Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från systemkamera till ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft en systemkamera ett tag nu då jag läst foto på gymansiet. Men jag har nu tröttnat, orkar nästan aldrig ha med den för jag tycker den är så klumpig, jag använder nästan aldrig några inställningar själv utan kör allt på automatik.

Så nu är jag i valet och kvalet att sälja den och köpa en vanlig "kompaktkamera" eller var man ska kalla det. Men vill innan jag bestämmer mig gärna hitta nån bra kamera. Någon som har nån att rekomendera?

Funderar på nån utav dessa:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107083
Eller
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106862

Har ni något tips?

Jag tycker du tänker helt rätt. När jag var ung envisades jag länge med att släpa runt på en systemkamera med några fasta objektiv -- eftersom det var så det "skulle vara". När jag så småningom skaffade en kompakt "fickkamera" förändrades mitt fotograferande på ett fantastiskt sätt.

Just kamerorna du länkar till ver jag inte mycket om, men på www.dpreview.com recenseras en hel del kompakter också. Fast jag skulle absolut avråda från att köpa en kamera du inte haft tillfälle att känna på.

Ja jag känner ju själv att jag kommer att fota mer när jag har en kamera som är lättare att ta med. Och på dom jag länkade till verkade det som om man kunde ställa in slutare och bländare själv om man ville ockås.

Nej självklart ska jag känna och klämma på dom först. det är viktigt för mej att den ligger och känns bra i handen. Men det är söndag och ingen affär öppen så jag tjuvkikade lite på internet först;P

kompaktkameror

Tror att man behöver rätt mycket zoom, om man ska ha en kompaktkamera.

Har en gammal minolta dimage Z1, 10ggr zoom, som jag är jättenöjd med, men känner att jag har växt ur den. Ska köpa en system...

dom nya superzoomarna ha bra vidvinkel nuförtiden, samt bra mycket bättre än den jag har, ler.

Själv så kan jag rekomendera dessa:
Panasonic Lumix DMC-FZ18
Olympus SP-565 UZ
Nikon CoolPix P80
Casio Exilim Pro EX-F1

Gå in på tillverkarens hemsida och läs deras specifikationer, för mera info.

mvh P

Jag har haft en systemkamera ett tag nu då jag läst foto på gymansiet. Men jag har nu tröttnat, orkar nästan aldrig ha med den för jag tycker den är så klumpig, jag använder nästan aldrig några inställningar själv utan kör allt på automatik.

Så nu är jag i valet och kvalet att sälja den och köpa en vanlig "kompaktkamera" eller var man ska kalla det. Men vill innan jag bestämmer mig gärna hitta nån bra kamera. Någon som har nån att rekomendera?

Funderar på nån utav dessa:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107083
Eller
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106862

Har ni något tips?

Om jag vore du idag, så skulle jag skaffa en 'film'-kamera (Leica finns till vrakpriser numera) och börja 'slaska' med framkallare, fix och förstoringsapparat. Garanterat - du får en helt ny syn på fotografi och kan sedan gå tillbaka till digitalvärlden med friska ögon...
._/h.

Om jag vore du idag, så skulle jag skaffa en 'film'-kamera (Leica finns till vrakpriser numera) och börja 'slaska' med framkallare, fix och förstoringsapparat. Garanterat - du får en helt ny syn på fotografi och kan sedan gå tillbaka till digitalvärlden med friska ögon...
._/h.

Been there, done that;P Har gjort det i tre år i skolan så:) Har tyvvär itne möjlighet att ha mörkerrum här hemma men jag ska försöka fixa det sen när jag får ny lägenhet:) Jag älskar att hålla på med film och framkalla det. Finns inget bättre än att se bilden växa fram i framkallaren.

Hmm nja känns lite jobbigt att den bara fotar i raw. Jobbigt dom dagarna när man är lite lat och vill ha upp en bild snabbt på nätet utan att krångla med att göra om den till jpeg

Panasonic Lumix DMC-FZ18 har jag fått prova fota en kort sväng med... En trevlig kamera på många sätt... Och tar ju finfina bilder..

Men..

Jämför jag den med min gamla Canon s3is vilket jag gjorde så är Canonen helt enkel en mer lättarbetad kamera med lättare menyval att labba runt med och i.. "Pannan" hade ingen Svensk meny som val utan Engelsk vilket kan vara ett skäl jag fann den "strulig".. Samt ovana självklart... Lär man sig den är den ju säkert mer förståbar.. Men Canonen är tycker jag mycket enkel i hanteringen.. Känns mer som en kamera för en fotograf än en mer autokamera enbart..

Så.. Även om den nyare modellen Canon s5is som nu har en tid bakom sig iofs..Men kolla lite på den också.. Den går hantera med många likheter som en "riktig" kamera helt enkelt .. ... Bra vridbar vinklingsbar skärm samt stereoljud om man vill filma med den...

Men Panasonicen var inte dålig.. Nej nej... Det säger jag absolut inte.. bara att kanske även den lite äldre Canonen kan vara med också i urvalet....

och trotts sin "litenhet" är den stabil samt har en god balans...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto