Annons

Framkalla film + scanning till CD?

Produkter
(logga in för att koppla)

ivanhon

Medlem
Hej!

Sitter på ett antal färgfilmer som jag nu vill framkalla och få scannade till CD. Vill att bildkvaliten på CD'n ska vara så passa bra att jag sedemera kan skriva ut så stora bilder som A3 (med högsta möjliga kvallite!!!).

Hur många dpi skall jag i så fall begära i butiken?

Dessutom skulle jag uppskatta om tips på bra företag i malmö trakten som tillhandahåller denna tjänst.

Mvh Ola

Jag antar att det är småbild vi pratar om här (36x24mm)?

Man brukar säga att 300 ppi är en bra grund för tryck. Så om du vill ha 300 ppi vid A3 så innebär det att skannern som skall utföra detta bör klara av att skanna i ca 3500 ppi. Nu är ju inte A3 direkt proportionerlig med småbild, men jag har gått efter längsta ledden i båda fallen.

Om Du vill kunna göra förstoringar till A3 så kan jag i alla fall avråda dig från Fujidirekt och Odenlab (Stockholm). Deras sk "bilder på CD" är mest för att det är kul att ha en digital referens. På Odenlab kan jag tänka mig att man mot tilläggskostad kan begära skanning i högre kvalitet, men standardkvaliteten är inte bra nog.

Jag är ingen expert på dpi-kraven för utskrift, men Fuji ger 72 dpi och Odenlab 150 dpi enligt vad jag kan se bland mina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar