Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla gamla filmrullar

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag har ett gäng gamla exponerade (antar jag) filmrullar och vill gärna få hjälp att få dem framkallade så bra det går (om det ens går). De är för gamla för Odenlab och jag vet att jag vid ett tidigare tillfälle utan framgång försökte få kontakt med Team Framkallning, så jag skulle behöva tips på någon annan firma - alternativt om någon här vill ta sig an att försöka hjälpa mig (mot betalning såklart). Jag har ingen aning om vad som finns på filmerna, men i samma låda har jag bland annat hittat en remsa med fyra färgfoton från Kungsgatan på fredsdagen (dvs 1945) så det kan ju finnas något jättespännade bland filmrullarna :)

Baserat på de framkallade fimerna i samma låda så gissar jag att de är från någong gång 1945-1970, men har ingen aning.

På rullarna står det:
*Agfa Isopan F Feinkorn Kleinbildfilm, Nur bei völligerDunkelheit öffnen u. entwicklen, made in germany
* Agfa Isopan ISS, super special film patrone, 36 aufnahmen
*ett antal metallrullar varav det på en står "Pankromatisk" (på röret står det Leica)
* Super XX Panchromatic 36 exp., made in United States of America, Eastman Kodak Company, Rochester N.Y. High speed safety film
* Kodak Panatomic-C2021-01-19 22.50.56.jpg
 
De här har ett labb i Nederländerna, är det någon som har erfarenhet av dem?
www.filmrescue.com
De framkallar inte i färg utan "först" i svartvitt och försöker sen att köra färgframkallning på filmen därefter... vad tycker ni om den approachen?
 
De här har ett labb i Nederländerna, är det någon som har erfarenhet av dem?
www.filmrescue.com
De framkallar inte i färg utan "först" i svartvitt och försöker sen att köra färgframkallning på filmen därefter... vad tycker ni om den approachen?
Jag kanske missförstår din fråga men det är väl svartvit film du har?
Då skulle jag testa någon rulle i D76 eller motsvarande på egen hand.
Det brukar kunna bli tjänligt resultat även om du bommar lite på tid o temp.
 
[...]
Baserat på de framkallade fimerna i samma låda så gissar jag att de är från någong gång 1945-1970, men har ingen aning.

På rullarna står det:
*Agfa Isopan F Feinkorn Kleinbildfilm, Nur bei völligerDunkelheit öffnen u. entwicklen, made in germany
* Agfa Isopan ISS, super special film patrone, 36 aufnahmen
*ett antal metallrullar varav det på en står "Pankromatisk" (på röret står det Leica)
* Super XX Panchromatic 36 exp., made in United States of America, Eastman Kodak Company, Rochester N.Y. High speed safety film
* Kodak Panatomic-C

En spännande bildskatt. Kan vara svårt att hitta någon som tar sig an antar jag, men jag hittade detta som antyder att det skulle gå att framkalla så gamla filmer och få fram ett godkänt resultat.

Lycka till med projektet.
 
Jag kanske missförstår din fråga men det är väl svartvit film du har?
Då skulle jag testa någon rulle i D76 eller motsvarande på egen hand.
Det brukar kunna bli tjänligt resultat även om du bommar lite på tid o temp.
Jag vet inte om den är färg eller svartvit. Morfar tog ju tydligen färgbilder redan 1945, menfortsatte även länge att blanda med svartvitt. När jag googlade så verkade det som att någon av filmsorterna kanske var från slutet av 50-talet. Det som vore drömmen vore dock om det var bilder från i början av 40-talet när morfar bodde i Frankrike - dvs under kriget... Metallrullarna ser onekligen ganska spännande och gamla ut.
 
Jag kanske missförstår din fråga men det är väl svartvit film du har?
Då skulle jag testa någon rulle i D76 eller motsvarande på egen hand.
Det brukar kunna bli tjänligt resultat även om du bommar lite på tid o temp.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att experimentera själv - har inte tillgång till något mörkrum och det var länge sedan jag själv höll på så har glömt bort hur man gör :)
Vill maximera sannolikheten för att det blir så bra som möjligt - även om det kostar en del...
 
Om det är S/V film så kan en 10 procentig lösning med Kaliumbromid KBr i framkallaren motverka slöjan på den gamla filmen. Hur mycket får man prova sig fram. Men kanske 5-7 ml till en liter framkallare.
 
Hej,
Jag råkade se ditt inlägg om de gamla rullarna. Tyvärr är det lite svårt för mig att hjälpa dig, jag bor i Finland. Men jag kontaktar för: Jag har en gammal Leica och skulle eventuellt vara intresserad att köpa Leica mässings-kassetterna av dig om du får filmerna framkallade och kassetterna blir överlopps. Jag har nog ett eget mörkrum där jag framkallar själv regelbundet och kunde testa med en, men någon garanti på att det lyckan kan jag inte ge dig.
Tommy S.
 
Jag har varit i kontakt med International Film Rescue och kommer förmodligen att skicka filmerna dit. Dock gjorde de mig uppmärksam på att åtminstone en del av filmkasetterna förmodligen är tomma eftersom sigillet är brutet (syns på de orangea rullarna) och många tydligen sparade de gamla kassetterna när de fått filmen framkallad.
Är det någon som vet huruvida eventuell oframkallad film kan skadas av de scanningar/röntgen som fraktbolagen gör av alla paket? I så fall kanske jag skall spara dem tills jag någon gång i framtiden skall ta bilen till Nederländerna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.