Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Picasa till Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Ni som använt Picasa - hur gör jag för att öppna en bild i Photoshop? Om jag högerklickar och väljer Öppna med.. finns inte Photoshop med i listan. Det gör det annars.

Johan

Finns inget perfekt sätt, men du kan alltid köra "Locate on disc / Hitta på disk" (eller vad det heter på svenska), och sedan högerklicka igen för att öppna i PS.

Om du inte ser Photoshop i "Öppna med" så bör det finnas ett "Välj program". Klicka på detta och sök igen Photoshop som du sedan markerar. Antingen för denna bild eller alltid. Jag har inte Picasa, men Photoshop och XP.Home och där fungerar det.

Tack för svar!

Det konstiga är att det inte finns "Välj program" i Picasa. Däremot var ju "Hitta på disk" ganska smidigt.

Det hade varit optimalt om man kunde gå direkt till Photoshop.

Johan

Det kan jag, högerklick så finns Ps som option. Har nog varit så från början, minns inte att jag fick kringla till det.

Anders

Som sagt, jag använder inte Picasa, Inst. men tog rätt omgående bort det. Har man Photoshop ser jag inte fördel med Picasa. Det var ju skönt att det ordnade sig.

Läste "Från Picasso till Photoshop". Trodde det var någon slags konstfotodiskussion, snopet när jag började läsa, ha, ha, ha!

Jag kan välja PS i "öppna med"-menyn om du högerklickar på bilden.
Einar, på vilket sätt skulle PS kunna ersätta Picasa? Det är väl ifall man använder Bridge, men jag tycker Picasa är mycket snabbare och smidigare.

Hej Anders! Orsaken till att jag föredrar PS är att jag redan har detta program och haft det sedan Elements 2. Det jag har emot Piacasa var att det verkade krångligt att komma igång med och svårt att styra hur bilderna organiserades.
Kanske bra om man startar från början med foto.
Var och en blir salig på sin tro.

När man kommer hem med 400 bilder att titta igenom vill man ju ha ett snabbt program att bläddra förbi alla suddiga bilder med människor som blinkar, och då är ju inte Photoshop det rätta programmet. Jag har hittills använt XP:s program och det har varit snabbare än alla andra, men Picasa har vid en ytlig anblick kunnat vara en ersättare.

Johan

Johan_Hackman skrev:
När man kommer hem med 400 bilder att titta igenom vill man ju ha ett snabbt program att bläddra förbi alla suddiga bilder med människor som blinkar, och då är ju inte Photoshop det rätta programmet. Jag har hittills använt XP:s program och det har varit snabbare än alla andra, men Picasa har vid en ytlig anblick kunnat vara en ersättare.

Johan
Det är precis så jag använder programmet, drar över bilderna från minneskortet till Mina Bilder, öppnar Picasa och kollar på dom. Man kan dessutom göra ganska mycket efterbehandling snabbt om det inte behöver vara riktigt PS-avancerat.

Det finns dessutom en massa funktioner för t.ex. backup, och Picasa kan läsa RAW-filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar