Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Vista till iMac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej hå!

Har börjat ruttna lite på Windows[Vista]. Främst för att det är för "användarvänligt" och "är du säker på att du är säker...blabla".

Funderar på en 20" iMac med CS3 och undrar nu:

Blir det snabbare än på min Laptop med 2GHz o 1GB ram?

Går det att kalibrera skärmen med min Spyder2Express?

Kan jag använda mina befintliga externa HD's?

Vad kan jag ersätta Rawshooter med? Aperture? Lightroom?

Hur mycket skillnad gör 2.4GHz mot 2.0GHz, Är det det värt de 2000 extra?

Många frågor och det blir säkert flera.

Tack på förhand,
/Hasse

Vandraren skrev:
Hej hå!

Har börjat ruttna lite på Windows[Vista]. Främst för att det är för "användarvänligt" och "är du säker på att du är säker...blabla".

Funderar på en 20" iMac med CS3 och undrar nu:

Blir det snabbare än på min Laptop med 2GHz o 1GB ram?
Hastigheten i Photoshop beror till stor del på hur mycket arbetsminne du har. Jag skulle inte ha bara en 1GB minne, du märker en stor skillnad om du sätter in ytterligare 1GB.

Går det att kalibrera skärmen med min Spyder2Express?
Ja, inga problem.

Kan jag använda mina befintliga externa HD's?
Ja, inga problem om de är formaterade i ett format som Mac kan läsa.

Vad kan jag ersätta Rawshooter med? Aperture? Lightroom?
Båda är ju bra alternativ idag, nu när Aperture fått ordning på råkonverteringen.

Hur mycket skillnad gör 2.4GHz mot 2.0GHz, Är det det värt de 2000 extra?
Sätt de pengarna på mer minne istället. Tror att du får in upp till 4GB i de nya iMacarna.

Många frågor och det blir säkert flera.

Tack på förhand,
/Hasse
Ta lite tid på dig i början, så kommer du se att OSX är ett stabilt och bra operativsystem.

Stefan

Råkonverterare finns det ju flera stycken att välja på till mac.
Bibble ,Lighroom,Camera Raw,mfl...

Jag lovar du aldrig kommer att återvända till Windows om du övergår till mac.
Så stor är skillnaden.

Vandraren skrev:
Hej hå!

/Hasse

Du vet att du kan stänga av UAC?, då slipper du de flesta frågor om du är säker på ...

Re: Re: Från Vista till iMac?

eosguy skrev:
Du vet att du kan stänga av UAC?, då slipper du de flesta frågor om du är säker på ...

Japp...men tack ändå!

Jag har fått för mig att Windows håller på och krånglar runt en massa "senvägar", medan Mac tar den rakaste vägen.

Förmodligen för att Windows ÄR det vanligaste och därmed mest sårbara OS'et.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Från Vista till iMac?

Vandraren skrev:
Låter ju nästan för bra...

Tack för svaret.

/H

MEN du vet väl att du måste föra över all data först till din Mac. Det går ju tyvärr inte att koppla in dom via USB då dom är formaterade för Windows...

Och att föra över filer från Mac till Pc kan man göra på lite olika sätt. säkrast blir med att göra en fullständig säkerhetskopiering till DVD som du sedan laddar in i macen.

Om de är formaterade med FAT så kan OS X både läsa och skriva till dem. Varför måste man föra över och framförallt, om de som du säger inte fungerar med mac, hur ska man då kunna föra över data från dem?

Stefan har redan gett det korrekta svaret innan.

Os X klarar dessutom av att läsa NTFS.

Så då provade jag lite skeptisk att koppla in min externa PC HD och till min STORA glädje så poppade den upp på min Powerbook!!!!!

Tack för tipset // Anders

Att använda media för PC har varit möjligt länge. Jag har bara 10 års erfarenhet av Mac och det har alltid gått att läsa disketter och hårddiskar från PC.

De externa hårddiskar jag använder är PC-formaterade. På så sätt är det inget krångel när jag rör mig mellan PC och Mac. Det går även att formatera hårddiskar i FAT på en Mac.

Jeppe skrev:
Os X klarar dessutom av att läsa NTFS.
Alltså läsa men inte skriva? Mina diskar är formaterade i NTFS för att kunna lagra filer större än 4 GB. Funderar på att gå över till Mac så småningom. Blir diskarna som stängda CD-R skivor då? Låter väl ingen vidare. Vilka utvägar finns det i så fall?

När du går över till mac så kommer du ju såsmåningom att formatera om diskarna till macens filsystem (HFS+) och då kan du ju självklart skriva till dem hur mycket du vill.

Mao
Läs över infon till din interna disk och formatera om de externa och sedan lägger du tillbaka datan.

M

Tack för svaret Per! Konstigt att det finns drivrutiner från tredjepart men Mac själva inte kan inkludera det i sitt OS.

Melker Humala skrev:
När du går över till mac så kommer du ju såsmåningom att formatera om diskarna till macens filsystem (HFS+) och då kan du ju självklart skriva till dem hur mycket du vill.

Mao
Läs över infon till din interna disk och formatera om de externa och sedan lägger du tillbaka datan.
Hehe, det kan bli svårt att läsa över datan till Mac då min framtida Mac kommer nog att ha mindre disk. Har nämligen 500GB extern HD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar