Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fram med din Toy-camera

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Idag har Diana namnsdag. En påminnelse om att jag borde damma av min toy-camera och plåta med den. Ingen dag passar väl bättre än denna! Jag utmanar er alla att göra detsamma. Det kvittar väl om det är en Diana, Holga, eller en gammal lådkamera vi har i byrålådan. Ut och plåta!

Sagt och gjort. Jag har tagit en svartvit rulle med min Diana. Vilket inte är detsamma som att den är framkallad. Bildbevis kommer, men det kan ta några dar. Någon som hinner före?

Ingen bild fotograferad idag. Men kameran är Diana, fastsatt på stativhuvudet med två gummisnoddar och en blyertspenna användes för att hålla avtrycket nere i en minut. Film: Tri-X. Plats: Adriatiska Havet vid Rtic Korbat, Simonov Saliv - Izola, Slovenia sommaren 2006. Bilden är nykopierad idag (har just gått av skiftet och börjat kopiera lite grand här hemma, slutspurten för min utställning i slutet av februari. Provisoriskt avfotograferat original, i stl 40x40cm, med digitalkompakt.
Grattis på namnsdagen Diana!

Bilagor

• isola ny.jpg
    isola ny.jpg
    78.2 KB · Visningar: 597
Torbjörn, du kommer att få en upplevelse som är närmast religös när du fått din Holga ;0)

För 2 veckor sedan, med damm och allt ;0)

Bilagor

• holga2.jpg
    holga2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 538
. Sista... nu ska jag gå bränna av lite bilder med Holgan

Bilagor

• holga3.jpg
    holga3.jpg
    42.9 KB · Visningar: 531
Vevo skrev:
Torbjörn, du kommer att få en upplevelse som är närmast religös när du fått din Holga ;0)

För 2 veckor sedan, med damm och allt ;0)

Jepp! tror det eller ej så sålde jag min Holga ifjol ... som jag köpte ifjol ... dumt dumt, men imorgon som sagt!!!

Jag hittade en buss av äldre snitt och hade som tur var med mig Holgan. Jag fick jaga bort en modern taxibil (Passat -06) som fullständigt förstörde retrolooken. Taxichauffören var mycket tillmötesgående och flyttade sig villigt ;0)

Bilagor

• holga4.jpg
    holga4.jpg
    27.8 KB · Visningar: 515
Kul att se era bidrag! Blir sugen på att se Nils utställning, men det är en bit att åka för mig. Han är ju en riktig mästare i klassen toy-kamera.

Filmen som jag tog igår med min Diana är framkallad. Körde med Efkes 100 Asa film, 9 min i D76, 1+1. De flesta av negativen ser tunna ut. Dessutom läcker den ljus både upptill och nertill. Men kopierbart blir det nog i alla fall.

Tips om lämplig tejp, som både tätar bakstycket på Dianan, men inte kladdar för mycket mottages tacksamt.

Rödfiltret på baksidan av min Diana släpper in ljus. Nu när jag hängde filmen såg jag att siffrorna från skyddspapperet exponerats på filmen. Jag får fixa en liten uppfällbar pappbit som minskar ljusinsläppet. Eller är det så att Efke har särskilt tunnt skyddspapper? Bättre köra med Tri- x kanske. Jag bara undrar...

Jag har tejpat en liten "läpp" över den röda luckan för räknaren på min Holga. (vet inte om det hjälper, men ändå) men jag tejpar inte resten av kameran för att jag vill behålla det lilla läck jag har. Dessutom om du kör med blixt så vinjetterar det extra mycket. Jag kör oftast Tri-x 400 på min Holga och har numera också börjat framkallat i Rodinal, med försiktig agitering. Bilden på bussen är tagen med blixt för att få mer vinjettering. Jag kör med vanlig svart eltejp från 3M. Fast det vore intressant plåta två rullar under samma förhållanden, en med tejpad kamera och en helt utan tejp. Jag har redan testat vinjetetringseffekt med och utan blixt, med blixt blir det mycket mer ;0)

mvh/Ove

Som en katt bland hermelinerna...

...smyger jag som hyllning in en "fusk" Diana.

Thrills I get when I hold you close
Oh, my darling, you're the most
I love you, but do you love me?
Oh, Diana, can't you see?
I love you with all my heart and I hope we will never part
Oh, please stay by me Diana

/Paul Anka

Bilagor

• strindberg-holga.jpg
    strindberg-holga.jpg
    44.2 KB · Visningar: 433
Ytterligare en iaktagelse efter framkallningen av min Dianarulle. Paralaxfelet är ganska stort, t o m på stort avstånd som fyra meter. Sökaren ser mer än vad som kommer med på negativet, inget att förvånas över. Men tvärtemot vad som gäller för de flesta spegelreflexer.

Aldrig hört talas om kamerorna förr men nu när ja ser va dom tar för bilder blev ja sugen :D Kollade på tradera men där kostar holga 600kr och Diana 700kr.. verkar dyrt när jag ser att folk köpt för 300kr?

Har en gammal Kodak Junior 620 (liten låda) som jag aldrig testat, ger sånna liknande resultat? Hur hittar man filmrullar till dom? ska vara något med Kodak panatomic film 620 enligt "film-luckan"

Någon som har lust o hjälpa en okunnig? *L*

Priset på en Diana är ofta uppskruvat till det orimliga. Jag köpte min till loppmarknadspris.

Jag skulle aldrig ha betalat flera hundra för en kamera med osäker funktion och som så lätt går sönder. Dessutom är inte alla Dianor lika bra. Det är lite för mycket lotteri över det hela efter vad jag har läst om Diana i olika artiklar/forum.

Vad gäller din lådkamera så har den nog fel sorts filmspole (620). Så den är nog inte så lätt att använda. Du bör försöka få tag på en med 120 spole. Ska nog inte vara omöjligt att hitta ett billigt ex om du letar på loppmarknader.

Om det är en kamera för svartvitt exprimenterande, av mellanformatstyp du vill ha, och du inte har något emot lite bättre skärpa, så är en gammal men fungerande bälgkamera, typ Agfa Isolette eller Zeiss Nettar ett bättre val än en lådkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar