Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkalla 120 film
- Trådstartare fredrikru
- Start datum
jerevan
Aktiv medlem
"Totalmörker (antingen i mörkrumssäck eller i rum helt utan ljus) och tålamod" är det råd jag kan ge. Se också till att alla delar i framkallningsdosan är helt torra. Själv tycker jag nog det är enklast att få på filmen på spiralen i nermörkt rum. Nackdelen är om man tappar filmen från spiralen och ska hitta den igen. Det går ju liksom inte att tända lyset och kolla...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Stålspiral har jag aldrig använt.
Men den lindar man inifrån och utåt.
Lägg alla prylarna så att man vet var man har dem, framförallt åt vilket håll plastspiralen ligger.
hmmmm hur gör jag????
Drar fram skyddspappret tills filmen kommer fram.
fattar rullen en bit in i handen mellan vänster tumme & pekfinger.
Samtidigt hålls spiralen mellan vänster hands tummspets & ringfinger/långfinger
Pekfingret används för att känna sig fram och kolla urspårningar.
Dra in filmfliken i spåret med höger hands tumme & pekfinger.
Byter handgrepp så att höger & vänster tumme ligger på var sin sida precis där spåret börjar och bevakar att inget vrider sig ur spåret.
Testa försiktigt med att vrida upp filmen.
Jag använder vänster hands lillfinger för att känna efter att filmen har kommit det första halva varvet. Har den gjort det så sitter den.
Ofta vill filmen vrida sig med resultatet att till slut hoppar den ur spåret.
Numer motverkar jag det genom att hålla skyddspappen spänd med hjälp av munnen.
Klipper av filmen & ner med den i dosan. På med ljustätningen OCH ALLTID i med skyddspappens första ände innan locket läggs på.
Lycka till
Men den lindar man inifrån och utåt.
Lägg alla prylarna så att man vet var man har dem, framförallt åt vilket håll plastspiralen ligger.
hmmmm hur gör jag????
Drar fram skyddspappret tills filmen kommer fram.
fattar rullen en bit in i handen mellan vänster tumme & pekfinger.
Samtidigt hålls spiralen mellan vänster hands tummspets & ringfinger/långfinger
Pekfingret används för att känna sig fram och kolla urspårningar.
Dra in filmfliken i spåret med höger hands tumme & pekfinger.
Byter handgrepp så att höger & vänster tumme ligger på var sin sida precis där spåret börjar och bevakar att inget vrider sig ur spåret.
Testa försiktigt med att vrida upp filmen.
Jag använder vänster hands lillfinger för att känna efter att filmen har kommit det första halva varvet. Har den gjort det så sitter den.
Ofta vill filmen vrida sig med resultatet att till slut hoppar den ur spåret.
Numer motverkar jag det genom att hålla skyddspappen spänd med hjälp av munnen.
Klipper av filmen & ner med den i dosan. På med ljustätningen OCH ALLTID i med skyddspappens första ände innan locket läggs på.
Lycka till
Senast ändrad:
timeUnit
Aktiv medlem
Jag tycker faktiskt att det är lättare att ladda 120-film än 135-film på Paterson-sprialer. Nu kör jag inte Paterson för de SUGER!!! ;-)
Jag kan rekommendera Hewes stålspiraler, som jag köper från retrophotographic.co.uk. De är mycket bra när man som jag kör minimal agitation. Minimal agitation och Paterson är en dålig idé.
När jag läser detta inser jag att det är ett ganska meningslöst inlägg. Postar ändå.
Jag kan rekommendera Hewes stålspiraler, som jag köper från retrophotographic.co.uk. De är mycket bra när man som jag kör minimal agitation. Minimal agitation och Paterson är en dålig idé.
När jag läser detta inser jag att det är ett ganska meningslöst inlägg. Postar ändå.
Bengus
Aktiv medlem
Sitter o lurar på paterson spiralerna, går de (de via plastspiralerna alltså) att konvertera från 135 film till 120 film på något sätt eller måste man köpa speciella 120 spiraler?
Framkallade min första 135:a på 15 år igår så jag fick lite blodad tand och tänkte snuva crimson på ett par rullar
Bengus
Framkallade min första 135:a på 15 år igår så jag fick lite blodad tand och tänkte snuva crimson på ett par rullar
Bengus
Erik Schalin
Aktiv medlem
Enkelt Bengt.
Man vrider isär de vita spolarna genom att vrida delarna åt var sitt håll. Alltså ungefär som när du spolar upp filmen men ta lite hårdare ÅT RÄTT HÅLL.
Sedan drar man isär delarna och vrider ihop dem i 120-läget.
