Advertisement

Annons

Från D50 till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Attlid

Aktiv medlem
Jag har sedan slutet av december 2006 fotograferat med en Nikon D50 och känner idag att jag vill uppgradera mig.

Jag står och väger lite mellan D200 och D300. Eftersom jag inte har någon egen inkomst (fyller 15 i sommar), är det inte så enkelt att fixa ihop 15.000kr till D300n. Men D200n har jag nästan råd med och jag har jämfört båda kamerorna väldigt mycket och tycker inte det ser ut som om D300n är värd nästan 6000kr ytterligare. Känns mer som om D300n är så pass mycket dyrare pga att den är så ny.

Så därför ser det ut just nu som om det blir en D200 under maj månad.

Tänkte höra med er - tycker ni att det låter som en bra uppgradering från D50 till D200? Kommer jag tappa något på att inte köpa den nyaste Nikonen (d300)?
Jag är till största del hästfotograf och har fyra olika objektiv (tamron 70-300, tamron 90/2.8, nikon 80-200/2.8, kitobjektiv sigma 18-50).

Ursäkta om det blev lite snurrigt nu. Motivera gärna era svar, ni som tar er tid och svarar.

Tack på förhand!
MVH Anna

Jag tror du blir jättenöjd med en D200...visst är D300'n bättre på det mesta på pappret - men man får fundera lite på vad som är gott nog s.a.s...

Jag har en D300 idag och hade tills för bara några veckor sedan en D100, och jag kan ärligt säga att jag aldrig blev besviken på den kameran egentligen - så det var mest "vill ha" som gjorde att jag bytte upp mig.

Jag tycker att du skulle kunna fundera på en D80 också faktiskt, för den tar finfina bilder om man inte måste ha robustheten som D200'n sägs ha...
D80'n har nog mer gemensamt med D300'n än vad D200'n har...

Då slipper du köpa nya minneskort också...för D50'n har samma som D80'n, men det har inte D300'n...

Ursäkta om jag rörde till det för dig...

/ Magnus

Tack för ditt snabba svar!

Ja, att jag från början direkt sa "Åh, en D300 ska jag köpa!" när den släpptes, berodde nog mest på jag-vill-ha/jag-måste-ha begäret.

D80 har jag testat lite och den känns inte som något större lyft jämfört med D50. Jag är ett stort fan av TUNGA och rejäla kameror och där tycker jag D200 slår D80. Jag vill även undvika att ha möjlighet att fota på autolägen (sport osv), för när jag blir lat går jag ofta över till sport på min D50, och det är ju faktiskt inte lika kul som M ;)

Tack igen för svar.
Anna

janne_145 skrev:
"TUNGA och rejäla kameror" = kan vara batterigrepp till D80?

Absolut. Batterigrepp kommer skaffas till vilken kamera jag än köper.

Och tro mig, jag har tittat runt på MÅNGA Nikonkameror. De flesta har jag testat också (D50 som jag äger just nu, D40/x, D70, D80, D60..). Men det är ingen sådan jag är ute efter. D300 har jag också testat och den gillar jag extremt mycket i grepp och tyngd, även utan batterigrepp. Och D200n ska enligt vad jag läst väga lika mycket och vara lika stor (ungefär).

Det kommer inte bli en D80 så skulle bli tacksam om kommentarerna kunde kretsa runt D200, D50 och D300 istället. Men tacksam för all respons såklart.

MVH Anna

Förresten!

Skulle ni säga att D200 har högre eller lägre brus på ISO 800 och 1600, än D50?

MVH Anna

Attlid skrev:
Förresten!

Skulle ni säga att D200 har högre eller lägre brus på ISO 800 och 1600, än D50?

MVH Anna
Dpreviews tester pekar på ett högre färgbrus på 1600 hos D50 och ett luminansbrus på ungefär samma nivå.

Jag kör D300 och D200. Båda används lika mycket. Så länge du inte behöver skruva upp ISO väldigt mycket skulle jag tro att du blir kalasnöjd med D200. Den stora skillnaden mellan D200 och de du har testat, t ex D80 är hanteringen när du fotar. Reglage och knappar sitter på "rätt" ställe. D200 är tom något tyngre än D300 om det nu kan vara viktigt. Det du har på D300 motiverar knappast prisskillnaden.

Sammanfattning: Bättre kamera än D200 kan du inte få för det priset den nu säljs för. /FW

Du blir nog inte besviken med en D200. Vad gäller brus så titta på min bild I Hasses lada som ligger på min sida här på FS.

D200 finns för 9000kr om du söker.

Jag har uppgraderat från D50 till D80 o jag är kanon nöjd. Tyckte D200 var för mycket pengar trots kanonpris.
Med 18-55VR o battgrepp 7995kr.

Lycka till!

Har/hade en D200 för land och undervattensfotografering och är jättenöjd.
Beslöt att skaffa en landkamera som jag kan använda på land när D200:an satt i UV-huset. Hade en D50 men ville ha en back-up kamera för UV-huset.
Övervägde en D300 p g a den fina specen.
Men jag fick låna kompisens D300 och testa.
Den kanske hade gått in i UV-huset men med stora ombyggnader, men efter att ha jämfört bilderna med min D200 så köpte jag en D200 till.
Bildkvaliteten skiljer löjligt lite, men det finns finesser på D300 som jag gärna ville ha, men, nä, det blev ytterligare en D200.

Har sett D200 till c:a 6000:-.

Du kommer inte att ångra dig och glöm inte att det kommer bättre grejor än D300 om några år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar