Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D90 till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Queenza

Medlem
Står i valet och kvalet för att uppgradera mig, med det sagt kommer jag även behålla min D90 då den är liten, smidig och levererar!

Så till min fråga - ska jag redan nu i tanken tänka på att köpa fx objektiv för slippa (vad många verkar ha skrivit om - byta ut all sin utrustning.) kosta på mig nya pjäser som trots allt kostar och det är nåt man betalar för. (Har för avsikt att i framtiden starta upp en egen verksamhet som fotograf, om det nu för er har någon betydelse)

Har i dagsläget pendlat mellan mitt 18-105mm och en 50mm (nikons egna). Men känner ett sug efter mer variabler att spela med.

Posta gärna förslag (pris är ej viktigt) helst nikons egna prylar. Allt som ni tror kan vara av glädje för mig att veta! :-D

/S

Eftersom du bestämt dig för att uppgradera så skall du defintivt tänka "FX" om du innan dess skall köpa nya objektiv. Det framgår inte riktigt när du vill uppgradera. En stor fördel med fullformatet är att fasta gluggar blir trevligare.

50/1.8:an skall du med fördel behålla eftersom den blir bättre på D700 - en "normal" såsom den var tänkt från början. 50mm på APS-C är lite väl porträtt-orienterat (vilket iofs är bra ibland)

Resten beror det helt på hur du fotar. Ett 35/2 sitter oftast som en smäck på fullformat för allroundfotografering. Nikons egna är lite till åren men är optiskt bra, smidig och kostar inte mycket.

Ett 85/1.8 är grymt prisvärt för porträtt. Makalöst skarp redan fullöppnad. På många sätt ett vettigare alternativ än den dyra 85/1.4

Om du skall jobba som fotograf framöver och vill ha en zoom så är väl 24-70/70-200 kombinationen ett enkelt svar. Toppklass men inte alltid användbart. Beror på vad du vill syssla med.

Eftersom du bestämt dig för att uppgradera så skall du defintivt tänka "FX" om du innan dess skall köpa nya objektiv. Det framgår inte riktigt när du vill uppgradera. En stor fördel med fullformatet är att fasta gluggar blir trevligare.

50/1.8:an skall du med fördel behålla eftersom den blir bättre på D700 - en "normal" såsom den var tänkt från början. 50mm på APS-C är lite väl porträtt-orienterat (vilket iofs är bra ibland)

Resten beror det helt på hur du fotar. Ett 35/2 sitter oftast som en smäck på fullformat för allroundfotografering. Nikons egna är lite till åren men är optiskt bra, smidig och kostar inte mycket.

Ett 85/1.8 är grymt prisvärt för porträtt. Makalöst skarp redan fullöppnad. På många sätt ett vettigare alternativ än den dyra 85/1.4

Om du skall jobba som fotograf framöver och vill ha en zoom så är väl 24-70/70-200 kombinationen ett enkelt svar. Toppklass men inte alltid användbart. Beror på vad du vill syssla med.

Tack!

Känns som att du fick med en väldig massa! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar