egaeci
Aktiv medlem
Nu har jag äntligen lyckats få tag på 126-film till den gamla instamaticen, och då dyker nästa problem upp, nämligen framkallningen. Det ska ju vara samma typ av film som "vanlig negativ färgfilm" (man lär till och med kunna ladda om kassetten med ny 35-film!), och det står ju c-41 på kassetten och allt. Men när jag var inne i en fotoaffär och frågade så gick framkallningen bra, men kopieringen blev jättedyr. Och de flesta affärer jag frågade i sa bara att "nej sånt där gör vi inte". Jättekonstigt, om det nu är samma filmformat och kemi, men eftersom de envisades så tänkte jag försöka göra kopieringen själv.
Är det jätteknepigt att kopiera färgkopior om framkallningen redan är färdig? Och går det att göra svartvita kopior av färgnegativ utan att de blir helt kontrastlösa? Hur dyrt är det med vätskor och papper? Någon som har koll på sånt här?
Är det jätteknepigt att kopiera färgkopior om framkallningen redan är färdig? Och går det att göra svartvita kopior av färgnegativ utan att de blir helt kontrastlösa? Hur dyrt är det med vätskor och papper? Någon som har koll på sånt här?