Visst finns det likheter mellan studio och utomhus. Jag ser, när jag är utomhus en enda stor studio, med oändliga möljigheter. Liksom i studion inomhus, så handlar det om att sätta och styra ljus, och komponera en bild. Med små enkla hjälpmedel, tex en frigolitskiva, vilket jag alltid har liggandes i bilen, så har jag en praktisk reflexskärm för porträtt utomhus. Även rena naturbilder, så ljussätter jag ju bilden. Jag flyttar kameran en bit, sätter mig på huk etc för att ljus och skugga skall bli bra. Inomhus foto i studio tänker väl dom flesta på blixtar, bouncer mm. Jag fotar ofta själv med studioblixtar, men ofta tar jag bara tillvara på ljuset från fönstret, och en reflexskärm. Kanske en upplättningsblixt. Öning, övning, övning, övning är det som gäller. Jag vet inte hur många rullar film som bara är tagna i övnings-syfte. En hel del har det blivit. Men det var inte detta jag skulle skriva egentligen, utan det jag ville tipsa dig om är, köp en bok som heter: Porträttfotografering av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt. Natur och Kultur/ LTs Förlag. Jag har lärt mig mycket i den. Önska den i julklpapp.