Idag har jag återlämnat till butiken en Macbok Pro 17"(senaste modellen, den som kostar 26000
Jag har använt den en hel vecka. Aperture och LR, iLife08, iWork08. Installerade Windows Vista x64 på vmWare Fusion. Körde MS Office 2007, bokföringsprogram och spel. Spel funkar bättre på PC.
Tidigare körde jag Hacintosh (Tiger OS 10.4.9) på min PC för att prova mig fram.
Jag har kommit fram till att PC passar mig och mina databehov bättre än Mac.
Jag köper aldrig mp3 låtar från iTunes för att smidigt övergöra dem till en iPod. Jag springer inte heller ute med en iPod dunka-dunka hela dagarna. Jag skyndar mig inte hem för att spela in en liten bit av musik på en gitarr mha iLife programmet och skicka det vidare den till mina kompisars iPhone. Mina kompisar tittar inte på bilder som jag tar och redigerar mha deras iPhone.
Titta gärna på demo-presentationer som finns på
www.apple.com så ni förstår vad jag menar.
Macbok Pro hängt sig två ggr på en vecka så att jag var tvungen starta om dem mha På-knappen intrykt i ca 5 sek.
Bokstäverna är för små på en sådan skärm. Jag blir trött i ögona. Visst kan man öka storleken men då blir det inte lika skarpt...
Jag saknar "Delete" knappen och tycker inte om att dra filer till papperskorgen istället.
Photoshop och LR och en enorm mängd av andra program fungerar alldeles utmärkt på min PC. Jag kan också välja bland flera tillverkares hårdvara, från processorer och minnesmoduler ändå till tangentbord och mus.
Titta och jämför specifikationerna för en Mac och en PC. Med samma specar kostar Macen dubbelt så mycket än PC. Det är kanske värd om man använder sig av iPod, iPhone, iFu*k…