Annons

Från Vista till iMac?

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Tack för svaret Per! Konstigt att det finns drivrutiner från tredjepart men Mac själva inte kan inkludera det i sitt OS.
Då kan man väl säga att det är märkligt att Windows inte kan läsa Mac formaterade hårddiskar.

Stefan

stefohl skrev:
Då kan man väl säga att det är märkligt att Windows inte kan läsa Mac formaterade hårddiskar.
Njaa... Windows har inte den ambition heller. Mac däremot trycker hårt på full kompatibilitet med Windows. Och med all rätt då det är en stor säljargument för dem. Jag tror att många avstod från Mac just för att det fanns relativt lite program till den. Nu när man kan ha bästa av de två världarna överväger fler och fler (mig inkluderat) Mac.

timofej skrev:
... Jag tror att många avstod från Mac just för att det fanns relativt lite program till den. Nu när man kan ha bästa av de två världarna överväger fler och fler (mig inkluderat) Mac.
Okunskap ! Vad skulle det vara som man inte kan uträtta på en Mac ?

timofej skrev:
... NTFS för att kunna lagra filer större än 4 GB.

Hur många sådana filer har Du? Jag har inte enda på alla de datorer jag regelbundet får fingrarna på.

tannler skrev:
Hur många sådana filer har Du? Jag har inte enda på alla de datorer jag regelbundet får fingrarna på.

Jag har just nu 20 st 12GB-filer, för varje videoband som jag importerar i DV-kvalité så blir filstorleken runt 12GB. Så för videoproduktion så är det vanligt ja...

Nu har jag dock formaterat om mina diskar, så nu har jag bara HFS+. Men det krävdes lite mecklande.

Mac, eller OS X är inte guld och gröna skogar (möjligen gröna skogar då)... Det finns vardagliga saker som man skött med lätthet från sin windows-burk som helt plötsligt blev onödigt krångliga, t.ex. e-leg och en del hemsidor som inte gillar safari (jo, jag kör även FF)

Jag tror det kommer att ta tid att få upp företagens medvetenhet när det gäller stöd för andra plattformar än Windows och IE.

tannler skrev:
Okunskap ! Vad skulle det vara som man inte kan uträtta på en Mac ?
Huh, vill du starta en vs tråd? Vill du ha en lista över program som inte finns för Mac?

Jag kan begränsa mig med att nämna två, som jag använder nästintill dagligen:

Abaqus - världsledande FEM-program
Americas Army - mitt favorit online spel.

Räcker det?

tannler skrev:
Uppenbarligen har vi olika behov då. Är det konstigt? Då jag sysslar med videoredigering har jag ett antal sådana filer (den största ligger på 36 GB, hehe :)). Men egentligen räcker det med bara EN fil större än 4 GB att NTFS systemet ska vara nödvändigt.

Jeppe skrev:
...
Mac, eller OS X är inte guld och gröna skogar (möjligen gröna skogar då)...
Guld och gröna skogar? Nej det ska gudarna veta. Jag vet inte om Du Jeppe genomlidit system 8, innan det blev 8.6, men det kunde få en fundamentalist att konvertera till "andra sidan".

Jag hävdar inte, har aldrig hävdat och kommer aldrig att hävda att Mac är Shang Ri La, det kan killarna på Lunarstorm få ägna sig åt. Vad jag däremot vänder mig emot är det eviga snackandet om att det inte finns program, att det är en grafikdator, att det bara är designfreaks som kör Mac, att den bara fungerar i Mac-nätverk, etc. etc. Listan kan göras hur lång som helst och allt emanerar från en och samma sak; Okunskap och hörsägen. Det felaktiga blir inte ett dugg sannare för att femtiosex kretiner upprepar samma felaktigheter inom rio minuter.

De flesta datorer är alldeles utmärkta arbetsredskap med de begränsningar och styrkor de har som en konsekvens av tidiga val av teknik. Vi kan inte få en Mac att köra Office2007 under Mac OS X, eller en PC med Vista att köra Scarab of Ra, men varför så envist skjuta in sig på det som inte går att göra? Det intressanta är väl det som går att göra?

timofej skrev:
Huh, vill du starta en vs tråd? Vill du ha en lista över program som inte finns för Mac?
tannler skrev:Gissa tre gånger - ledtråd; Det börjar inte på J, men bra nära - ;.)
Var det svar på mina både frågor? Jag tolkar det som att du är nöjd med mitt svar i övrigt då.:)

tannler skrev:
varför så envist skjuta in sig på det som inte går att göra?
För att folket är oftast bekväma med det de har. Om man är van vid en viss applikation vill man gärna använda den även vid eventuellt byte av plattform. Dessutom som sagt finns det områden där det inte ens finns motsvarigheter i Mac världen. Alltså uppfyller plattformen inte ens behov alls i så fall.

Tack och lov finns nu möjlighet till att köra Windows på Mac burkar och jag tror att det ger en bra skjuts till ökade marknadsandelar för Mac. Jag tror inte att jag är ensam i mina funderingar:

- förut var Mac HELT uteslutet för mig (uppfyllde inte mina behov)
- nu funderar jag starkt på att byta då begränsningen finns inte längre

Lennart Sjöberg skrev:

De flesta datorer är alldeles utmärkta arbetsredskap med de begränsningar och styrkor de har som en konsekvens av tidiga val av teknik. Vi kan inte få en Mac att köra Office2007 under Mac OS X, eller en PC med Vista att köra Scarab of Ra, men varför så envist skjuta in sig på det som inte går att göra? Det intressanta är väl det som går att göra? [/B][/QUOTE]

-------------------------------------------------

Vet ej om jag missförstod dig här men Office går utmärkt att köra på en mac.

http://www.99.se/nyhetstips-mac/223602-di-appledatorer-aer-dyrare-koera-office.html

För övrigt så saknar jag ett snabbt bra bildvisning och sorteringssprogram till min virusfria mac... ;)

Har nu bytt till fin fina Adobe Lightroom men mindre kul att det har helt segat ihop med mina + 22000 JPG. bilder. En får väl vänta tills en efterlängtad uppdatering kommer.

Senast ändrad:
anders8848 skrev:
Lennart Sjöberg skrev:

De flesta datorer är alldeles utmärkta arbetsredskap med de begränsningar och styrkor de har som en konsekvens av tidiga val av teknik. Vi kan inte få en Mac att köra Office2007 under Mac OS X, eller en PC med Vista att köra Scarab of Ra, men varför så envist skjuta in sig på det som inte går att göra? Det intressanta är väl det som går att göra?

-------------------------------------------------

Vet ej om jag missförstod dig här men Office går utmärkt att köra på en mac.[/B][/QUOTE]

Det vet jag inte heller, men jag vet att Du i alla fall inte kan läsa innantill. Det går fortfarande inte att köra Office2007 under Mac OS X. Lyckas Du göra det så är jag djupt imponerad och kommer att beundrande snegla försiktigt åt Ditt håll för att försöka lära mig.

Det finns inget problem! Nya macar med Intel-processor går att köra Windows på - den är alltså både Mac och PC. Glöm inte att installera antivirusprogram, dock...

Jag förtydligar; Med Office, med stort O, brukar avses det kopletta paketet Microsoft Office. Det senaste Microsoft Office för Mac OS X heter Office2004. Office2007 finns bara för Windows och fungerar således inte under Mac OS X.

Office2007 för Mac är kraftigt försenat och kommer sannolikt att döpas till Office2008 för Mac och kommer inte att gå att köra under Windows.

Oj då Office 2004... Nåja det kommer väl en uppdatering nån gång, tillsvidare får man köra vidare med 2004.

