Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från kamera direkt till dropbox, vilken kompaktkamera klarar detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersI1

Ny medlem
Som rubriken säger:
Jag vill ta bilder med kameran och efteråt kunna hitta och sortera/redigera bilderna direkt i min dropbox - dvs utan att bilderna först hamnar i min telefon eller dator och manuellt måste flyttas till dropbox.

Jag önskar alltså att kameran via wifi är direkt uppkopplad till dropbox.

Är en sådan lösning möjlig?
Har försökt läsa på kring detta men det verkar oftast som att man måste gå in itemefon/dator och göra handgreppför att flytten till dropbox ska ske.

Tack på förhand! :)

Som rubriken säger:
Jag vill ta bilder med kameran och efteråt kunna hitta och sortera/redigera bilderna direkt i min dropbox - dvs utan att bilderna först hamnar i min telefon eller dator och manuellt måste flyttas till dropbox.

Jag önskar alltså att kameran via wifi är direkt uppkopplad till dropbox.

Är en sådan lösning möjlig?
Har försökt läsa på kring detta men det verkar oftast som att man måste gå in itemefon/dator och göra handgreppför att flytten till dropbox ska ske.

Tack på förhand! :)

Problemet är i praktiken att du behöver någon form av Dropbox-klient i kameran. Sista generationen av Samsung-kameror var bland de få kameror som byggts så att det gick att installera en Dropbox-klient. De kamerorna var ju baserade på Tizen som hade stöd för installation av appar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tizen

Nikon byggde ju en Andoid-baserad kompaktkamera, S800c där du också kunde lägga in appar, som en Dropboxklient.

I teorin kan ju förstås alla kameratillverkare bygga in Dropbox-klienter, men då får det bli egenkonstruerade varianter som fungerar i just deras kamera-firmware. Hittills har man - tyvärr - istället satsat på att skapa egna tillverkarspecifika uppladdningstjänster (som få använder) än på att ansluta sig till generella tjänster som Dropbox. Korkat, men när det gäller programvaror i allmänhet och i uppkoppling till kameror synnerhet är kamerabranschen tyvärr kollektivt korkad.

Aha, ja det har du naturligtvis rätt i - förstår jag nu.
Jag fick inte ihop logiken kring detta men då kommer det som sagt an på hur pass kraftfull respektive kameras tillhörande uppladdningstjänst är, trots att ingen av dem kan matcha direkt uppkoppling till exvis dropbox.

Antar att jag är utelämnad till vad resp tillverkare kan tänkas erbjuda. 🤔

Stort tack för snabbt svar!

Det finns en form av lösning, lite bökig kanske.

Jag googlade fram en app som heter PhotoSync (finns säkert andra) Om du kopplar kameran till mobilen med en OTG-kabel så klarar appen att överföra bilder till DropBox eller en massa andra alternativ.

Jag testade med en androidmobil och en Sony A58. På kompakten en Panasonic Lumix TZ60 verkade usb-kontakten inte vara standard så där fick jag det inte att funka. Men med rätt kabel borde det funka där med.

I gratis versionen av appen var det en provperiod på 7-dagar sedan skulle synkningen sluta fungera. Jag upplevde att överförningen var något långsam, jag överförde endast 3 bilder och jag tyckte det tog en stund.

Nackdel: du måste ha 2 kablar med dig och en mobil.
Fördel: du kan välja kamera efter fotografiska egenskaper istället för vilka appar den har.

(Läste ditt inlägg lite för slarvigt först, såg nu att du inte vilja göra handgrepp på mobilen så detta kanske inte löser dina önskemål)

lenovo moto mods hasselblad

lenovo moto mods hasselblad true zoom. Mobil och kompaktkamera i ett som går att separera och ha som mobil. Nog måste Dropbox kunna göra som onedrive och google foto och ladda upp allt från en bestämd mapp till molnet?! Annars kan du säkert lösa det med Microsoft flow, brutalt bra automatiseringsapp.

Du kan göra detta med ett Flashair wi-fi kort.
Både de gamla W-03 och de helt nya W-04 fixar detta genom att de kör LUA-skript.

https://flashair-developers.com/en/documents/tutorials/lua/6/

W-04 är kortet jag skulle rekommendera då det har läs/skriv-hastigheter i 80/70 MB/S medan det gamla ligger på 20-25MB/s bara.

De behöver dock ett wi-fi att ansluta sig till för att skicka bilderna.

Så det kanske kan vara något att kolla upp. Det kräver lite klipp och klistra och programmering däremot. .

Tack för all info i era svar!
Finns onekligen en del att fundera på här, men det borde rimligen bara vara en tidsfråga innan kameratillverkarna kommer in i matchen med dropbox och andra molntjänster.

Ska i alla fall forska lite mer... :)

Ytterligare en variant.

Det finns ytterligare en variant.
Som kräver en kamera med WIFI och möjligheten att skicka bilderna till en FTP-server.
(Proffskameror från Canon & Nikon fixar detta, åtminstone med rätt tillbehör).

Har själv gjort samma sak. Inte med just dropbox.
Men väl en tjänst som fungerar på samma sätt (Synology cloudstation).

Det krävs dock att du har en dator/server där du kan installera en FTP-server.
Helst med fast IP-adress. (Även om det går att lösa med ett domännamn och en tjänst för dynamisk DNS. Ex dyn.com).
Sedan sätter du upp FTP-servern så att den lägger inkommande filer i rätt folder på din dropbox.

Ytterligare en variant, som även den kräver att du kan skicka bilder via FTP från kameran.
Är att du skaffar en NAS från Synology.
Deras NAS:ar stöder FTP, och har dessutom en annan funktion, "Cloudstation" som i stora drag är samma sak som dropbox.
Har själv satt upp just detta, och skickat bilder rakt från mina kameror till både min egen och andras datorer under pågående jobb.

Mobilkameror blir alltmer avancerad så det kan ju vara en möjlighet att helt enkelt skaffa den mobil som har bästa kameran och installera Dropbox därefter.

ANNONS