Du skall också fått med en liten vit plastbricka som passar på centrumpinnen. Den är till för att låsa spolen till bottenläget när det inte är fullt med spolar. Spolen får inte börja krypa uppför centrumpinnen så att filmen hamnar över ytan.
Man vrider isär de vita spolarna genom att vrida delarna åt var sitt håll. Alltså ungefär som när du spolar upp filmen men ta lite hårdare ÅT RÄTT HÅLL.
Sedan drar man isär delarna och vrider ihop dem i 120-läget.
Du skall också fått med en liten vit plastbricka som passar på centrumpinnen. Den är till för att låsa spolen till bottenläget när det inte är fullt med spolar. Spolen får inte börja krypa uppför centrumpinnen så att filmen hamnar över ytan.
fredrikru
Aktiv medlem
Lyckades
Hej
Fixade det igår
Men han bara framkalla 1 rulle 120 Tri-x i D76. Men det ger min möjlighet att gämföra D76 1:1 med X-Tol 1:1 så nästa 120 rulle blir framkallad i X-tol.
Minns inte att jag fick med platbricka som håller spolen nere i soppan när man kör 120film när jag köpte min Paterson Universial dosa men jag löste detta genom att hälla på lite mera soppa istället.
När jag framkallade 2 st 135 film (tri-x) så körde jag 2 rullar samtidigt och tog 3 gånger klarningstiden för fixeringen men ändå så är negativet lite lätt rosa. Med samma fix och samma tid med 120 film så fick jag inte detta resultat.
Beror detta på att det är mindre mängd film när jag framkallar 120 gämfört när jag kör 2 rullar 135x36 på den mängd fix jag häller i? I båda gångerna så hällde jag i 6 dl fix i min dosa.
Har glömt av vilken typ av fix jag andvände igår men det var Ilford och klarningstiden på Tri-x var 1 minut så det måste vara någon typ av snabbfix.
// Fredrik
Hej
Fixade det igår
Men han bara framkalla 1 rulle 120 Tri-x i D76. Men det ger min möjlighet att gämföra D76 1:1 med X-Tol 1:1 så nästa 120 rulle blir framkallad i X-tol.
Minns inte att jag fick med platbricka som håller spolen nere i soppan när man kör 120film när jag köpte min Paterson Universial dosa men jag löste detta genom att hälla på lite mera soppa istället.
När jag framkallade 2 st 135 film (tri-x) så körde jag 2 rullar samtidigt och tog 3 gånger klarningstiden för fixeringen men ändå så är negativet lite lätt rosa. Med samma fix och samma tid med 120 film så fick jag inte detta resultat.
Beror detta på att det är mindre mängd film när jag framkallar 120 gämfört när jag kör 2 rullar 135x36 på den mängd fix jag häller i? I båda gångerna så hällde jag i 6 dl fix i min dosa.
Har glömt av vilken typ av fix jag andvände igår men det var Ilford och klarningstiden på Tri-x var 1 minut så det måste vara någon typ av snabbfix.
// Fredrik
jerevan
Aktiv medlem
1 minut i fixern, även om det nu är snabbfix är för kort tid - 1+4 spädning för film i nånstans mellan 2 och 5 minuter är det vanliga, beroende på hur många gånger du använt fixern (den går ju att använda mer än en gång).
Och 2 rullar Tri-x är mer än en rulle 120 - varje 35mm film är till ytan lika stor som en 120-film och de i sin tur är lika stora som ett blad 8x10-film.
Du kan fixera om filmerna, om du vill få bort det sista av de rosa resterna. Lägg dem i vatten först och kör igenom dem sedan i fixern igen. Men det är inte nödvändigt, så vitt jag vet.
Och 2 rullar Tri-x är mer än en rulle 120 - varje 35mm film är till ytan lika stor som en 120-film och de i sin tur är lika stora som ett blad 8x10-film.
Du kan fixera om filmerna, om du vill få bort det sista av de rosa resterna. Lägg dem i vatten först och kör igenom dem sedan i fixern igen. Men det är inte nödvändigt, så vitt jag vet.
fredrikru
Aktiv medlem
Hej
Körde klarningstid *3 så fix tiden blev 3 minuter.
Det betyder att jag hadde dubbla mängden framkallare & fix i burken gämfört med när jag körde 2 rullar 135 film. Jag får nog köra klarningstid *4 när jag kör 135 film.
Ska prova att forsätta fixera rullen. Tack för tippset.
Mvh
Fredrik
Körde klarningstid *3 så fix tiden blev 3 minuter.
Det betyder att jag hadde dubbla mängden framkallare & fix i burken gämfört med när jag körde 2 rullar 135 film. Jag får nog köra klarningstid *4 när jag kör 135 film.
Ska prova att forsätta fixera rullen. Tack för tippset.
Mvh
Fredrik
timeUnit
Aktiv medlem
Rosa filmbas
Sedan ett par år blir Tri-X och TMax-filmerna lika rosa efter framkallning, enligt min erfarenhet. Att fixera längre KAN hjälpa, men hjälper inte i mitt fall. Dessutom är det ur arkivbeständighetssynpunkt inte att rekommendera att fixera längre än nödvändigt, då det blir svårt att få filmerna rena.
Det jag har läst kan fungera är att efter fix och HCA skölja i en svagt basisk lösning. Kommer inte ihåg vad de rekommenderade (borax, kanske?). Detta ska tydligen få bort den rosa tonen.
Enligt de flesta behöver man inte oroa sig för den rosa tonen. Den är inte skadlig för filmen.
Sedan ett par år blir Tri-X och TMax-filmerna lika rosa efter framkallning, enligt min erfarenhet. Att fixera längre KAN hjälpa, men hjälper inte i mitt fall. Dessutom är det ur arkivbeständighetssynpunkt inte att rekommendera att fixera längre än nödvändigt, då det blir svårt att få filmerna rena.
Det jag har läst kan fungera är att efter fix och HCA skölja i en svagt basisk lösning. Kommer inte ihåg vad de rekommenderade (borax, kanske?). Detta ska tydligen få bort den rosa tonen.
Enligt de flesta behöver man inte oroa sig för den rosa tonen. Den är inte skadlig för filmen.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Re: Rosa filmbas
Men det är en färg.
Och färger används vid variabelt papper för att styra kontrasten.
Om det påverkar och i så fall i vilken grad vet jag inte.
Nej den är inte skadlig för filmen.timeUnit skrev:
Men det är en färg.
Och färger används vid variabelt papper för att styra kontrasten.
Om det påverkar och i så fall i vilken grad vet jag inte.
Erik Schalin
Aktiv medlem
För att ta bort den rosa färgen kan man börja med att helt enkelt öka sköljtiden.
Sedan sägs det att UV-strålning bryter ner färgen.
Om det stämmer, jag har aldrig provat, så borde det räcka med att hänga upp filmen i fönstret så att solen kan lysa på den.
Men vi går mot vintertider...
Om det stämmer, jag har aldrig provat, så borde det räcka med att hänga upp filmen i fönstret så att solen kan lysa på den.
mb90
Avslutat medlemskap
Glas stoppar dock större delen av UV-strålningen.Erik Schalin skrev:
För att ta bort den rosa färgen kan man börja med att helt enkelt öka sköljtiden.
paco
Aktiv medlem
Jag har inte provat Tri-X 120 än, men med T-Max 100 har jag kört 2 minuter förbad. Vattnet är som rödvin till färgen efter förbadet. Väldigt effektivt för att få bort det rosa/lila.
Alltså, 2min 20C vatten med normal agitation. Sen börjar man framkallningen. Min lärare vid Medborgarskolan använde samma vatten sen till sköljen mellan fix och HCA.
Alltså, 2min 20C vatten med normal agitation. Sen börjar man framkallningen. Min lärare vid Medborgarskolan använde samma vatten sen till sköljen mellan fix och HCA.
fredrikru
Aktiv medlem
paco skrev:
Jag har inte provat Tri-X 120 än, men med T-Max 100 har jag kört 2 minuter förbad. Vattnet är som rödvin till färgen efter förbadet. Väldigt effektivt för att få bort det rosa/lila.
Hej
Fick grön färg när jag körde förbad på Tri-X 120film men inte när jag körde Tri-X 135 film.
Mvh
Fredrik
Graal
Avslutat medlemskap
Vilken Tri-X 120 är det du använder? Det finns nämligen som högdagerseparerande 320 ISO eller som vanlig 400 skuggseparerande. Förut hade dessa filmer olika baser, hur det är nu vet jag inte. Jag använder själv vanlig 400 Iso Tri-X 120 och har aldrig haft några problem med rosa färg i basen efter normal fixeringstid. kan det ha med olika framkallare att göra tro? Eller att fixet varit använt tidigare, alltså inte färskt?
Graal
Avslutat medlemskap
Kanske kan sköljmetoden också påverka att den rosa färgen i basen försvinner? Jag fyller dosan men vatten 4 ggr. Första gånngen vänder jag dosan upp och ner 10ggr och häller sedan ut. Andra 15ggr. Tredje 20ggr och fjärde 25ggr. Sedan sköljer jag i mycket lätt rinnande vatten 20-30min.
paco
Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Hej
Fick grön färg när jag körde förbad på Tri-X 120film men inte när jag körde Tri-X 135 film.
Mvh
Fredrik
Småbild brukar vara ganska svagt färgat. De jag har testat hittils är T-Max 100, 400 och Fuji Neopan 1600).