Det finns faktist folk som INTE vet att det går fin fint att skriva Word, Exel doc. osv på en mac. Det var det jag avsåg och trodde du missat inget annat

En som bara har gultbälte i Mac

Idag har jag återlämnat till butiken en Macbok Pro 17"(senaste modellen, den som kostar 26000:)
Jag har använt den en hel vecka. Aperture och LR, iLife08, iWork08. Installerade Windows Vista x64 på vmWare Fusion. Körde MS Office 2007, bokföringsprogram och spel. Spel funkar bättre på PC.
Tidigare körde jag Hacintosh (Tiger OS 10.4.9) på min PC för att prova mig fram.
Jag har kommit fram till att PC passar mig och mina databehov bättre än Mac.
Jag köper aldrig mp3 låtar från iTunes för att smidigt övergöra dem till en iPod. Jag springer inte heller ute med en iPod dunka-dunka hela dagarna. Jag skyndar mig inte hem för att spela in en liten bit av musik på en gitarr mha iLife programmet och skicka det vidare den till mina kompisars iPhone. Mina kompisar tittar inte på bilder som jag tar och redigerar mha deras iPhone.
Titta gärna på demo-presentationer som finns på www.apple.com så ni förstår vad jag menar.
Macbok Pro hängt sig två ggr på en vecka så att jag var tvungen starta om dem mha På-knappen intrykt i ca 5 sek.
Bokstäverna är för små på en sådan skärm. Jag blir trött i ögona. Visst kan man öka storleken men då blir det inte lika skarpt...
Jag saknar "Delete" knappen och tycker inte om att dra filer till papperskorgen istället.
Photoshop och LR och en enorm mängd av andra program fungerar alldeles utmärkt på min PC. Jag kan också välja bland flera tillverkares hårdvara, från processorer och minnesmoduler ändå till tangentbord och mus.
Titta och jämför specifikationerna för en Mac och en PC. Med samma specar kostar Macen dubbelt så mycket än PC. Det är kanske värd om man använder sig av iPod, iPhone, iFu*k…

Windows Vista hämtar uppdateringar. Körs på Mac OS 10.4.10 mha vmWare Fusion.

Det som jag upplevde att Mac Os körs snabbare på en PC (intel-baserad) Windows Vista gick otroligt snabt på vmWare Fusion.

Bilagor

• img_3798.jpg
    img_3798.jpg
    68.3 KB · Visningar: 194
Alex Freeman skrev:
Bokstäverna är för små på en sådan skärm. Jag blir trött i ögona. Visst kan man öka storleken men då blir det inte lika skarpt...
Det borde bli lika skarpt. När man ökar storleken på texten så förstorar man inte pixlarna, utan skalar om typsnittet

Jag saknar "Delete" knappen och tycker inte om att dra filer till papperskorgen istället.
Jag tror att det finns ett keyboard shortcut för det.

PMD skrev:
Det borde bli lika skarpt. När man ökar storleken på texten så förstorar man inte pixlarna, utan skalar om typsnittet
Ja, det tyckte jag med innan jag testade det.

Jag tror att det finns ett keyboard shortcut för det.
Visst finns det shortcut.
Mobiltelefoner t ex har flera tecken på en o samma knapp...
Det som jag menade att jag använder ofta knappar som "Home", "End", "Page Up", "Page Down", "Delete" och andra smarta knappar som finns på moderna tangenbord för PC. Därför saknade jag de knapparna för att det är ett sätt att arbeta - vanesak.

Alex Freeman skrev:
Visst finns det shortcut.
Mobiltelefoner t ex har flera tecken på en o samma knapp...
Det som jag menade att jag använder ofta knappar som "Home", "End", "Page Up", "Page Down", "Delete" och andra smarta knappar som finns på moderna tangenbord för PC. Därför saknade jag de knapparna för att det är ett sätt att arbeta - vanesak.
De tangenterna finns på min MacBookPro och jag använder dem ofta.

Att slänga i papperskorgen går snabbare genom att trycka kmd - delete. För att tömma densamma, tryck skift - kmd -delete.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar