Annons

FRån foto till plåt

Produkter
(logga in för att koppla)

Boel Thörn

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet hur det går till att överföra foto till metallplåt?

Jag vet hur man överför diabilder till papper genom en teknik som väl kallas för diatransferrering. Men om man vill använda sig av metall istället, hur gör man för att fixera bilden på metallen?

Mvh /Boel

Jag kan ingenting om trycktekniker, men det går väl utmärkt att trycka din rastrerade bild på plåt precis som vilket plåt-tryck som helst?

Eller är det något helt annat du är ute efter? Nyfiken.

Hej och tack för alla svar!

Jo, det jag har gjort är att öveföra en diabild till en polaroidfilm, 669 tror jag den heter, i en svart liten apparat avsedd för ändamålet. Dragit polaroidfilmen ur apparaten, delat den snabbt, tryckt den del som man normalt kastar mot ett bomullspapper, rollat, väntat en minut och dragit polaroiden från pappret och voilà, diabilden sitter på pappret i storlek 10x15 ca.

Nu har jag sett tavlor av någon sorts metallplåt med ett foto i färg på plåten. Jag skulle iofs kunna fråga konstnären direkt, men kanske mindre populärt...:/

En annan fråga jag har är ifall någon vet vad man ska göra för att bilden på bomullspappret (från diat) inte ska blekna av solljuset.

Mvh /Boel

Ett litet förtydligande:

processen ser ut som den som jag har gjort (dia till bomullspapper), men i stället för papper är fotografiet överfört till en plåt. Plåten förs sedan inte över till papper, utan plåten är den färdiga tavlan.

/Boel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar