Annons

Från analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

KristerA

Medlem
Använder div analoga kameror just nu med typ tids automatik som det mest avancerade programmet :) , så vad jag söker är en enkel kamera , där jag har lätt att hitta i systemen , gärna en bra tidsratt , bra sökare .
Fotar stadsmiljöer/människor/viss del natur

Van att hantera kamera i storleken Nikon F3 hp och Olympus OM 1

Använder div analoga kameror just nu med typ tids automatik som det mest avancerade programmet :) , så vad jag söker är en enkel kamera , där jag har lätt att hitta i systemen , gärna en bra tidsratt , bra sökare .

Då skulle Nikon (eller Olympus) passa! Jag känner bara Nikon, och då borde Nikon D7000/7100/7200 vara rätt kamera för dig. Har du Nikonobjektiv kan du fortsätta använda dem, men de blir litet avmaskade, ungefär som om dess brännvid blev 50% längre.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7100

Det finns ju andra märken, men det får de andra tipsa om.

Per.

En bra tidsratt är svår att hitta på moderna kameror. De flesta har någon slags generell inmatningsratt som bl.a. kan användas för att ställa in slutartiden.

På ram arm kan jag bara komma på en modern digital kamera som har en traditionell slutartidsratt: Nikon Df. Den är dock kanske i dyraste laget.

Nikons D7000-serie (varav D7200 är den senaste (förutom D7500 som är en lite krokig efterföljare till D7200) har också bra reglage, men av den modernare typen med generella inmatningsrattar.

Olympus har en del bra kameror, bl.a. OM-D-serien som skamlöst försöker se ut som en gammal OM-kamera, men som också har moderna reglage. E-M10 II, E-M5 II och E-M1II är de senaste modellerna, i stigande prisordning.

Ta en titt på Fujifilm. Bra kameror med smidiga kontroller. De flesta objektiv har dessutom bländarring vilket gör det enkelt och pedagogiskt att hålla koll på den.

Instämmer med Joakim, Fuji X-T20 är mitt förslag. Den moderna kamera som mest känns som en gammal slr. Förutsatt att man står ut med den elektroniska sökaren...

Har märkt att det inte är ett lätt koncept jag letar efter , men efter att ha varit och rattat på Fujifilm och Olympus , så ligger dom väldigt bra till , men man önskar faktiskt en bantad version av kamera , behöver man alla dessa finesser .

Spegelöst och elektronisksökare var över förväntan .

Bara för att en finess finns så måste man inte använda den.
Personligen hade jag velat ha FF men det spelar kanske ingen roll för dig.
I början när jag gick till APS-C så ställde jag mig alltid för nära objektet.
Men man vänjer sig.

Bara för att en finess finns så måste man inte använda den.
Personligen hade jag velat ha FF men det spelar kanske ingen roll för dig.
I början när jag gick till APS-C så ställde jag mig alltid för nära objektet.
Men man vänjer sig.

Tänkte mest på att en bantad kamera kanske skulle vara några kronor billigare :) .

Eftersöks en kamera med färre finesser kan det kanske vara ett alternativ att titta på en digital Leica M-kamera. Då saknas bland annat bländarautomatik och autofokus.

...som några skrivit - Fuji.

Jag har genomlevt en 15 årsI exil från min Canon F1 och svurit over att Canon inte kunde få fram att digital bakstycke till kameran.

När jag fick en Fuji X-T1 I handen återkom fotoglädjen. Den är i princip helt som en analog kamera, kör du med gamla objektiv via adapter så är du hanteringsmässigt i det analoga facket men med de digitala fördelarna.

X-T20/10 har inte samma reglagestruktur som X-T1.

Ett billigt alternativ är X-E2 som med senaste firmware är lika bra som en X-T1 trots att E2 är en äldre modell.

Vill du ha optisk sökare, X-PRO eller X100 om du kan leva med fast optic mostsvarande 35mm FF.

Att köra APS-C kommer du inte att störas av jämfört med FF digital.

-J!

En Leica uppfyller dock inte önskemålet "några kronor billigare" ...

Det var mest mitt sätt att visa på att funktioner och programlägen
inte behöver ha någon koppling till priset. Det stämmer ju för övrigt även med de andra märkena. I takt med att priset rusar iväg försvinner funktioner och automatik,

Det var mest mitt sätt att visa på att funktioner och programlägen
inte behöver ha någon koppling till priset. Det stämmer ju för övrigt även med de andra märkena. I takt med att priset rusar iväg försvinner funktioner och automatik,
Det där sista tvivlar jag en del på. Har du några exempel och motexempel?

Det enda exemplet jag kan komma på är att "amatörprogrammen" försvinner om man "går upp" till "proffskameror". I övrigt har "proffskamerorna" fler funktioner och mer automatiskt autofokus än "amatörkamerorna".

Det är nog bara att tugga i sig att digitala kameror inte har samma vred som analoga (utom kanske på överprisade "retrokameror"). Anledningen till att "reglagen" sitter där de sitter på äldre kameror är ju främst för att de är mekaniska reglage direkt kopplade till mekaniken inuti.
För att få så många praktiska funktioner som möjligt styrda från utsidan är "proffskameror" att föredra. Begagnade sådana som är ett par generationer gamla är ofta väldigt prisvärda. Sökarna är så bra de kan bli.
På enklare kameror har man sparat på knapparna och man är hänvisad till att bläddra i menyer för att ändra inställningar.

Det är nog bara att tugga i sig att digitala kameror inte har samma vred som analoga (utom kanske på överprisade "retrokameror"). Anledningen till att "reglagen" sitter där de sitter på äldre kameror är ju främst för att de är mekaniska reglage direkt kopplade till mekaniken inuti.
För att få så många praktiska funktioner som möjligt styrda från utsidan är "proffskameror" att föredra. Begagnade sådana som är ett par generationer gamla är ofta väldigt prisvärda. Sökarna är så bra de kan bli.
På enklare kameror har man sparat på knapparna och man är hänvisad till att bläddra i menyer för att ändra inställningar.

Har märkt det , har lånat mig olika Canon och Nikon , och det kan bli väldigt mycket letande och bläddrande , men framförallt så måste man plugga instruktionsbok väldigt länge.

Med Fuji och speciellt X-T slipper du menyletande.

Jag rekommenderar absolut att du letar upp en riktig fotoaffär och tar i kamerahusen.

Lägger vi till storlek är Fuji klart mer hanterbart än DSLR. Googlar u finner du en hel del siter om folk/proffs som har gått från 10 - 15 kilo DSLR till 2-3 kilo Fuji.

Som sagt, för min del har Fuji återgett mig fotoglädjen.

-J!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar