som en vanlig 120-spole.

* Tillverkaren av filmen är Svema (en fabrik i Ukraina, på ukrainska står det Свема på filmen)

* Övrig text på sista varvet av filmrullen/skyddspappret är:

экспонировано - som visst ska betyda Exponerad
8/6x9
12/6x6 16/4,5x6

* På den gummerade förseglingsremsan står det
Свема
экспонировано (exponerad-texten igen)
черно-белая (ska visst vara att det är en svartvit film)
фото-65 (okänt, kanske filmkänslighet?)


Alla tips ni kan tänkas ha och vad det är för typ av film, iso, vad man ska ha för framkallning eller allt annat tar jag tacksamt emot.

Om jag lyckas få filmen framkallad så hade jag tänkt scanna in resultatet, och då kan jag lägga upp bilder på nätet och visa :)

Mvh

Patrik
 
Du kanske kan ringa någon lokalt fotolabb och prata med dem. De tittar säkert gärna på filmen. Du har ju rätt mycket information att gå på och sedan är det bara att hoppas att det går att få ut några bilder. Lycka till!
 
Lämna den inte till ngt lokalt klåparlabb, de kan inte svartvitt.

Jag hade letat & frågat lite om filmen på apug.org först, det kan ge napp.

Hittar du inget där så gissa själv & framkalla med hjälp av massive devchart.
 
Jag hade letat & frågat lite om filmen på apug.org först, det kan ge napp.

Hittar du inget där så gissa själv & framkalla med hjälp av massive devchart.

Tack Erik, jag ska absolut kolla apug.org ordentligt, kanske t.o.m. posta samma fråga där. Det verkar vara en över lag intressant site :)

Jag slutade med mörkrumsaktiviteter för många år sedan, och tänker inte ta upp det igen för denna enstaka film, utan jag vill bara veta vilken sorts soppa och process som ska användas och vart jag kan skicka den :)



Mvh

Patrik
 
Framkalla okänd film från Sovjet.

Hej!
Jag köpte en Lomo kamera (kameran på bilden här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16457 ) på ett antikvariat när jag var på besök i Murmansk. Kameran har logotypen från OS i Moskva 1980.
När jag öppnade kameran upptäckte jag att det satt en exponerad film i kameran. Det skulle vara spännande att framkalla den förstås. Men jag har inte lyckats hitta så mycket information på Internet om den, så därför ställer jag frågan här:
Var kan det tänka sig att jag kan skicka iväg den här filmen för framkallning? Jag gissar att det kanske krävs någon speciell framkallningsprocess, eller iallafall inget som fotolabben i allmänhet kan klara av?
Det jag har lyckats komma fram till är:
* Det är (sannolikt) en 120-film. Tomspolen i kameran är samma storlek som en vanlig 120-spole.
* Tillverkaren av filmen är Svema (en fabrik i Ukraina, på ukrainska står det Свема på filmen)
* Övrig text på sista varvet av filmrullen/skyddspappret är:
экспонировано - som visst ska betyda Exponerad
8/6x9
12/6x6 16/4,5x6
* På den gummerade förseglingsremsan står det
Свема
экспонировано (exponerad-texten igen)
черно-белая (ska visst vara att det är en svartvit film)
фото-65 (okänt, kanske filmkänslighet?)

Alla tips ni kan tänkas ha och vad det är för typ av film, iso, vad man ska ha för framkallning eller allt annat tar jag tacksamt emot.
Om jag lyckas få filmen framkallad så hade jag tänkt scanna in resultatet, och då kan jag lägga upp bilder på nätet och visa :)
Mvh
Patrik

Hej Patrik!
Allt runt denna filmtillverkare har du redan så där kan jag väl bara säga att dom, Svema, aldrig kunde komma in på den marknaden som var utanför "tråden" runt landet- Sovjetunionen.Men som sagt dom producerade för den egna marknaden.
Att detta är en svartvit film är helt klart om det står det på ryska som du har skrivit.Av förklarliga skäl så kan man inte finna något i andra filmtillverkares manualer för framkallning. I alla fall inte dom som jag har.På Digitaltruth har man dock med ett antal av Svema filmer.Där det är D-76 och Rodinal som går att använda till ett antal typer av Sveman. Om det är någon av dom så går det naturligtvis att testa genom att göra ett "klipptest".
Du får gärna hör av dig till mig via email om du har andra frågor.
 
Framkalla okänd film från Sovjet.

Hej Patrik!

Jag tror att jag lyckats få fram en bild på denna Swema 65, då är det en 80 ASA film och 120 format.Denna film är från runt 1980-talet mitt och jag är osäker om det till verkades senare.

Mvh
Rolf
 

Bilagor

  • Svema 65.jpg
    Svema 65.jpg
    6.5 KB · Visningar: 453
Var kan det tänka sig att jag kan skicka iväg den här filmen för framkallning? Jag gissar att det kanske krävs någon speciell framkallningsprocess, eller iallafall inget som fotolabben i allmänhet kan klara av?
En svartvit film från 1980-talet och Sovjet -- det lär ju inte vara nåt speciellt avancerat, utan en traditionell gammaldags silverfilm. Det borde alltså funka fint med D76 eller nån annan välkänd gammal framkallare.

Eftersom du inte ens vet vad det är på filmen är det kanske inte så viktigt att du hittar den optimala framkallningsprocessen för att få minsta möjliga korn och absolut största möjliga dynamik. Att få fram neg som går att kopiera/skanna lär inte vara så svårt.
 
Hej!

Jag köpte en Lomo kamera (kameran på bilden här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16457 ) på ett antikvariat när jag var på besök i Murmansk. Kameran har logotypen från OS i Moskva 1980.

När jag öppnade kameran upptäckte jag att det satt en exponerad film i kameran. Det skulle vara spännande att framkalla den förstås. Men jag har inte lyckats hitta så mycket information på Internet om den, så därför ställer jag frågan här:

Var kan det tänka sig att jag kan skicka iväg den här filmen för framkallning? Jag gissar att det kanske krävs någon speciell framkallningsprocess, eller iallafall inget som fotolabben i allmänhet kan klara av?

Det jag har lyckats komma fram till är:

* Det är (sannolikt) en 120-film. Tomspolen i kameran är samma storlek som en vanlig 120-spole.

* Tillverkaren av filmen är Svema (en fabrik i Ukraina, på ukrainska står det Свема på filmen)

* Övrig text på sista varvet av filmrullen/skyddspappret är:

экспонировано - som visst ska betyda Exponerad
8/6x9
12/6x6 16/4,5x6

* På den gummerade förseglingsremsan står det
Свема
экспонировано (exponerad-texten igen)
черно-белая (ska visst vara att det är en svartvit film)
фото-65 (okänt, kanske filmkänslighet?)


Alla tips ni kan tänkas ha och vad det är för typ av film, iso, vad man ska ha för framkallning eller allt annat tar jag tacksamt emot.

Om jag lyckas få filmen framkallad så hade jag tänkt scanna in resultatet, och då kan jag lägga upp bilder på nätet och visa :)

Mvh

Patrik


Här kan du framkalla filmen :[email protected]
Du måste givetvis förklara vad och hur du vill ha det.
 
Hej Patrik!
Jag tyckte att denna din fråga var så unik att mitt "analogmörkrumshjärta" gick igång.Från en ukraninsk fotograf som jag känner fick jag en längre svar på min fråga kring denna filmsort.Om förkortningen FN så är det bara Foto.Efter denna 65 kom också 64 i olika varianter.
Och,ja visst går det att använda D-76 i såväl 1+1 som stock.Han var dock inte inne på dom tider som finns angivna på Digitaltruh.Och som alltid med filmer av denna ålder,förvaring efter exponering så är det bästa att göra prov framkallningar på mindre del av filmen.
Vad gäller förändringar av denna film skriver har så här:
"In the end of 80s when Kodak, Ilford and others reported incredible results out of their new silver-save technologies, Svema also announced new plain crystall emulsions".

Mvh
Rolf
 
Översättning

Hej!

Jag köpte en Lomo kamera (kameran på bilden här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16457 ) på ett antikvariat när jag var på besök i Murmansk. Kameran har logotypen från OS i Moskva 1980.

När jag öppnade kameran upptäckte jag att det satt en exponerad film i kameran. Det skulle vara spännande att framkalla den förstås. Men jag har inte lyckats hitta så mycket information på Internet om den, så därför ställer jag frågan här:

Var kan det tänka sig att jag kan skicka iväg den här filmen för framkallning? Jag gissar att det kanske krävs någon speciell framkallningsprocess, eller iallafall inget som fotolabben i allmänhet kan klara av?

Det jag har lyckats komma fram till är:

* Det är (sannolikt) en 120-film. Tomspolen i kameran är samma storlek som en vanlig 120-spole.

* Tillverkaren av filmen är Svema (en fabrik i Ukraina, på ukrainska står det Свема på filmen)

* Övrig text på sista varvet av filmrullen/skyddspappret är:

экспонировано - som visst ska betyda Exponerad
8/6x9
12/6x6 16/4,5x6

* På den gummerade förseglingsremsan står det
Свема
экспонировано (exponerad-texten igen)
черно-белая (ska visst vara att det är en svartvit film)
фото-65 (okänt, kanske filmkänslighet?)


Alla tips ni kan tänkas ha och vad det är för typ av film, iso, vad man ska ha för framkallning eller allt annat tar jag tacksamt emot.

Om jag lyckas få filmen framkallad så hade jag tänkt scanna in resultatet, och då kan jag lägga upp bilder på nätet och visa :)

Mvh

Patrik

Hallå!

Jag är rysktalande. Kan översätta de delar du inte lyckats med. Dock kan jag inte så mycket om framkallning osv. Översättningen av фото-65 blir foto-65. Har ingen aning vad det kan betyda... Hoppas att mina språkkunskaper kan hjälpa dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.