Annons

Från DX-format

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ljusstarkt och du kan zooma med fötterna, tappar vidvinkel men för 1200:- kan iallafall jag leva med det en månad eller två.

Precis. Fötterna är underskattade :p
Det är ett underbart objektiv för dem pengarna. Det är det första objektivet jag testa. Dock med en D300.

Annledningen till att jag vill ha lite zoom är främst i rese syfte. Det är rätt skönt att slippa ta och zooma in tigern i stället för att vandra fram till den :p
 
Vill man inte satsa på enbart nya objektiv kan jag varmt rekommendera 35-70 mm 2,8 samt 80-200 2,8 i kombination med D700.
50 mm 1,8 är också en trevlig glugg på huset och 105 mm 2,8 helt underbar kombination.
 
Jag har raderat en bunt inlägg här. Det finns massor av dedikerade trådar som inte är till för annat än språkpolisdiskussioner.
 
Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED motsvarar nästan precis ovanstående objektiv omfångsmässigt. Vet inte hur det är bild- och kvalitetsmässigt.

http://www.cyberphoto.se/

Det finns en hel del som verkar ha återupptäckt objektivet (se t.ex. Nikonians). På FX är det troligen mkt bättre än DX.

Jag skulle dock också säga Nikon 24-70 f2.8. Om man har chans att köpa det för inköpspris är det inget att diskutera om så länge man har råd. Du kan alltid sälja det senare om det inte är till belåtenhet. Men annars är både Sigma 24-70 (se Popphoto för recension) och Tamron 28-75 tydligen väldigt bra alternativ, om än kanske inte fullvärdiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.