ANNONS
Annons

Framkalla och skanna s/v, vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag blir litet sugen på att pröva analogt igen, efter allt trevligt snack här på forumet! Vad behöver jag, och vad kostar det?

1. Dosa?
2. Kemikalier?
3. Skanner?
4. Det jag glömt?

Jag har en källare i huset. Duger det att mörklägga med svart tyg på kardborreremsa runt fönstret eller liknade, när man laddar dosan?

Finns det typiskt skanningservice hos en vanlig fotohandlare? Jag gissar att skannern är det dyra i sammanhanget. Vanlig hederlig kopiering på papper undviker jag gärna. Been there, done that. Det blev inte bra... Framkallning låter dock hanterligt.

Eller ska jag helt enkelt vara lat och rik, och låta ett proffslabb göra alltihop, komplett med kopiering på 20x30? Det låter dyrt...

Nikon FE2 eller F75 med 50/1.8 kommer jag att använda för att exponera filmen. Och på tal om film, vad rekommenderas med ovanstående i åtanke?

Per.

Om du ändå inte skall bygga ngt mörkrum kan överväga en mörkrumssäck för filmladdning ist. Väldigt behändigt.

perstromgren skrev:
Jag blir litet sugen på att pröva analogt igen, efter allt trevligt snack här på forumet! Vad behöver jag, och vad kostar det?

1. Dosa?
2. Kemikalier?
3. Skanner?
4. Det jag glömt?

Jag har en källare i huset. Duger det att mörklägga med svart tyg på kardborreremsa runt fönstret eller liknade, när man laddar dosan?

Finns det typiskt skanningservice hos en vanlig fotohandlare? Jag gissar att skannern är det dyra i sammanhanget. Vanlig hederlig kopiering på papper undviker jag gärna. Been there, done that. Det blev inte bra... Framkallning låter dock hanterligt.

Eller ska jag helt enkelt vara lat och rik, och låta ett proffslabb göra alltihop, komplett med kopiering på 20x30? Det låter dyrt...

Nikon FE2 eller F75 med 50/1.8 kommer jag att använda för att exponera filmen. Och på tal om film, vad rekommenderas med ovanstående i åtanke?

Per.

Kolla med Photax, dom har allt du behöver och hjälper gärna till med frågor.

Scanner har jag en beg Epson V350 du kan få köpa billigt, garanti kvar.

Begagnat är superbilligt just nu. Jag misstänker att du kan få en hel mörkrumsutrustning, med dosa, men även förstoringsapparat för samma pris som du köper en ny framkallningsdosa för hos Photax. Kontakta närmaste fotoklubb, de kanske har någon medlem som vill sälja en utrustning, eller uppsök secondhandaffärer. Själv har jag samlat på mig "lite extra" så jag har en mörkrumsutrustning till salu men jag bor ju ocentralt i riket så intresset har varit svalt.

perstromgren skrev:

1. Dosa?
2. Kemikalier?
3. Skanner?
4. Det jag glömt?

Per.

Det är nog skannern som kostar...
Jag kör med en Nikon Coolscan V ED
Tror den kostar mellan 4500 till 5000:-

Men inte vet jag om jag gör helt rätt, men får ut filer i TIFF på 67 meg/3200x4000 pix c:a.

Som jag sedan kör i Elements 2.0 för att ta bort damm, drar se'n litet i nivåer, skärper och gör om till jpg, sänder till Crimson, och får ut bra 40x50 kopior till ett billigt pris!
Tycker jag i alla fall! :)

Framkallar den svartvita filmen i dosa, (laddar dosan i en garderob), kör med Tri-X, D76 sköljvatten och ett snabbfix.
(Står i köket och framkallar)
Tror inte en dosa är så dyr...

Och tror det viktigt är att skaffa en enkel, och fungerande rutin, (som man fick lära sig en gång i världen) ;)
"En kamera, en optik, en film, en framkallare...." ;)

Just för att fotandet skall bli det viktiga och roliga!! :)

/Bengan

Men Bengan, hur gör du med kontaktkartor då? Eller du behöver inte sånt finlir? :)

Jag kör en HP PhotoSmart S20! Den kostar ca 1000 - 1500:- begagnad! Den skannar med 2400 dpi! Klart godkänd för utskrifter i A4! Får med hela neget plus svartkant, vilket är ovanlig (de flesta diaskanners på marknaden har den egenskapen att de klipper lite av negativet)!

Lycka till!

perstromgren skrev:
................

Eller ska jag helt enkelt vara lat och rik, och låta ett proffslabb göra alltihop, komplett med kopiering på 20x30? Det låter dyrt.........Per.
1. Svart tyg duger om inte månen är uppe eller om det finns belysning utomhus.

2. ?

