Annons

Från D80 till vadå?

Produkter
(logga in för att koppla)

AmandaN

Ny medlem
Jag känner att jag behöver lite tips.

Jag har nu ganska länge använt mig av en Nikon d80 vid fotograferingar och nu rullar börja de bli flera och fler fotograferingar och kamera klara inte de jag vill att den ska göra och jag känner att jag måste uppdatera mig. Vad skulle du rekommendera mig att byta till? Jag vill ha tips, jag har såklart kollat massor. Men känner ändå att det måste bli rätt och denna uppdatering kommer bli en stor skillnad för mig.

SÅ kom med era bästa tips.
 
Jag känner att jag behöver lite tips.

Jag har nu ganska länge använt mig av en Nikon d80 vid fotograferingar och nu rullar börja de bli flera och fler fotograferingar och kamera klara inte de jag vill att den ska göra och jag känner att jag måste uppdatera mig. Vad skulle du rekommendera mig att byta till? Jag vill ha tips, jag har såklart kollat massor. Men känner ändå att det måste bli rätt och denna uppdatering kommer bli en stor skillnad för mig.

SÅ kom med era bästa tips.

Nästa logiska steg är väl D7100. Har du optik som funkar på fullformat så hade jag övervägt D6x0 / D800. Det finns en del begagnade exemplar för bra priser som har inte alltför många exponeringar på mätaren. Oavsett vad du väljer kommer du få ett lyft, det har hänt mkt så sensorfronten sen D80.
 
Jag känner att jag behöver lite tips.

Jag har nu ganska länge använt mig av en Nikon d80 vid fotograferingar och nu rullar börja de bli flera och fler fotograferingar och kamera klara inte de jag vill att den ska göra och jag känner att jag måste uppdatera mig. Vad skulle du rekommendera mig att byta till? Jag vill ha tips, jag har såklart kollat massor. Men känner ändå att det måste bli rätt och denna uppdatering kommer bli en stor skillnad för mig.

SÅ kom med era bästa tips.

Håller med HenryB D7100 hade jag kört på . Har själv föregångaren D7000 somjag är supernöjd med
 
Tipsen som kommit hittills tycker jag är vettiga, men det skulle nog hjälpa om du kunde tala om
* vilken typ av motiv är viktigast för dig
* vilket eller vilka objektiv har du i dag
* mellan tummen och pekfingret, vilken budget hade du tänkt dig
 
Jag har nu ganska länge använt mig av en Nikon d80 vid fotograferingar och nu rullar börja de bli flera och fler fotograferingar och kamera klara inte de jag vill att den ska göra och jag känner att jag måste uppdatera mig.

VAD är det som din D80 inte klarar av? Utan svar på den frågan blir det svårt att rekomendera något.
 
Jag sitter i exakt samma sits som du och har en D80 som i.o.f.s är bra, den har ju inte blivit sämre men nya kameror har blivit så mycket bättre.

Jag har kollat en hel del på nätet och på priser och ungefär kommit fram till:
- Liten budget, en beg D7000 för 3-4000
- Mellanbudget ny D7100 för 8500, här är begpriserna ganska höga så jag skulle välja ett nytt hus
men har man 8-9000 så kan man ju få en Beg D600, så här tvekar jag om det inte är bättre att gå på FX, undertecknad har FX gluggar så där är det ingen begränsning.
- Stor budget, en Beg D800E (15-17000) alt en ny D750 (22 000)

Min fråga till forumet är: Hur mycket bättre är bruset på höga ISO från min D80 till en D7000 alt D600, det är främst där som jag vill se en förbättring.
 
Min fråga till forumet är: Hur mycket bättre är bruset på höga ISO från min D80 till en D7000 alt D600, det är främst där som jag vill se en förbättring.

Det är ganska stor skillnad.
Om man ska tro DxOMark, och min uppfattning är att det ska man generellt göra, så är skillnaden från D80 till D7000 - lite beroende på vilken aspekt man tittar på - ett till två steg. Från D7000 till D600 är det ytterligare ungefär ett steg, kanske lite drygt.
(Länk här för den som gillar diagram: http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...us-Nikon-D7000-versus-Nikon-D80___834_680_518)

Det kan lite halvslarvigt tolkas som att en D600 på ISO 6400 uppför sig ungefär som en D7000 på ISO 3200 eller en D80 på ISO ~1000. Mellan tummen och pekfingret.
 
Det är ganska stor skillnad.
Om man ska tro DxOMark, och min uppfattning är att det ska man generellt göra, så är skillnaden från D80 till D7000 - lite beroende på vilken aspekt man tittar på - ett till två steg. Från D7000 till D600 är det ytterligare ungefär ett steg, kanske lite drygt.
(Länk här för den som gillar diagram: http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...us-Nikon-D7000-versus-Nikon-D80___834_680_518)

Det kan lite halvslarvigt tolkas som att en D600 på ISO 6400 uppför sig ungefär som en D7000 på ISO 3200 eller en D80 på ISO ~1000. Mellan tummen och pekfingret.

Stort tack för den sidan!
Om man kollar lite där och jämför så verkar ju det inte vara en sån stor skillnad mellan D7000 och D7100 i kvalité på bilderna i alla fall om man litar på siffrorna, sen kanske AF o liknande är bättre, ni som provat både D7000 och D7100 är det någon stor skillnad i resultatet så att prisskillnaden är motiverad,
Ja jag vet att det saknas lågpassfilter på 7100 och att det är 24 mot 16 Mpix.

Om man tittar på siffrorna så verkar det stora lyftet komma med en D6x0.
 
Om man kollar lite där och jämför så verkar ju det inte vara en sån stor skillnad mellan D7000 och D7100 i kvalité på bilderna i alla fall om man litar på siffrorna, sen kanske AF o liknande är bättre

Det stämmer nog. De har sensorer som är ungefär lika yteffektiva, så sensorprestandan när man skalar till samma antal pixlar är likartad.
Just bättre AF är nog en av de större skillnaderna mellan D7000 och D7100.
D6x0 i sin tur har en AF som ligger betydligt närmare D7000 än D7100.
Alltså, D7000 har inte alls dålig AF, men D7100 har bättre. Om det är viktigt för en beror rimligen på vilka motiv man är ute efter.
 
VAD är det som din D80 inte klarar av? Utan svar på den frågan blir det svårt att rekomendera något.

D80 är en jätte bra kamera som jag verkligen gillar. Den har dock börja få några år på nacken och fungera inte lika bra länge, så jag är ibland rädd att den ska sluta fungera. Vill gärna ha en liknande kamera då jag verkligen tycker denna har fungera toppen. Fotar mycket barn och bröllop och känner att jag måste ha en ny kamera som jag kan lita på :)
 
D80 är en jätte bra kamera som jag verkligen gillar. Den har dock börja få några år på nacken och fungera inte lika bra länge, så jag är ibland rädd att den ska sluta fungera. Vill gärna ha en liknande kamera då jag verkligen tycker denna har fungera toppen. Fotar mycket barn och bröllop och känner att jag måste ha en ny kamera som jag kan lita på :)

En liknande kamera fast modernare med andra ord. I så fall tror jag att en D7000 skulle passa bra.
 
Kass var väl kanske att ta i, men du har rätt i att D7000 nog inte är förstahandsvalet för snabba sporter, men det är å andra sidan inte D7100 heller på grund av för liten serietagningsbuffert.
För sådant är nog en begagnad D700 bättre fast då behöver man förstås FX optik.
 
D7000 af är kass. Betydligt bättre i D7100.

Autofokus i D7000 är långt ifrån kass. Själv så har jag bara märkt av marginella skillnader.

Skillnaden mellan en D80 och en D7000 oerhört mycket större än mellan en D7000 och D7100. Om man i dagsläget har en D80 och vill byta upp sig till en bättre kamera för en rimlig peng så är det D7000 man ska sattsa på.
 
Att D7100 skulle ha liten serietagningsbuffert beror på om man enbart fotograferar i RAW eller ej. Jag tar mängder med långa bildserier i högsta JPEG-kvalitet och har än så länge inte nått max i bufferten en enda gång. Jag tror gränsen ligger kring 40-60 bilder. Måste man ta över 10 bilder i serie i RAW så är det klart en begränsning.
 
Att D7100 skulle ha liten serietagningsbuffert beror på om man enbart fotograferar i RAW eller ej. Jag tar mängder med långa bildserier i högsta JPEG-kvalitet och har än så länge inte nått max i bufferten en enda gång. Jag tror gränsen ligger kring 40-60 bilder. Måste man ta över 10 bilder i serie i RAW så är det klart en begränsning.

Jo, fast lite synd att behöva ta JPEG med en i övrigt så fin kamera
 
Autofokus i D7000 är långt ifrån kass. Själv så har jag bara märkt av marginella skillnader.

Skillnaden mellan en D80 och en D7000 oerhört mycket större än mellan en D7000 och D7100. Om man i dagsläget har en D80 och vill byta upp sig till en bättre kamera för en rimlig peng så är det D7000 man ska sattsa på.

Har nog bestämt mig att satsa på en D7000 den verka vara de jag är ute efter. Dock kommer D80 finns kvar med mig länge till, de är verkligen en toppen kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.