Annons

Från Pentax K10D till Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

crawen

Aktiv medlem
Har suttit i någon dag nu och blivit mer och mer sugen på att köpa en ny kamera. I dagsläget har jag en Pentax K10D med objektiven:

Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super II
Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL
Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4

Jag har varit riktigt nöjd med min K10D och anser fortarande att det är en riktigt bra kamera, men jag önskar mer. Tyvärr känner jag att jag har växt ur kameran lite. Jag vill inte lägga en massa pengar på objektiv till ett system som jag inte vet kommer hänga med i tiden. Med det menar jag att om jag vill ta ett steg upp kameramässigt finns det i nuläget bara K20D (som egentligen inte är så mycket bättre än K10D), och jag vet inte om Pentax någonsin kommer kunna klämma ut ett riktigt prestandamonster i klass med de finare Nikon/Canon.

Har spanat runt lite och läst en massa recensioner på Nikon D300 och den verkar onekligen vara riktigt fin. Riktigt fina bilder, även med hög ISO. Så som det ser ut nu lutar det åt ett D300-köp, men frågan är vad jag ska köpa för objektiv till den.

Har funderat lite på vad jag tycker om och vad jag inte tycker om hos mina nuvarande objektiv:

Jag älskar mitt 50/1.4, riktigt skön bokeh och toppen då man fotar i mörk omgivning. För att inte glömma hur underbart skarp den här gluggen är. Perfekt för porträtt och för att isolera något mha kort skärpedjup.

Kitgluggen har varit toppen som reseglugg iom att det är en zoom, men den är för ljussvag (f3.5-5.6). Hade gärna kunnat vara lite skarpare.

Sigman (70-300) är jag inte alls nöjd med, den var nog mest ett impulsköp och jag anvälder det mycket sällan. Om jag använder det är det mest för dess macroegenskaper (tyvärr 1:2).

Så nu gäller det bara att bestämma sig för ett vettigt objektiv att ha som bra grund för D300'an. Jag rör mig mestadels inom 18-70mm-området och jag vill gärna ha ett ljusstarkt objektiv som kan ge mig kort och skönt skärpedjup.

Budgeten för hela systemet ligger på runt 21.000:-, så det blir ca 7.000:- över till ett objektiv + eventuellt annat mums.

Ett av objektiven jag har kikat på är:
Sigma AF 18-50/2,8 EX DC Hsm Macro.
Det håller sig i alla fall mellan 18-50 och är rätt så snabbt (2,8). Det verkar vara ett riktigt bra objektiv, framför allt med tanke på priset (3795:). För resten av pengarna kan jag då köpa ett minneskort och ett batterigrepp eller blixt.

Eller så satsar jag på fasta objektiv, i så fall kanske:
Sigma AF 20/1,8 EX DG RF
Och
Nikon Af 50/1,8D
Men får då troligtvis skippa batterigrepp/blixt.

Så, nu är frågan, vad tycker ni?
 
crawen skrev:
Jag vill inte lägga en massa pengar på objektiv till ett system som jag inte vet kommer hänga med i tiden.
Då föreslår jag att du börjar äta nudlar på heltid och sparar till en D700 istället. Jag tror att DX-formatet kommer att kännas ganska förlegat om ett år. K10D är fortfarande en bra kamera, och steget till D300 är inte gigantiskt även om det är en uppgradering. Men om man ska byta från en bra kamera så kan man lika gärna göra det ordentligt, så slipper man fler byten sen på ett tag. Själv ser jag ingen som helst anleding att byta från D200 till D300, men ännu ett snäpp däremot skulle smaka.
 
Jo det där har jag funderat lite på och jag tror faktiskt inte att DX kommer kännas förlegat om ett år. Tar nog längre tid än så.
Sedan kan man ju faktisk använda de gamla objektiven till t.ex en D700, visst, objektiven blir en flaskhals då, men de blir knappast värdelösa.

Men tack för reflektionen, en D700 hade varit fint, men det är alldeles för dyrt i nuläget.
 
crawen skrev:
Sedan kan man ju faktisk använda de gamla objektiven till t.ex en D700, visst, objektiven blir en flaskhals då, men de blir knappast värdelösa.
Det vore fullständigt vansinnigt att senare uppgradera till en större sensor och inte också byta objektiv. Då finns det ju ingen mening med uppgraderingen.
 
Jaja, det är lite offtopic att gå in på allt det där nu. Hur som helst så vill jag uppgradera mig från K10D och vill troligtvis ha en D300. D700 är alldeles för dyr och även om jag skulle få råd med en så kostar objektiven till den alldeles för mycket.

Jag anser även att skilnaderna på K10D och D300 är tillräckliga för att stimulera mig till en uppgradering.

MVH
 
Hej,

det nya 16-85 VR är ett lovordat objektiv som verkar vara en av de absolut bästa normalzoomarna i det prissegmentet. nackdelen är väl som vi berört tidigare i tråden att det är ett DX-objektiv och att det alltså inte går att utnyttja hela sensorn på en D3 eller D700 om man uppgraderar till ett sådant hus i framtiden. Annars är även den äldre 18-70 ett mycket bra zoomobjektiv men tyvärr utan VR. Om jag skulle köpa en D300 idag med lite objektiv skulle jag nog satsa på 16-85 VR och ett 50/1.4 eller 50/1.8. Sen beroende på vad man är intresserad av kan man ju även köpa ett telezoom (t.ex 70-300 VR, 80-400 VR eller 70-200/2.8 VR eller 80-200/2.8) eller ett macro eller vidvinkelobjektiv. istället för 16-85 VR och en fast 50 mm kan man ju satsa på en dyrare och ljusstarkare normalzoom t.ex 17-55/2.8
 
Jag gick från k10d till d300 för en 8-9 månader sedan.

det positiva:
+ Bättre utbud på vissa objektiv
+ Ergonomin
+ Renare ISO över 800
+ Bättre serievilds tagning (även om jag sällan utnyttjar den)

det nagativa/eller det jag saknar från pentaxen:
- ingen inbyggd sensorstabilisering
- avsevärt tyngre/klumpigare
- k10d har renare grund ISO vid längre exponeringar (uppfattade jag det som)
-bättre utbud på vissa objektiv

Skulle jag varit du skulle jag nog snarare skaffat en extern blixt eller nått nytt objektiv, typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274612

Annars är det väl bara att söka d300 till salu när d700 kommer, du kan nog plocka upp nån för 10000-12000.
 
Hej.
Har du inte överdrivet bråttom med att byta så tror jag nog att du kan tjäna på att vänta med att byta. Typ ett år om det går. Det är väl inte omöjligt att Pentax kommer med en ny då eller iaf med ett meddelande om när det kommer?

Vilka är Canons och Nikons finare modeller? Mkd eller vad de heter?

Du skriver att du inte är sugen på en k20d.
Hur stor skillnad är det mellan d300 och k20d egentligen frågar jag?

Du kan ju tex köpa sigmat 18-50 du nämner. Verkar riktigt bra och då får du bildstabilisering till det. Plus att om du vill sälja sen kommer du frå bra betalt för det som begagnat tror jag.

Kort sagt, jag tror du behöver nya, bättre gluggar istället för ett nytt system innan du byter. Priset för sigmat är väl runt 3000 tror jag.
 
Hus kommer det flera

Min numera gamla K 10 D får jobba på. Optik finns det en hel del och det är faktiskt ganska häftigt att montera på ett Chinon 50mm F1,5 och ha möjlighet till skakreducering.
Dessutom märkte jag att detta objektiv som är gjort 1980 är riktigt bra skärpemässigt.

Jag klurar lite grand på vad du menar med att du vill ha mer, och att ha växt ur K 10.an. Om man inte vill lägga en massa pengar på ett hus så köp obtik. Det är så att kör jag med gamla saker som det bland annat står C.Zeiss på är bildkvalitén många gånger riktigt bra. Bättre tror jag än att byta hus och köpa billiga gluggar.

Visst, det finns ingen autofokus och inte är de anpassade för APC-sensorn men det fungerar förvånansvärt bra.
Är det så att du jagar konsertfoto eller vildmarksfoto då kanske man ska byta. Men möjligheterna i det hus du har är rätt stora så mitt råd är att vänta. Kika på loppisar efter gluggar med k-bajonett du kan ha tur. Det har jag haft...D 300 är ju snart omodern och då kommer???
 
Svårt att säga om du ska byta. Kan inte K10d , planerade pentax-modeller eller pentax-optikutbud tillräckligt bra.
När kommer Pentax "FX"-hus? Värt att vänta på?

Dock, om du ändå är sugen på en D300 (inte konstigt), kan jag klart rekommendera Tamrons 17-50/2.8. Nikkor 17-55/2.8 finns också rätt mycket begagnade just nu, eftersom fler och fler rör sig till FX. Sett flera stycken för 6-6.5K. Komplettera med Nikkor 50mm/1.4 eller 50mm/1.8.
 
Även om jag inte riktigt håller med om det är liten skillnad mellan K10 och K20, så kan vi lämna det därhän. När jag tittar på dina objektiv tycker jag det känns fel att köpa ny kamera när du bara har ett riktigt bra objektiv (50/1.4). Så länge kameran inte är rent defekt är det trots allt objektivet (och fotografen) som gör bilden. Jag förstår rädslan att bygga in sig i ett system, men betänk att Pentax objektiv är betydligt billigare (i de flesta fall). Jag köpte mig t.ex. nyligen ett 14/2.8 för strax över 5000 (nytt), kollade på motsvarande för Nikon = 15000. Så om du inte har köpt vassa objektiv nu, hur mycket pengar har du över när du köpt ny kamera? Sedan gör SR alla objektiv bättre i ljussvaga situationer. Sedan skall jag i ärlighetens namn säga att visst dräglar även jag över D700, men när jag inser att det kommer att kosta 100000+ innan man har en uppsättning bra objektiv så känns det inte längre intressant.
 
Även om jag inte riktigt håller med om det är liten skillnad mellan K10 och K20, så kan vi lämna det därhän. När jag tittar på dina objektiv tycker jag det känns fel att köpa ny kamera när du bara har ett riktigt bra objektiv (50/1.4). Så länge kameran inte är rent defekt är det trots allt objektivet (och fotografen) som gör bilden. Jag förstår rädslan att bygga in sig i ett system, men betänk att Pentax objektiv är betydligt billigare (i de flesta fall). Jag köpte mig t.ex. nyligen ett 14/2.8 för strax över 5000 (nytt), kollade på motsvarande för Nikon = 15000. Så om du inte har köpt vassa objektiv nu, hur mycket pengar har du över när du köpt ny kamera? Sedan gör SR alla objektiv bättre i ljussvaga situationer. Sedan skall jag i ärlighetens namn säga att visst dräglar även jag över D700, men när jag inser att det kommer att kosta 100000+ innan man har en uppsättning bra objektiv så känns det inte längre intressant.


Nja, fast vem har sagt att man behöver köpa just nikons objektiv?? det finns fullgoda sigmor för mycket mindre pengar, t.ex ett 24-70 som jag har till min nikon. Funkar skit bra! Jag gjorde precis som du är i tankarna jag bytte system...försök och hitta olika sorters pentax objektiv beggat på blocket exempelvis och kolla sedan nikon..lite skillnad. Så jag förstår dig var du vill komma, jag var nöjd med min pentax också, men man utvecklas hela tiden och då måste utrustningen hänga med i farten! pentax gör tyvärr inte riktigt det kanske...=)
 
Jag håller nog med Atterfjäll, tycker inte du kan säga att du väst ur kameran när du bara har ett objektiv som är riktigt bra. Jag kör själv med Samsung GX10, och kan få fantastiska bilder med den så länge jag har bra objektiv på, mitt kitobjektiv vill jag överhuvudtaget inte använda längre. Nej, jag tror du lurar dig själv om du tror att det är kameran som gör att du inte får de bilderna du vill ha.

Å andra sidan kan det ju vara specifika funktioner hos D300 du vill ha, och då är ju läget ett annat =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.