Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från raw till jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Nu har jag sökt igenom forumet för att hitta något ang mitt problem men jag hittar ingenting.

Har fotat i raw och sparar ner en del i jpeg. Men de filer jag fotat i raw först går inte att öppna i Paint som man brukar kunna göra med jpeg.
Vad gör jag för fel? Eller ska det inte gå?

Detta felmedd får jag:
"Ett läsfel inträffade när filen laddades. Ogiltig bitmappsbild eller format som inte stöds."
 
Tjofs skrev:
Men om jag sparat om filen i Photoshop till jpeg och sedan försöker öppna i Paint? Räknas det som en raw fil även om jag döper om den till jpeg? :O
Du måste spara den som jpeg genom att välja "Spara som..." eller "Save as..." i PS. Att bara döpa om den gör den inte till jpeg.

---/Thomas
 
TA0 skrev:
Du måste spara den som jpeg genom att välja "Spara som..." eller "Save as..." i PS. Att bara döpa om den gör den inte till jpeg.

---/Thomas

Oj, jag som förklarat dåligt kanske :) Det är precis så jag gör. Jag väljer save as i photoshop och väljer jpeg men när jag klickar på filen sedan i mappen den ligger i för att öppna i Paint så får jag bara det där felmedd.
 
Vitsen med att fotografera i .RAW går förlorad om man bara "sparar om den i .jpeg". .RAW måste "framkallas" i en .RAW-konverterare - ex.vis Adobe Camera Raw - och sedan sparas ner som .tiff, helst med 16-bitars färgdjup. Att gå direkt till .jpeg är en omväg - då kan man lika gärna fotografera i jpeg-Xfine.
 
Varför använder du paint när du har photoshop?

Är det något speciellt du gör?

RAW är bra, man kan ändra mer efter man tagit bilden, när man upptäcker RAW så vill man inte anväönda JPEG mer. Åtminstone inte om man är en så dålig fotograf som jag :)
 
Tjofs skrev:
Oj, jag som förklarat dåligt kanske :) Det är precis så jag gör. Jag väljer save as i photoshop och väljer jpeg men när jag klickar på filen sedan i mappen den ligger i för att öppna i Paint så får jag bara det där felmedd.
Kan du inte öppna RAW eller JPG fil i Paint?

Se RAW fil som ett negativ som du kan öppna i PS men inte i Paint. När du gör en kopia (JPG) kan den läsas i bägge program. RAW filen förblir opåverkad och följaktligen fortfarande inte går att öppna i Paint.
 
timofej skrev:
Kan du inte öppna RAW eller JPG fil i Paint?

Se RAW fil som ett negativ som du kan öppna i PS men inte i Paint. När du gör en kopia (JPG) kan den läsas i bägge program. RAW filen förblir opåverkad och följaktligen fortfarande inte går att öppna i Paint.

Raw går inte att öppna men jpeg går fint.
Jag öppnar rawfilen, hamnar såklart i camera raw. Väljer öppna där med. Och sparar ner bilden som jpeg. Sen har jag provat att välja att öppna den jpegfilen i paint men det går inte.
Visst, onödigt kanske att använda paint om man har photoshop men tycker bara det är konstigt att det inte ska gå när man sparat ner den som jpeg.
 
När du sparar som JPG, vilka alternativ använder du. Det finns ju massa inställningar man kan välja, färgrymder, progressive, baseline, komprimering etc.

Troligen är det så att du väljer någon inställning som gör att Paint inte klarar av att öpnna JPG-filen. Paint är ett program som hängt med från den allra första versionen av Windows någon gång på 80 (?) talet och inte utvecklats speciellt mycket. Det är nog inte många som använder det programmet till något vettigt.

Vad händer om du försöker öppna samma fil med t ex Internet explorer eller visningsprogrammet för fax och bilder? (Högerklicka och välj öppna med så bör du få lite olika val.)
 
Tjofs skrev:
Raw går inte att öppna men jpeg går fint.
Jag öppnar rawfilen, hamnar såklart i camera raw. Väljer öppna där med. Och sparar ner bilden som jpeg. Sen har jag provat att välja att öppna den jpegfilen i paint men det går inte.
Nu blir jag lite förvirrad. Först skriver du att "jpeg går fint" och sedan "att öppna den jpegfilen i paint men det går inte".

Eller menar du om du fotograferat direkt i jpeg går det att öppna men om du sparar en kopia av raw till jpeg går det inte?

Konstigt i så fall. Mejla filen till mig så att jag kan titta på den.
 
timofej skrev:
Nu blir jag lite förvirrad. Först skriver du att "jpeg går fint" och sedan "att öppna den jpegfilen i paint men det går inte".

Eller menar du om du fotograferat direkt i jpeg går det att öppna men om du sparar en kopia av raw till jpeg går det inte?

Konstigt i så fall. Mejla filen till mig så att jag kan titta på den.

Precis. Om jag fotat i jpeg så går den ju att öppna i paint. Men om filen från grunden är raw och jag väljer "spara som" i photoshop och sparar den som jpeg så går den inte att öppna i paint.
Detta gäller alla bilder som från grunden varit raw.
 
Tjofs skrev:
Precis. Om jag fotat i jpeg så går den ju att öppna i paint. Men om filen från grunden är raw och jag väljer "spara som" i photoshop och sparar den som jpeg så går den inte att öppna i paint.
Detta gäller alla bilder som från grunden varit raw.
Som sagt, skicka en jpg fil till mig då jag får titta på den. Den ursprungliga raw filen skulle också vara bra att ha. Min e-adress: timofej.se snabela gmail.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.