Annons

Från Natur till Modell...

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
[B...Bidra inte till att svärta ner en kategori av foto som kan vara väldigt fin och spännande, och betydligt mycket mer än nakna kvinnor. [/B]

Vem svärtar ned och hur?

Jag har inte föreslagit att du skall fotografera vare sig naket eller underklädesbilder, men även om så vore fallet menar du alltså att det skulle dragit ned nivå på modellfotodiskussionen?

Mitt inlägg handlade ju om att du skall tänka på att det finns annat än stringisbilder att fotografera.

Senast ändrad:
Jag bara reagerade såsom jag skrev, att tråden halkade in på stringtrosor och "naturfilm". Det förvånade mig och var inte min avsikt. Jag ville bara lära mig lite om modellfoto

Ett litet tips som jag märkt när jag prövat att fota digitalt med en Canon PowerShot G2 är att man måste se till att allt är trimmat för snabbhet. Snabbt minne, ingen bildvisning (kan dock vara bra i början), bra ljus för autofokusen m.m. Det är otroligt frustrerande att behöva vänta på kameran när modellen ger det där naturliga smilet direkt efter exponeringen. Normalt kör ju jag en mellanformatare utan winder, men tycker ändå att det går snabbare...

Ett knep som jag ofta använder med barn är spegeluppfälningen, det funkar t.o.m. när man fotar med blixtar, men troligen ännu bättre när man har fastljus, modellen tror att bilden är tagen och slappnar av.

Det tipset var inte dumt! Tack, jag skall ställa in min D7i för att bli så snabb som möjligt. Jag är nog inne på att köra lite manuell fokus här för att snabba upp. Får se om det kan funka. I lägen då modellen inte far ikring så mycket kanske det är bra.

Spegeluppfällning är jag inte så haj på. Det kanske är något jag inte har på F401x. Vad innebär det? Att spegeln aldrig fälls ner? eller? Hur åstadkommer jag det?

Senast ändrad:
roinek skrev:
Hej

Här har de skrivit om hur man i Photoshop kan mäta EV steg med hjälp av infopaletten

Kan vara bra om man med digitalkameran skall se hur man ligger till.

http://64.49.211.153/forums/showthread.php?s=&threadid=6139
Det är ''off topic'' men det är kanske intressant ändå. Jag ställer mig lite fundersam till de angivna värderna. De borde förutsätta att skärmen har linjär gamma (vilket är mycket ovanligt). Nu har jag inte läst artikeln ingående så det är möjligt att jag har missat något. Jag drog iväg ett kort brev till artikelförfattaren om det... Vi får se om/hur han svarar.

arleklint skrev:
Alla råd, idéer eller kunskaper ni kan ge mig är värdefulla. Jag är novis på detta.
Jag är lite inne på samma linje som Joker. Släng tekniken i sjön, ha skoj, försök att vara kreativ och prova olika grepp. När du tittar på bilderna så gör det med samma ögon som vanligt. Vi vet alla att det är bara en liten andel av bilderna som blir bra. Låt inte de dåliga bilderna påverka dig bara för att du är nybörjare.

Om du är inomhus så behövs det mycket ljus, speciellt nu på vintern. Det kan vara svårt att rikta ljuset så att det blir bra. Då är det kanske enklare om du studsar ljuset mot en vägg. Annars är ljuset från ett fönster en klassisk porträttbelysning. Det är enkelt och bra men ibland behövs det en reflektor och ibland behövs det ett tunt tyg för fönstret.

Ibland känner jag att skärpan kan vara lite lurig och då har jag hellre för stort skärpedjup än för litet.

arleklint skrev:
Spegeluppfällning är jag inte så haj på. Det kanske är något jag inte har på F401x. Vad innebär det? Att spegeln aldrig fälls ner? eller? Hur åstadkommer jag det?
Att spegeln fälls upp innan bilden tas för att minimera vibrationer. Jag har en gammal Nikon F401s som dammar i skåpet och den har ingen spegeluppfällning. En del Nikon fäller upp spegeln när man använder självutlösaren. Det kan vara värt att prova det tricket.

arleklint skrev:

Spegeluppfälning används ofta vid långa slutartider för att minska vibrationerna, I detta fall använder jag det dock för att få modellen att tro att bilden tas, det låter helt enkelt som att bilden är tagen och modellen slappnar av /sökaren blir dock svart så man bör knäppa fort).

Manuall fokus är grejt, bara man är överens med sökaren. Tror dock inte att PowerShot har manuell fokus, så för min del blir det AF.

Manuell fokus får det bli, sökaren är jag kompis med. För övrigt kan man ju fokusera med AF på en stilla modell och sedan gå direkt över till MF. Då har jag fokus där och behöver inte bry mig om den.

Spegeluppfällning får jag glömma. Finns inte på F401x. Har inte ens funnit någonstans att sätta en trådutlösare om det skulle fälla upp en spegel.

7i får dock jobba med trådutlösare. Den kan man lita på ;) Inte ens en skakande spegel ;)

arleklint skrev:
Självutlösaren kanske fäller upp den då eller...?
Den gör det som sagt på en del Nikon som inte har en separat funktion för det. Jag vet inte på rak arm hur det är med just den modellen. Det är ett bra trick om man vill ta perfektionistbilder men frågan är hur bra det fungerar med levande motiv...

Visst finns det likheter mellan studio och utomhus. Jag ser, när jag är utomhus en enda stor studio, med oändliga möljigheter. Liksom i studion inomhus, så handlar det om att sätta och styra ljus, och komponera en bild. Med små enkla hjälpmedel, tex en frigolitskiva, vilket jag alltid har liggandes i bilen, så har jag en praktisk reflexskärm för porträtt utomhus. Även rena naturbilder, så ljussätter jag ju bilden. Jag flyttar kameran en bit, sätter mig på huk etc för att ljus och skugga skall bli bra. Inomhus foto i studio tänker väl dom flesta på blixtar, bouncer mm. Jag fotar ofta själv med studioblixtar, men ofta tar jag bara tillvara på ljuset från fönstret, och en reflexskärm. Kanske en upplättningsblixt. Öning, övning, övning, övning är det som gäller. Jag vet inte hur många rullar film som bara är tagna i övnings-syfte. En hel del har det blivit. Men det var inte detta jag skulle skriva egentligen, utan det jag ville tipsa dig om är, köp en bok som heter: Porträttfotografering av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt. Natur och Kultur/ LTs Förlag. Jag har lärt mig mycket i den. Önska den i julklpapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar