Annons

Framkalla 13 år gammal Kodak Gold

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Jag fick en fråga från en bekant som sa att han hittat 10 gamla exponerade rullar med Kodak Gold (blandat 200 och 400 ASA).
De var exponerade 1999 och har förvarats i en byrålåda sen dess, alltså rumstemperatur...
Han undrade om det överhuvudtaget var lönt att försöka framkalla.
Någon som vet, alternativt provat?

Hittade en Kodak Gold 400 i min gamla analoga Pentax som suttit i kameran i 10 år och visst gick det at framkalla dem men kvaliteten var inte den bästa.

Så har bilderna affektionsvärde så framkalla ananrs vete tusan om det är värt pengarna.

Det är nog inte omöjligt att det blir något. Jag framkallade nyligen ett par rullar svartvitt (tmax och trix) som legat sedan '99. Den ena var helt väck, totalt blank, och den andra hade väldigt låg kontrast, men det blev användbara bilder av det.

Om jag var du skulle jag rekomendera honom att skicka in en rulle eller två och se om det blir något, och sedan baserat på resultatet överväga att skicka in resten.

Det låter ju intressant. Affektionsvärde finns vad jag förstår.
Vi diskuterade just det du föreslår Jesper - då kan det vara värt en test i alla fall.
Ska bli intressant att se resultatet :)

Givetvis blir det bilder om rullarna är exponerade. Rent tekniskt kommer de kanske inte att se så bra ut (kornigt, konstig kontrast, märkliga färger) men motiven syns säkert. Gjorde själv samma grej för ett par år sedan, även om mina filmer bara var nio år gamla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar