ANNONS
Annons

Fram kalla Diafilm till Neg + papperskopia = Går inte??

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Var och lämnade in film på lab i Stockholm idag.

Hade 5 st Fuji velvia Dia som jag ville ha framkallade samt kopierade till 15x15 papperskopia.

Blev väldigt förvånad när expediten säger att det inte går att få pappers kopior? Då ber jag om kontaktkarta iaf, men det kunde dom inte heller göra.

Frågar hur jag då ska göra om jag vill ha min diafilm på papperskopior, och då var lösningen att dom scannar in diafilmen digitalt och printar ut det för ca 200 spänn / Bild!??

Är det såhär generellt eller är det bara just det labbet som inte kan göra detta?

Jag plåtar på resor, natur och ibland porträtt, klart jag vill ha ut papperskopior!

För utställningar eller om jag vill rama in ett foto så är det klart att man gör en manuell uppförstorning. Men nu har jag ju tagit 5 rullar på fjällsemestern och det måste ju gå att få dessa framkallade till neg + kontaktkarta eller neg + 15x15 papperskopia??

Jag kan inte ha missförstått honom, för när jag hade kommit ut ur affären gick jag tillbaka och frågade ännu en gång.

Om detta stämmer så blir det alldeles för struligt.
Är det någon som isåfall har tips på någon "vanlig", färgstark 120 film?

Mvh Patrik

Märkligt!!!
Vart var detta?
Yrkeslabb fixar garanterat detta.

Ang negfilmer:
Kolla upp Kodak Portra 160VC 400VC 400UC

Snabblabb som inte har ett digitalt minilabb kan inte få papperskopior av dia, det är helt normalt.

Framkallas ofta inte ens på snabblabbet utan skickas iväg.

/Henri

Min lokala fotohandlare tog fram papperskopior från diabilder,men då jag inte frågade om priset så blev jag lite överraskad när jag skulle hämta dem.22 diabilder,dubbla kopior o 10 kr st.
Men jag fick lite rabatt.

Det var gjort av Fujicolor Sverige.

Detta var 2002-06.

hm..... Detta är garanterat inget minilab, utan ett av de proffslab som finns i sthlm.

Får ringa imorrn och kolla en tredje gång då

Är lite nyfiken på vilken butik du var i?

Jag skulle tro att det stora problemet är att ganska få har en E6-maskin i butiken. Och de som de skickar iväg filmen till har förmodligen inte tjänsten papperskopior från dia direkt. Du får nog framkalla dina dior och sedan gå och säga att du vill ha papperskopior från dem...

/Jon som jobbar i fotobutik utan E6-maskin

Spaceman Spiff skrev:
Är lite nyfiken på vilken butik du var i?

Jag skulle tro att det stora problemet är att ganska få har en E6-maskin i butiken. Och de som de skickar iväg filmen till har förmodligen inte tjänsten papperskopior från dia direkt. Du får nog framkalla dina dior och sedan gå och säga att du vill ha papperskopior från dem...

/Jon som jobbar i fotobutik utan E6-maskin

Precis, men bara delvis. Sen är det ytterligare så att butiker som har gamla maskiner, som vi som har såndär stenåldersteknologi där pappret faktiskt belyses genom neget (tänk att man gjorde så förr!).

Försöker man peta in ett dianeg där så blir det lite roliga bilder kan jag tänka mig.
Men har man digitalt minilab är det inget större problem.

/Henri

Vad jag har förstått så är diafilm tjockare än negativ film. Detta är en av anledningarna att man måste printa diabilder som är ramade i en speciell hållare i en Frontier-maskin. Då blir det omständigare än att köra en hel oklippt film från början till slut.

pwrdesign skrev:
Hej!

Var och lämnade in film på lab i Stockholm idag.

Hade 5 st Fuji velvia Dia som jag ville ha framkallade samt kopierade till 15x15 papperskopia.

[...]

Jag plåtar på resor, natur och ibland porträtt, klart jag vill ha ut papperskopior!

[...]

Om detta stämmer så blir det alldeles för struligt.
Är det någon som isåfall har tips på någon "vanlig", färgstark 120 film?

Mvh Patrik

För det första: Om du visste att du ville ha papperskopior, varför i hela fridens namn körde du dia? Eftersom du brakar in här och beklagar dig för att ett av Stockholms största proffslab inte kan ge dig de produkter du vill ha verkar du ju inte ha försökt förut, eller hur? Är det då inte på sin plats att fråga labbet innan du åker på semester och plåtar? (Eller handlar det här bara om din andra tråd, att du fick tag på fem rullar 3 år gamla velvia och inte visste vad du skulle göra med dem???)

Dia ha generellt sett högre färgmättnad och kontrast än negativ film, jag tror inte du kommer hitta något som motsvarar Velvia. Kodak har sin 400UC men jag tror inte den kommer i närheten. I USA finns en 100UC men den vet jag inget om.

Re: Re: Fram kalla Diafilm till Neg + papperskopia = Går inte??

Emil-G skrev:
För det första: Om du visste att du ville ha papperskopior, varför i hela fridens namn körde du dia? Eftersom du brakar in här och beklagar dig för att ett av Stockholms största proffslab inte kan ge dig de produkter du vill ha verkar du ju inte ha försökt förut, eller hur? Är det då inte på sin plats att fråga labbet innan du åker på semester och plåtar? (Eller handlar det här bara om din andra tråd, att du fick tag på fem rullar 3 år gamla velvia och inte visste vad du skulle göra med dem???)

Dia ha generellt sett högre färgmättnad och kontrast än negativ film, jag tror inte du kommer hitta något som motsvarar Velvia. Kodak har sin 400UC men jag tror inte den kommer i närheten. I USA finns en 100UC men den vet jag inget om.

Jag beklagar mig inte och har absolut inget emot labbet, tvärtom är supernöjd med deras service och kvalitén är alltid superhög.

Alla är väl inte proffs på början, och efter 4 år i digital träsket så har mina analoga kunskaper beslöjats en del får man väl erkänna.

Dia ville jag använda eftersom likt det du skriver jag är ute efter färgmättnaden och kontrasten.

I min fantasi så trodde jag sedan att det inte är några problem att få ut papperskopior från Dia på ett smidigt sätt. Men jag hade väl fel.

Det var inte på samma ställe jag köpte Diafilmerna som var utgångna.

Men det är som sagt mina 5 första dia som jag framkallar på 4 år. Ringrostig kanske?

MvH P

Senast ändrad:
Köp en flatbäddsscanner med dialock modell lite bättre. Ska du inte göra superförstoringar duger dessa fint till mellanformat. Gå sedan till ditt labb och skriv ut bilderna digitalt. Detta sättet är billigast och mest bekymmersfritt.

MVH Uffe

Bjelkengren skrev:
Köp en flatbäddsscanner med dialock modell lite bättre. Ska du inte göra superförstoringar duger dessa fint till mellanformat. Gå sedan till ditt labb och skriv ut bilderna digitalt. Detta sättet är billigast och mest bekymmersfritt.

MVH Uffe

Ok! bra tips!

MvH P

Är det speciella förhållanden eftersom det gäller storformat? Själv kollade jag pris på förstoringar av 35mm dia på det labb jag lämnar till och en 20*30 skulle kosta 60 kr. Såg även del exempel på dia förstoringar i butiken som dom hade gjort och dom såg riktigt bra ut!

Tyckte jag var rätt prisvärt.

Mange

mange78 skrev:
Är det speciella förhållanden eftersom det gäller storformat? Själv kollade jag pris på förstoringar av 35mm dia på det labb jag lämnar till och en 20*30 skulle kosta 60 kr. Såg även del exempel på dia förstoringar i butiken som dom hade gjort och dom såg riktigt bra ut!

Tyckte jag var rätt prisvärt.

Mange

JO men jag vill ju inte ha manuella, enstaka förstorningar, utan vill ha ut papperskopior på alla bilder. Och den automatiken går visst inte.

Mvh P

Jag tar tillbaka mitt ovanstående påstående om filmscanner. Såg inte att tråden handlade om större format än 135-film.

Det är dyrt att låta labben pilla med dia.

Själv tar jag diabilderna till en kompis som scannar och så lägger vi dem på en CD. Det är billigast att låna. :)

Erik Schalin skrev:
Det är dyrt att låta labben pilla med dia.

Själv tar jag diabilderna till en kompis som scannar och så lägger vi dem på en CD. Det är billigast att låna. :)

Ska precis förbi polare på reklambyrå nu hehe

Hämta neggen först såklart :)

Hej igen!

Nu har jag varit på 4 Lab i Stockholm, frågat, pratat, blött och stött.

Som jag förstår så behövs en speciell mask för att framkalla Dia till papperskopior (om man inte ska scanna och printa).

Denna mask fanns inbyggd i äldre maskiner, men eftersom labben nu köpt nya fina apparater så finns inte längre den masken inbyggd. Och det lönar sig inte att köpa till den masken pga det är så få som vill ha denna tjänst.

ÄR det någon som vet om det finns något lab i sthlm som kanske har kvar en gammal maskin eller som kanske har en såndär mask?

Jag tog iaf mina neg till kompisen som jobbar på reklambyrå, där dom har både flatbäddsscanner och neg-skanner. Vi gjorde några tester, men inte med bra resultat. Kraften i färgerna försvann och självklart mycket damm och smuts. Det var rätt ok prylar ändå. Känns som att det är en veckas jobb att scanna in + redigera 60 rutor...:/

Att lämna in neggen för scanning kostar ca 170 spänn exkl moms så det är inte heller ett option tyvärr.

Hur gör ni som fotar med 120 film Dia?

Granskar neggen för att kontrollera skärpa, färger och exponering, och därefter, plockar ut ett fåtal som ni scannar / lämnar in för scanning / lämnar in för manuell uppförstorning?

Känns nästan som att det lutar åt att använda vanlig 120 film i fortsättningen ändå. För att få någon som helst smidighet och ekonomi i detta.

Hur pass mycket förlorar jag i färger då?
Dag och natt?

Mvh Patrik

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar