ANNONS
Annons

Framkalla med kaffe och tvättmedel

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägg av med den där skiten.

Skaffa riktiga kemikalier och lär dig grunderna först.

Sen kan du leka med alternativa metoder.

Prova på "skräpfilmer" eller testbilder innan du ger dig på bilder du verkligen vill ha fram och bevarade.

Mvh J O

Men hallå?!
För det första; läs mitt inlägg igen!!! jag är inte intresserad av vad folk tycker är skit. Jag ville bara veta om folk hade testat denna eller liknande metod mera. Och för det andra; Jag kan grunderna sen långt tillbaka (med "riktig" fotokemi).

Beträffande ovanliga framkallare, urinol (urin 1+1) har använts till dessa bilder enligt infon längst ned. Framkallningstid 2½ timme med agitering första 5 min samt 1 min var femte minut därefter. Inte att förväxlas med Urinol-9 som tydligen ska drickas. Urinol är väl annars ett varumärke för någon inregistrerad medicin vad jag vet?

Under 1960-70-talet, när floden Rehn inte var så ren (vet inte om det är bättre nu) hörde jag talas om en tysk fotograf som brukade framkalla (eller var det fixera) sina filmer i vattnet från Rehn.

and_ladida skrev:
Oj, urin?! Heh, ja där ser man. Vet man vad det är för ämne i urinet som fungerar som framkallare? hmhm

Kanske hade han druckit lite hydrokinon eller metol före urineringen. Främmande ämnen och gifter brukat ju utsöndras genom urinen...

Alanin, arginin, askorbinsyra, allantonin, aminosyror, bikarbonat, biotin, kalcium, kreatinin, cystein, glukos, glucin, inositol, järn, lysin, magnesium, ornitin, organisk fosfor, kalium, riboflavin, tyrosin, urea, vitamin B6, vitamin B12, zink,

...några av de ämnen som finns i urin. Askorbinsyra sägs vara framkallninsämnet i Kodaks miljövänliga X-tol och kanske är det det som gör att man kan framkalla i urin?

Här har du annars recept och rekommendationer för Caffenol på digitaltruth. Caffe och tvättsoda. Finns även framkallningstider där för olika svartvita filmer om man söker. Caffenol är ingen skit som sagt.

Här receptet på en annan framkallare som innehåller tvättsoda och som tagits fram för att kunna framkalla Tri-X som av misstag laddats baklänges och alltså belysts genom filmbasen (baksidan av filmen) vilket motsvarar 6400 ISO. Ger visserligen grövre korn men normal kontrast vilket annars sällan är fallet vid pressframkallning i vanlig framkallare. Exponera Tri-X efter 6400 ISO och framkalla så här, receptet hämtat från en länk via digitaltruth:

6 ounces water
24 ml Dektol stock solution
8 ml HC-110 syrup (or 32 ml stock solution)
1 g ascorbic acid
1/2 tsp washing soda (sodium carbonate monohydrate)
2 g potassium bromide (optional)
Water to make eight ounces

Develop for fifteen minutes, agitating very vigorously every thirty seconds.

Graal skrev:
Alanin, arginin, askorbinsyra, allantonin, aminosyror, bikarbonat, biotin, kalcium, kreatinin, cystein, glukos, glucin, inositol, järn, lysin, magnesium, ornitin, organisk fosfor, kalium, riboflavin, tyrosin, urea, vitamin B6, vitamin B12, zink,

...några av de ämnen som finns i urin. Askorbinsyra sägs vara framkallninsämnet i Kodaks miljövänliga X-tol och kanske är det det som gör att man kan framkalla i urin?

Okaj.. heh..
Kodaks X-tol, är den miljövänlig på riktigt eller är det bara en fin omkskrivning?
Jag är väldigt intresserad av alternativa metoder och mer miljövänliga sätt att få fram film/foton. Du vet möjligtvis inget om Silvergrain produkterna?
http://www.greenphotochemistry.com/

Tack för alla inlägg och info du skrivit förresten

Laddar man kasetter manuellt utan filmladdare så är det ju inte så svårt att vända emulsionssidan bakåt istället för framåt. Likaså är det väl ganska lätt att sätta en bladfilm på fel håll i en storformatskasett och vad jag förstod var det storformatsfotografer som experimenterat fram receptet för kraftigt underexponerad Tri-X.

Vad gäller X-tol så är det väl främst Hydrokinonet och metolen som ersatts med andra ämnen tror jag. Hydrokinon är ju bevisat canserframkallande på råttor som utsätts för stora doser dagligen under längre tid. Dock räknas inte de små mängder vi kan exponeras för vid filmframkallning som särskilt farliga vad beträffar det. Allergier och hudirritationer kan dock uppstå vad jag känner till, men det kan man ju få även av relativt ofarliga saker också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar