Annons

Från foto till akvarellpapper till tavla

Produkter
(logga in för att koppla)

sjangeli

Ny medlem
Hej alla, läste i Tidningen Foto nr2/06 om Mats Pehrson som hade en intressant teknik. Han fotade analogt, förstorade fotona, smörjde på något lösningsmedel (xylene) och tryckte ett akvarellpapper mot fotot. Utav detta kunde han "retuschera" bilden mha akryl, krita, you name it. Detta lät väldans spännande; är det någon som testat på denna teknik? Finns det något miljövänligare alternativ till lösningsmedel?
Tacksam för reflektioner.
//Björn
 
Det beror på vilken skrivare och vilket papper du har. Annars kan man ju beställa utskrift från tex crimson på akvarell eller canvas.
 
En "dålig" variant som jag kom på nu väl att skriva ut på en bläckstråleskrivare och sedan lägga en duk/tyg på och stryka med ett ångstrykjärn.
Eller kanske bara fukta duken.
Det borde funka (dåligt?) och är ju ingen jättekostnad.
 
En variant som jag testat är att skriva ut på ett sådant där "bakark" (vaxat papper) som finns på etikettark.

Sedan rullar jag detta med gummirulle mot ett fuktat akvarellpapper. Bläcket förs över till akvarellpapperet och voila - en bild.

Man får bara tänka på att spegelvända bilden i datorn innan man skriver ut den.

Däremot kan man på detta vis använda nästan vilken sorts papper som helst.
 
har man laserskrivare kan man göra acetontryck, bara dutta på baksidan av pappret med aceton och kopian överförs till underlaget spegelvänt, funkar dock bara med svartvit laserskrivare men det blir snyggt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.