3. En filmläsare för 5000:- duger.

4. Blev inte kopieringen bra så blir inte filmframkallningen bra heller.

5. Använd labb och strunta i kopior, men ta CD.

Att göra kontaktkartor är enkelt genom att lägga negativen på ett ljusbord och fota av med en bra digitalkamera (om man nu inte har tillgång till vanligt mörkrum och skålframkallning). Man kan ju se dom lika bra (eller t.om bättre) på bildskärmen som på en kontaktkarta där man får sitta med lupp.

Om man kan fota av negativen med en digitalkamera för att sedan studera dem på skärmen, kan man då inte scanna in dem med en vanlig flatbäddsscanner?

Urr skrev:
Om man kan fota av negativen med en digitalkamera för att sedan studera dem på skärmen, kan man då inte scanna in dem med en vanlig flatbäddsscanner?

Visst går det. Min flatbädd kan ta två negativremosr samtidigt och jag får då scanna 3ggr. Med ljusbord och kamera går det lite snabbare. Men som du påpekar går det bra med enkla scanners med lampa i locket. Fast man får pula lite i datorn om man vill få in alla neg i samma bild för att kunna ha överblicken när man kikar översiktligt.

Senast ändrad:
De gånger jag behövt kontaktkarta har jag lagt negativen med ficka och allt på skannern och skannat som dokument. Inverterar sen i PS. Speciellt med 6x6 så ser man tydligt vad negativen föreställer.

Nödvändigt:
1. Dosa
2. Kemikalier
3. Skanner?
4. Termometer
5. Mätkärl
6. Tre byttor (glassbyttor funkar bra)
7. Tratt
8. Dammfritt utrymme att hänga på
9. Något ur med sekundräkning

Sköljslang och filmklämmor förenklar också..

perstromgren skrev:

Finns det typiskt skanningservice hos en vanlig fotohandlare?
Förresten. Eftersom jag såg Karlstad i profilen passar jag på att avråda från att ta hjälp av butikerna i hemstaden. Trist egentligen, men jag skulle inte vågat chansa hos dem iaf. Köp en egen så tjänar du nog in det såsmåningom.

Där har fö inte ens personalen alltid vetat skillnad på viken film som är färg vs s/v och än mindre på 135mm och 120mm.

paco skrev:
De gånger jag behövt kontaktkarta har jag lagt negativen med ficka och allt på skannern och skannat som dokument. Inverterar sen i PS. Speciellt med 6x6 så ser man tydligt vad negativen föreställer.

Jag antar att ni som flatbäddsscannar negativ har en scanner med lampa i locket?

Min saknar det, och det är stört omöjligt att få vettiga bilder av negativ. Jag har testat att belysa uppifrån manuellt, men problemet är att den reguljära belysningen från undersidan gör så att själva filmplasten scannas.

Om man kunde slå av belysningen i scannern skulle det nog funkar bättre. Det kanske finns ett mjukvaruhack man kan ladda hem? :)

Det är en HP psc 2210 all-in-one.

Re: Re: Framkalla och skanna s/v, vad behövs?

lottawe skrev:
Förresten. Eftersom jag såg Karlstad i profilen passar jag på att avråda från att ta hjälp av butikerna i hemstaden. [...]

Där har fö inte ens personalen alltid vetat skillnad på viken film som är färg vs s/v och än mindre på 135mm och 120mm.

Aj, då! Tack för varningen!

Per.

Jo, jag råkade ut för att få en 135 superia framför mig när jag bad om en 120 Tri-x en gång. Det räckte inte ens med mina egna försök till guidning i hyllorna samt fingermått för att få expediten att förstå utan ytterligare en var tvungen att rycka in. Men sist jag ville akutköpa 120-film där hade de slutat med den helt så nu slipper man det problemet.

Jag har inte heller sett så bra resultat av deras framkallningar till pappersbilder. Dock går det fortfarande att akutköpa fix och lite sånt på gågatans expert.

Men för att rekommendera något i staden kan jag ju säga Karlstads nya fotoklubb. Är inte med där själv men beundrar ofta medlemmarnas bilder och kunskap. De har även ett mörkrum som är finfint för klubbens medlemmar.

millimeter skrev:
Jag antar att ni som flatbäddsscannar negativ har en scanner med lampa i locket?

Min saknar det, och det är stört omöjligt att få vettiga bilder av negativ. Jag har testat att belysa uppifrån manuellt, men problemet är att den reguljära belysningen från undersidan gör så att själva filmplasten scannas.

Om man kunde slå av belysningen i scannern skulle det nog funkar bättre. Det kanske finns ett mjukvaruhack man kan ladda hem? :)

Det är en HP psc 2210 all-in-one.

Det jag gjorde var att skanna som ett dokument, alltså med "mattan" på plats som täcker över lampan i locket. Bifogar en bild, skannad i 300 dpi på 5 sekunder. Man får fixa kontrasten för att se bättre, det har jag inte orkat här. Epson V750. Röda rutan är 100%, då syns allt helt tydligt.

Bilagor

• kontaktk.jpg
    kontaktk.jpg
    32.7 KB · Visningar: 148
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar