** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framåt stolta...

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Få av dom som är stammisar i den här delen av Fotosidan har nog undgått att jag fotar för AIK. I kväll är jag naturligtvis lite mallig efter vinsten mot Rögle.
Nu är det ju egentligen AIK's knattar som ligger mig varmast om hjärtat eftersom jag är far till två och ledare för en hel skock. Jag har letet efter en bild på lagkaptenen David Engblom som är tillräckligt bra att signeras och utgöra pris för lotteriet i knattarnas turnering i mellandagarna och nu har jag en kandidat. Inte perfekt men kanske bra nog, behöver lite input på denna... Tänk på den som utskriven på A3 med autograf, bra nog?

http://www.sorkin.se/p95/engblom.jpg

Jo, den är bra, fina färger och motivet är bra, ger en känsla av rörelse framåt. Synd bara att oakley märket på visiret skymmer ena ögat..

du kanske skulle få alla spelarna som man ser ansiktet på på bilden att signera den?

btw, den är tagen under uppvärmningen va?

Tack för feedback,

Ja, den är tagen under uppvärmning. Jag brukar söka bilder på enskilda spelare då när jag kan förutse deras rörelser bättre. Jag sätter då 85 1,8 på kameran och kör på ISO 200 1/200 för att få klara och brusfria bilder. Då når jag bara över ca 1/4 av isytan och får passa på resten.
Under själva matchen kör jag med 70-200 2,8 som ger mig större frihet i kompositionen. Men då får jag gå upp till ISO 800 för att få tillräckligt korta tider.

Tänkte väl det, annars skulle de åkt på ett lagstraff för förmånga spelare på isen. =)

Har faktsikt funderat på att införskaffa ett 85/1,8 just för den anledningen, och den brännvidden funkar kanon när ett lag dominerar och spelet är förlagt till en zon..

Jon, jag har märkt att ingen brännvidd funkar bra när spelet pågår på andra sidan och man själv står i fotobåset.
Alla spelare i båset bredvid lutar sig ut för att se vad som händer tillsammans med materialare och andra funktionärer. Det skymmer sikten mot andra sidan effektivt och totalt. Jag bestämmer mig numera för om jag ska fota anfall eller försvar innan perioden börjar. Brukar bli 2 anfall 1 försvar lite beroende på vilka bilder jag vill ha från båset.
Vad tyckte du om bilden?

Helt ok bild den borde göra någon till lycklig vinnare i lotteriet....
För egen del skulle jag nog retucha lite nertill i kanterna där det finns lite instick av ovesäntligheter...men det har du säkert redan sett..

/Olle

Då är det bara att hänga ännu längre ut på sargen =P.

Fast jag förstår vad du menar, men jag föredar att fota tre perioder anfall för LHC, dom brukar spela väldigt lite försvar hemma i Cloetta Center (12 matcher spelade, 11 vunna, en oavgjord..) =)

Jag har nyligen skaffat 85'an och den har visat sig mycket användbar i hockeysammanhang. Då jag fotar småkattar i hallar med uselt ljus öppnar den nya möjligheter till skarpa och brusfri bilder. Typ så här...
http://www.sorkin.se/hockeyskola/images/HockeySkola_1_0053.jpg
http://www.sorkin.se/hockeyskola/images/HockeySkola_1_0038.jpg
De bilderna är tagna på Ritorp där ljuset är mediokert och 2,8 tvingar upp mig på ISO 1600 eller värre. Med 1,8 kan jag använda ISO 800 och slippa en massa brus (som jag avskyr).

Japp, bilden du länkade till blir en fin fin poster. Maffigt med "backup" bakom Englund!

Du har sannerligen talang för sportbilderna, kul att se! (Och såklart, stolta AIK!)

Jonsjoberg skrev:
Då är det bara att hänga ännu längre ut på sargen =P.

Det är väl bara att hänga knäveck ut över sargen, med lite magmuskler hinner man undan innan man får icingpucken i huvet. (c:

I mindre hallar, som har fotobåset mellan avbytarbåsen, har jag stora problem med bakre linjedomaren som bruka tendera på att vilja stå i linje med målet från mig sett.

Känns lite overkill att ge sig på att retuschera bilden för just det ändamålet du talar om. Någonting säger mig att bilden inte kommer att granskas såååå stenhårt ur fotografisk synpunk utan att det blir mer fokus på spelaren och autografen. Möjligen en lätt vinjetering hade gjort bilden ännu bättre men som den är nu så är den redan riktigt fin (och då ska du ha i åtanke att jag skriver det trots att jag håller på HV71 ;)

Men visst... samtidigt ska man väl erkänna att jag själv helt klart hade tagit bort det längst ner till vänster och det mitt på högerkanten, plockat fram centralfiguren genom att maska honom, tryckt Q, ordentligt med gausiskt oskärpa, Q, och sedan lätt lätt mörkat området runt honom med nivåjustering... efter det hade jag lagt en lätt vinjetering. (Det där med Q är förresten ett PS kommando :)

Så varför jag säger att det är overkill att retuschera... det vet jag egentligen inte :D

-h

Nu har jag putsat bilden, försökte alla möjliga varianter men nöjde mig till slut med att bara ta bort det svarta från tröjorna som skymtar i periferin. Vill ni se resultatet så finns det i mitt album "hockey" här på FS.
Tack igen för all feedback.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar